*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

كاهش قيمت برنج در روستا

 

 

يكشنبه 7  مهرماه سال 1392

 

 

بر اساس مصوبه هیئت وزیران   قيمت تضميني برنج  به شرح زير مي باشد:

 

برنج خزر، فجر، شفق و شیرودی هر کیلوگرم 2100  تومان،

 

 نوع دوم شامل سپیدرود ، زاینده رود و دانیال هر کیلو  1550 تومان،

 

برنج نوع سوم یعنی نعمت، ندا، آذر و صالح هر کیلو  1568 تومان

 

و  آمل 1 ، آمل 2،  هراز و دشت  هر کیلو  1310 تومان

 

انواع برنج ياد شده با حدود 10 درصد شکستگی از سوي دولت از شالیکاران به صورت تضمینی خریداری خواهد شد.

  

 

قيمت برنج در روستاي ايمن آباد و كروكلا

 

 

با وجود اعلام نرخ برنج پرمحصول و خريد تضميني آن از سوي دولت، به نظر مي رسد در روستايمان ايمن آباد و كروكلا با توجه به مرغوبيت زمينهاي شاليزاري و كيفيت بسيار مناسب محصول برنج، كشاورزان روستا، تمايلي به كشت برنج پرمحصول ندارند و اكثر كشاورزان به كشت برنج طارم هاشمي و يا طارم محلي  مي پردازند. لذا نرخ برنج اعلام شده از سوي دولت چندان فرقي براي كشاورزان روستا ندارد.

 

اما قيمت انواع برنج طارم در روستا، با توجه به افزايش آن طي ماه گذشته اين روزها با ركود قيمت همراه شده است.

 

برنج طارم محلي در روستا اين روزها به قيمت هر كيلويي 5500  تا 5800 تومان به فروش مي رسد.

 

برنج بوجاري شده نيز به ازاي هركيلو 6500  تا 7000  تومان خريد و فروش مي شود.

 

 البته خريد برنج كشاورزان بصورت چك هاي دو و سه ماهه نيز از سوي برخي تاجران صورت مي گيرد كه به ازاي هركيلويي 300 تا 400 تومان اضافه تر از قيمت اصلي و قيمت روز خريداري  مي شود.

 

بر اساس گفته حاج حسن لاسمي و حاج ابوالقاسم هاشمي كرويي از تاجران قديمي برنج در روستا، مردم روستا بخاطر نوسانات قيمت دلار و كاهش قيمت برنج نسبت به ماه گذشته تمايلي به فروش برنج خود ندارند و برنج را در انبارهاي خانه يا مغازه شان و يا در كارخانه هاي شاليكوبي نگهداري مي كنند.

 

 

 

طي دو هفته اخير  با توجه به رخدادهاي مهم سياسي كشور و از طرفي افزايش عرضه برنج در بازار در فصل برداشت محصول و كاهش قيمت آن در روستا و شهرهاي مازندران، به نظر مي رسد طي اين مدت قيمت برنج حدود 400 تا 600 تومان در هر كيلو كاهش يافته است. لذا اين كاهش قيمت، كشاورزان را بر آن داشته تا فروش برنج را متوقف نمايند تا شايد قيمت آن طي هفته ها و ماه هاي آينده افزايش  يابد.

 

از طرفي خريد و فروش برنج توسط تاجران روستا، كه با انبار كردن برنج و بوجاري و ارسال آن به تهران و ساير استانهاي كشور شرايط اقتصادي خوبي را براي خود و اهالي به ارمغان مي آوردند، بسيار كاهش يافته است.

 

اين تاجران نيز از نواسانات قيمت در بازار برنج نگرانند و ريسك نمي كنند.

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20