*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

پيشينه مدرسه راهنمايي روستاي ايمن آباد و كروكلا

 

مدرسه راهنمايي روستاي ايمن آباد و كروكلا يكي از اولين مدارس راهنمايي بخش لاله آباد محسوب مي شود كه در سال 1356 احداث و شروع به كار مي كند.

 

  

 

در سال 1355 سيستم آموزشي در آموزش و پرورش از دو دوره شش ساله دبستان و دبيرستان كه از سال 1342 در روستاي ايمن آباد و كروكلا با نام سپاه دانش آغاز شده بود  تغيير مي يابد و به سه دوره ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان  تقسيم مي شود.

دوره ابتدايي پنج سال، دوره راهنمايي سه سال و دوره دبيرستان چهار سال تعيين مي شود.

اين تغيير در ساختار آموزش و پرورش باعث مي شود تا مدرسه اي در روستا با نام مدرسه راهنمايي دكتر واحدي تاسيس شود. از اين رو زميني به مساحت حدود  2000 متر مربع توسط  خير بزرگ روستا حاج ابوالحسن قاسمي ايمني اهدا مي شود و به عنوان مدرسه راهنمايي دكتر واحدي در سال 1355 تا 1356 ساخته و در مهرماه همان سال  افتتاح مي شود.

 

حاج ابوالحسن قاسمي براي احداث مدرسه زحمات فراواني را متقبل شدند. اهداي زمين و پي گيري براي جذب دانش آموزان روستاهاي اطراف براي رسيدن به حد نصاب تعداد دانش آموزان هر پايه تحصيلي  و معلماني كه بايد از بابل براي تدريس به اين مكان مي آمدند و ... كه جا دارد بسيار از اين بزرگ مرد خيّر روستايمان كه همواره دلش براي پيشرفت روستايش در تمامي زمينه ها مي تپد، قدر داني نمود.

 

آقاي قاسمي با رايزني هاي فراوان توانست در سال 1356 دكتر قدرت اله  واحدي نماينده مردم بابل در بيست و چهارمين دوره مجلس شوراي ملي را  راضي نمايد تا مجوز مدرسه راهنمايي و حتي هزينه ي بناي احداث آنرا پرداخت نمايد. دكتر واحدي مي پذيرد و پس از ساخت مدرسه در سال 1356  نام مدرسه را به نام دكتر واحدي نامگذاري مي كنند.

 

اولين مدير مدرسه راهنمايي دكتر واحدي روستاي ايمن آباد،  آقاي خانپور نام دارد و معاون او كه ناظم مدرسه نيز به شمار مي رفت آقاي افرايي و يا شايد فرازمند نام داشت.

 

آقاي احمد سليمي(ره) نيز به عنوان خدمتگزار مدرسه راهنمايي از همان سال 1356 كارش را آغاز نمود.

 

مدرسه راهنمايي دكتر واحدي در روستا در سال 1357 به خاطر مسائل سياسي كشور و حركتهاي انقلابي آنزمان به مدت دو ماه يعني از ديماه 1357 تعطيل مي شود و در اسفندماه همان سال دوباره به كارش ادامه مي دهد.

 

پس از پيروزي انقلاب اسلامي كشورمان در سال 1357 نام مدرسه  به  مدرسه راهنمايي دكتر محمد مصدق تغيير نام مي دهد و  در سال 1361 به نام مدرسه راهنمايي شهيد فياض بخش ناميده مي شود.(شهيد محمد علی فیاض‌بخش دركابینه شهید رجایی، به عنوان وزیر مشاور و سرپرست بهزیستی خدمت می‌كرد. دكتر فیاض‌بخش، شامگاه هفتم تیر 1360 در حزب جمهوی اسلامی براثر انفجار بمب به شهادت رسید.)

 

سال 1365 روز معلم، از سمت راست سيد رضا حسيني، محسن لاسمي در حال قرائت قرآن  و ...

 

 

در سال 1380 بناي مدرسه پس از  23 سال تخريب مي شود و ساختمان جديدي در ضلع جنوبي آن احداث مي شود.

 

از معلمان كهنه كاري كه ساليان سال در اين مدرسه تدريس مي كردند مي توان از آقاي قبادي معلم درس حرفه و فن نام برد كه نزديك به 15 سال در اين مدرسه به تدريس پرداخت و كمتر كسي است كه او را به خاطر نداشته باشد. معلمي پرجنب و جوش و بسيار فعال با زخمي كه بر گونه سمت چپش داشت و اردوهاي  علمي كه ايشان دانش آموزان را  باخود همراه مي كرد. مثلا"  سيمان سازي نكا، چوب و كاغذ ساري و برق نكا از جمله اردوهاي علمي ايشان بود كه هر ساله برگزار مي شد.

 

 

 

 

 منتظر اطلاعات شما و بزرگترهايتان و خاطرات آن زمان از دبستان روستايمان و احيانا" عكسهاي موجود در آرشيو آلبوم عكستان  هستيم تا اين بخش بطور كاملتري تقديم گردد. نواقص را يادآور شويد.

 

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # مهدی قاسمی در تاریخ: شنبه 27 مهر 1392 ، ساعت 05:07 ب ظ
با سلام. نام معاون و ناظم مدرسه، همان آقای افرایی بوده است. ضمناً از اولین معلمان این مدرسه می توان به نام آقایان حمید تقوایی(جغرافیا) ظهوری(ریاضی) محمد صید افکن(احتمالاً ادبیات) حمیدی (زبان انگلیسی) و بعد ها، جلال زاده(علوم) و جعفری(حرفه و فن) و خانم ها، جهاندل ( حرفه و فن) خاکساریان (علوم) نجف زاده(اجتماعی) و بلوریان(ادبیات فارسی) اشاره کرد.
یاد آندوران بخیر.
توضیحاً: اولین معلم حرفه و فن خانم جهاندل و بعد از آن آقای جعفری بوده اند. و جناب آقای قبادی که نام شان در متن آمده، بعداً به این مدرسه تشریف آوردند.
نقل قول
 
 
0 # حسینعلی اصغرنیا در تاریخ: یکشنبه 28 مهر 1392 ، ساعت 11:07 ب ظ
با سلام ، تقریبا همه دانش آموزان ایمن آباد، کروکلا و چند روستای مجاور دوره راهنمایی خودشان را در این مدرسه طی نمودندو خاطرات زیادی هم دارند. ضمن تشکر از همه زحمت کشان خواستم از این طریق از مدیران و معلمان گرانقدر مدرسه یاد شده نشکر و قدردانی داشته باشم.
مدیران: آقایان خانپور ، محمد صیدافکن و مخمدصادق میرزاپور
معاون: آقای افرایی
ادبیات، تاریخ و جغرافی و اجتماعی: آقای حمید تقوایی
ریاضی: آقایان ظهوری و باباجانزاده
علوم:جلال زاده، خانم خاکساریان، آقایان کریمی نیا و شیرازی
حرفه و فن: خانم جهاندل، آقایان جعفری، کامکار و قبادی
زبان انگلیسی: آقایان حمیدی و عالم زاده گرجی
ورزش : آقای مرتاضیان
زنده یاد آقای احمد سلیمی هم زحمات زیادی در این مدرسه کشیدند، روحش شاد
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20