*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

90 امين سالروز درگذشت میرزا احمد حسینی

11 مردادماه 1393 برابر با پنجم شوال 1435 هجري قمري، مصادف است با نودمین سال درگذشت میرزا احمد الحسینی امين آبادي پدر حجت الاسلام آقا سید مرتضی ارشادی.

 

آقا سید مرتضی ارشادی (1341-1265 ش)

آقاسیّد مرتضی حسینی ارشادی، دروس مقدماتی حوزه را در بابل نزد پدرش میرزا احمد و شیخ کبیر آموخت وسپس راهی نجف شد. از جمله استادان وی در نجف بزرگانی چون شیخ علی علامه حائری، سیّدمحمدکاظم طباطبایی یزدی و آخوند خراسانی بودند که حدود 16 سال از این بزرگان کسب فیض کردند.

آقا میرمحمدعلی ایمن ­آبادی

سیّد محمدعلی فرزند میرزا حسن بن میربدیع ابن سیّد امین حسینی ایمن­ آبادی مشهور به «آقا میرمحمدعلی» از روحانیون هم­ عصر محمدشاه و ناصرالدین­شاه قاجار است.

استشهادیه وقف کهنه حمام کروکلا

حمام قدیمی روستای ايمن آباد و كروكلا توسط فردی بنام مرحوم میر صفی لاله آبادي  در دوره قاجاريه، در روستای کروکلا  احداث مي شود. الگوی طراحي و ساخت این حمام، حمامِ میرزا یوسف بابل بوده است. 

حاج مسيح اله، نگارنده ي برخي اسناد روستا

  نگاهی هر چند مختصر و گزیده می اندازیم به زندگی یکی از مردان باتقوا و مرجع نگارش برخی از اسناد و نامه های اداری روستای ایمن آباد و کروکلا یعنی حاج سيد مسيح اله هاشمي کروئی(1374-1278 خورشيدي).

 

 

خانـدان سید جعفر کروکلایی در روستا

سید جعفر کروکلایی دارای چهار پسر به نام های ميرصفي، میرآقاسی، میرطهماسب و میرابوطالب بوده است. این خاندان جمعیت قابل توجهی از اهالی پایین کروکلا را تشکیل می دهند.

 

خانـدان میر صفی لاله آبادي در روستا

 صفی الحسینی معروف به میرصفی لالابادی یکی از چهار پسر سید جعفر کروکلایی است که دارای سه برادر دیگر به نام های میرآقاسی، میرطهماسب و میرابوطالب بوده است. این خاندان جمعیت قابل توجهی از اهالی پایین کروکلا را تشکیل می دهند.

 

دستی یا دستِ قرض

تا جند سال پیش این نوع کمک به همنوع و همسایه و فامیل در ایمن آباد و کروکلا رایج بود که نمونه هایی از آن را به عنوان شاهد مدعا، ارائه می کنیم.

 

 

قباله نامچه

دسته ای از اسناد مهم و معتبر، سندهای خرید و فروش املاک است. در گذشته این سندها قباله نامچه نامیده می شد.

 

 

نامه ي دوران سربازي يكي از اهالي روستا در سال 1315

در جستجوی دست نوشته های ایمن آباد و کروکلا به نامه ای از مرحوم سید حسن حسینی فرزند سید ابراهیم (طایفه نجف) به برادر سربازش حاج سید بابا حسینی(ره) دست یافتیم که در سال 1315 هجري شمسی به حاج سید بابا نوشته و پاسخ این نامه نیز توسط حاج سیدبابا ارسال شده است.

 

نمونه اي از مُهرهاي قديمي اهالي روستا(1)

از آنجا که در قدیم اغلب افراد به جای امضاء از مهرهای شخصی استفاده می کردند، تصمیم گرفتیم تعدادی از مهرهای قدیم محلی که از اسناد مختلف شناسایی و بریده شده را به نمایش بگذاریم تا بدین بهانه یادی از بزرگان و پیشینیان داشته باشیم.

 

نمونه اي از مُهرهاي قديمي اهالي روستا(2)

از آنجا که در قدیم اغلب افراد به جای امضاء از مهرهای شخصی استفاده می کردند، تصمیم گرفتیم تعدادی ديگر از مهرهای قدیم محلی که از اسناد مختلف شناسایی و بریده شده را به نمایش بگذاریم تا بدین بهانه یادی از بزرگان و پیشینیان داشته باشیم.

 

نمونه اي از مُهرهاي قديمي اهالي روستا(3)

از آنجا که در قدیم اغلب افراد به جای امضاء از مهرهای شخصی استفاده می کردند، تصمیم گرفتیم تعدادی ديگر از مهرهای قدیم محلی که از اسناد مختلف شناسایی و بریده شده را به نمایش بگذاریم تا بدین بهانه یادی از بزرگان و پیشینیان داشته باشیم.

 

يك نامه ي خواستگاری در سال 1337 ه.ش

 مقدمه و شروع یک ازدواج با مراسم خواستگاری خانواده داماد از خانواده عروس بوده است. اما در بسیاری از نقاط ایران از جمله در ایمن آباد و کروکلا خانواده داماد پیش از رفتن به خواستگاری، با نوشتن یک نامه از آنها اجازه ورود می گرفتند.

 

پيشينه ي مسجد صاحب الزمان(عج) ایمن آباد

در این نوشتار قصد داریم سند زمینی که مرتبط با مسجد صاحب الزمان (عج) ایمن آباد بوده و زمان آن به حدود 94 سال (91 سال شمسی) پیش برمی گردد را مورد بررسی قرار دهیم.

 

گذری بر زندگی مرحوم ميرحميد حسيني

ميرحميد حسيني ايمني متولد هشتم تيرماه 1272 شمسي فرزند ميرعلي و صنم است.ايشان فردي معتقد و زحمتكش  بود كه به كار كشاورزي اشتغال داشت.

 

 

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20