*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

حرکات نمایشی و نمادین در خرمن سما

رقص خرمن، اجرای حرکات موزونی است با موضوع و مضمون کار برزیگری، که در جشنی سالانه با عنوان جشن خرمن اجرا می شده است.

 

 

حرکات نمایشی و نمادین در رقص های اقوام تبری زبان

  رقص یکی از موضوعات فرهنگی جوامع بشری است، که در اغب جوامع ابتدایی، خاستگاهی آئینی داشته است. به همین دلیل حرکات موزونی که تمامیت هر رقص را تشکیل می دهد، عمدتا" جزء به جزء، نمادین بوده و هر فرم و حرکتی دارای معنا یا معانی خاصی بوده است.

 

موسیقی در عروسی‏ های سنتی مازندران

یکی از نمودهای هنری در فرهنگ تبری‏ ها، موسیقی بومی متنوع و فاخری است که با وجود تاخت و تاز گسترده شیوه زندگی مدرن در منطقه، هنوز هم زنده و پر هیجان، در ابعاد گوناگون زندگی مردم بومی، رخ می ‏نماید.

 

موسیقی و جشن در فرهنگ‏ های ایرانی‏

این مقاله می‏ کوشد تا با تکیه بر پاره ‏ای از اندیشه‏ های مطرح شده توسط این پژوهشگر فرانسوی برخی از جنبه‏ های‏ رابطهء میان موسیقی و جشن را در فرهنگ‏ های ایرانی روشن کند.

 

 

شونيشت ها و موسيقي آن در مازندران

در اين گفتار كوتاه از نگاه احمد محسن پور، كه خود  آهنگساز و نوازنده برجسته كمانچه در مازندران است، درباره شونيشت و موسيقي مطالبي را تقديم شما اهالي روستا مي كنيم.

 

نوازندگان و خوانندگان فولكلور روستايمان ايمن آباد و كروكلا

 در روستايمان از ديرباز بودند افرادي كه از صداي خوشي برخوردار بودند و در حال حاضر هم  هستند  مردان و زناني كه بسيار  صداي خوشي دارند.

 

خواننده 90 ساله روستا همچنان مي خواند

سيد ميرزا حسيني ايمني همچنان مي خواند. هرچند صدايش كمي لرزش دارد اما صدايش با اشعار امير پازواري، آرامش بخش است و بر دل ها مي نشيند.

 

 

ترانه و شعر در مازندران

 در خطه سرسبز مازندران شعر و موسیقی همواره به یکدیگر تعلق داشته اند. ترانه اي كه در شاليزار سروده مي شد و شباهنگام به گوش مي رسيد در شونيشت هاي ماندگار و مملو از عشق.

 

ساز های مازندران

 از جمله سازهاي مازندراني مي توان به لـله وا، قرنه، دسرکوتن، دس دايره، سرنا، کمانچه، تشت لگن یا تشت لاک اشاره داشت.

 


 

انواع موسیقی مازندران

موسيقي مازندران بخاطر تنوع آب و هوايي و حوادث بيشمار تاريخي، تنوع فراواني دارد و نشاط آن قابل توجه است. در اين گفتار به توضيح انواع موسيقي مازندران مي پردازيم.

 

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20