*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

طلاق و عـلل آن در روستاي ايمن آباد و کروکلا

 

با توجه به دغدغه هاي زندگي ماشيني و صنعتي دنياي امروز و  امكان زندگي راحت تر  حتي به روستاهاي دور افتاده، به نظر مي رسد طلاق در  محيط اطراف محل زندگي مان رو به افزايش است.

 

سالهاي نه چندان دور در روستايمان ايمن آباد و كروكلا خبري از طلاق نبود و انجام آن امري ناپسند به شمار مي آمد.

 

اينكه به چه دليل آمار طلاق افزايش يافته است سوژه اي است كه از نگاه يكي از اهالي روستا مورد بررسي قرار گرفته است كه بخش اول ، بخش دوم و بخش سوم  آن تقديم علاقه مندان شد.

 

 

 

 

بخش اول:

 

-         تعریف طلاق

 

-         تاریخچه طلاق

 

-         طلاق در ایران

 

-         طلاق در اسلام

 

-         انواع طلاق از دیدگاه بوآن(1970)

 

-         انواع طلاق از نظر حقوقی و قانونی

 

 

 

 بخش دوم:

 

-         علل بحران های زناشویی

 

 -         علل و عوامل تاثیر گذار در طلاق

 
 

 

بخش سوم:

 

-         آثار و نتایج

 

-         پیامدهای جدایی برفرزندان

 

-         نقش آموزش پيش از ازدواج در كاهش طلاق

   

                                                           

 

بخش چهارم و بخش پاياني آن كه اختصاص به روستايمان دارد. بويژه روستاي ايمن آباد.

 

 
 

 

علل طلاق در ایمن آباد و كروكلا:

 

 

 انگیزه‌های‌ طلاق‌ در یک‌ جامعه‌ شهری‌ با انگیزه‌ مشابه‌ در یک‌ فضای‌ روستایی‌ فرق‌ دارد. طبق‌ آمار از هر 100 مورد ازدواج‌ شهری‌، 12 مورد منجر به‌ طلاق‌ می‌شود که‌ این‌ رقم‌ در روستاها به‌ 4 مورد می‌رسد.

 

 

 

آمارها نشان می دهد که طلاق سیری صعودی در پیش گرفته و خطر از هم پاشیدگی بر بسیاری از کانون های خانوادگی سایه افکنده است و این در حالی است که دیگر این امر محدود به شهرهای بزرگ نیست و می توان این معضل را حتی در روستاها که در پیشینه خود، قرن ها با نام و واژه  طلاق نا آشنا بوده اند، احساس کرد.

 

از گذشته های دور روستا همیشه به خاطر بافت طبیعی و اجتماعی خود خاستگاه تعصب و پایبندی به اخلاقیات و دستورات اسلامی و قرآنی و شرعی بوده و از لحاظ آداب عرفی و اجتماعی همیشه ثبات و پایداری بیشتری داشته در حالیکه شهرها به خاطر مسائل شهرنشینی و زندگی ماشینی، بیشتر در خطر تهاجم فرهنگی قرار داشته اند اما روستاها، به خاطر کوچک بودن و شناخت افراد از یکدیگر و ارتباط قوم و خویشی و قبیله ای، همیشه در پایبندی به شئونات و انجام رسومِ درستِ رکن های زندگی، پایداری بیشتری از خود نشان داده اند.

 

طلاق در روستاي ايمن آباد و كروكلا نيز همانند طلاق در ساير روستاهاي كشور بر اساس اطلاعات ميداني به دست آمده، رو به افزايش است.

 

در روستاي ايمن آباد در ماه مبارك رمضان يك نمونه طلاق صورت پذيرفت و در حال حاضر نيز نمونه اي ديگر در حال انجام است. يعني در كمتر از دو ماه دو طلاق در روستاي ايمن آباد صورت گرفته است.

 

در روستاي پايين كروكلا به نسبت بسيار كمتر از روستاي ايمن آباد طلاق صورت پذيرفته است. در سالهاي نه چندان دور تنها يك مورد طلاق آنهم بالاجبار در سنين بالا صورت پذيرفت كه از نگاه اهالي، شايسته مي نمود و باید این کار انجام می شد.

 

نكته قابل توجه آنكه در روستاي بالاكروكلا يا قاضي محله هيچگونه طلاقي از سوي بزرگان محل از قديم تا به حال عنوان نشده است که این امر مهم، جا دارد مورد ارزیابی و بررسی بیشتری قرار بگیرد.

 

 

 

لازم به توضيح آنكه، شايد دختري اهل روستاي ايمن آباد و كروكلاست و در شهر يا روستاي ديگر ازدواج نموده و زندگي مي كند يا مردي  اهالی روستايمان كه در شهري ديگر به سر مي برد، نمونه هايي اينچنيني در اين مقاله، مورد بررسي قرار نمي گيرد. اين بررسي در خصوص زوج هايي است كه در روستا به زندگي مشترك خود ادامه مي دهند و با فرهنگ روستا  و آسيبهاي پيش رو،  همانند ديگران از جمله خانواده و همسايگان خود دست و پنجه نرم مي كنند.

 

 

 

با توجه به بررسی های به عمل آمده  تا مردادماه سال 1392 حدود 20 تا 25 مورد طلاق در روستا به ثبت رسیده است.

 

طبق تحلیل های انجام شده و مصاحبه با تعدادی از اين عزيزان چه آقايان و چه خانمها، علل اصلی طلاق بويژه در روستاي ايمن آباد و كروكلا را، طي چند سال اخير می توان در موارد زير  خلاصه كرد:

 

 

 

1_ تلفن همراه (موبایل)

 

فرهنگ نادرست استفاده از موبایل، تماس ها و پیامک های مشکوک، برقراری ارتباط عاشقانه و منحرف شدن زوجین  و ...

 

 

 

2_ ماهواره ها

 

مديريت نكردن شبكه ها و برنامه هاي  ماهواره اي و اجرايي نمودن فرهنگ بيگانه در محيط خانواده، بي توجهي به فرزندان، كوتاهي در انجام وظايف زوجين و ...

 

 

 

3_ اعتیاد مردان

 

اعتیاد یعنی  وابستگی روانی به مواد مخدر مثل تریاک، شیشه، کراک، الکل و ... می باشد. كه به مرور زمان از عوامل مهم جدايي زوجين در روستا به شمار می آید.

 

 

 

4_ فقر مهارت زندگی

 

زوج هاي روستايمان كمتر با مهارتهاي زندگي آشنايي دارند. بسياري از زوج ها شيوه صحيح برقراري ارتباطهاي كلامي و  حل مشكلات و بحرانهاي زندگي را نمي دانند. حتي در برقراري مهارتهاي جنسي كه يكي از مسائل مهم زندگي زناشويي است آگاهي ندارند. تا جائیکه تحصيلكرده هاي روستا نيز از اين مهم يعني مهارت هاي زندگي بي اطلاع هستند. با توجه به كلاسهايي كه توسط گروه نوانديش و حتي نهادهاي اجرايي روستا برگزار مي شود به نظر مي رسد اهالی روستا بویژه مردان چندان استقبالی از آن نمی کنند.

 

 

 

5_ انحراف زوجین

 

متاسفانه خیانت به همسر اگر چه اکثرا" از سوی زوج آغاز می شود در سالهای اخیر به دلایلی این ناهنجاری اخلاقی از سوی زوجه نیز در روستا به عنوان یک عمل متقابل و به بهانه انتقام از مرد بی وفا و یا بر طرف کردن کمبودهای عاطفی ناشی از بی توجهی همسر، به کار گرفته می شود. يعني انحراف زوجين از مسير اصلي زندگي زناشويي و تشكيل خانواده.

 

 

 

6_ توقعات بي جا

 

 چشم و همچشمي ها در اين عصر زندگي ماشيني و صنعتي دامنگير اهالي روستاي ايمن آباد و كروكلا هم شده است. زرق و برق هاي زندگی، چشم هم چشمی، حسادت به زندگی همدیگر و ...  

 

 

 

7_ سایر علل

 

عدم اعتماد زوجین، ازدواج زود هنگام، ناباروری  و ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 شما اهالي محترم نيز اگر دلايل ديگري را در نظر داريد كه  مهم به شمار مي آيد و از قلم افتاده است، يادآور شويد.

 

 

 

 

تهيه و تنظيم: سيد شمس اله حسيني ايمني

 

 

 

مهرماه 1392

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # 021 در تاریخ: شنبه 23 شهریور 1392 ، ساعت 09:06 ق ظ
باتشکر از مقاله ارسالی البته باعرض معزرت اطلاعات میدانی شما ناقص می باشد حداقل بنده درجریان می باشم درروستای بالاکروکلا حداقل تعداد 14 فقره طلاق از قدیم تاکنون اتفاق افتاده و در روستای پایین کروکلا نیز تعداد5 طلاق اتفاق افتاده و ضمن بررسی دقیقا" عوامل ذکر شده درمقاله علت طلاق می باشد.
نقل قول
 
 
0 # ميثم صالحي ايمني در تاریخ: یکشنبه 24 شهریور 1392 ، ساعت 10:06 ق ظ
بنام خدا."ازنظراسلام يكي ازمنفورترين حلال درنزد خدا طلاق است"عوامل زمينه سازطلاق ازنظرعرف وقانون به 5قسمت:زيستي ،رواني ،اخلاقي ،اجتماعي وقانوني،تقسيم ميشود.1-عوامل زيستي مثل ناهماهنگي روابط جنسي،ازدواج درسن پايين،عدم تناسب سني...2-عامل رواني مثل:لجاجت ونداشتن گذشت،فقدان محبت بين زوجين،ساديسم،تو جه به خرافات...3-عامل اخلاقي:تزلزل پايه هاي ايمان وسقوط مباني اخلاقي،دروغ گويي،عياشي وهوسبازي مرد،بدبيني وسوءظن اخلاقي...4-عامل اجتماعي:تآثيرشه رياروستا،ناهماه نگي طبقاتي درفرهنگ وسواد(هم كفونبودن)،دخالت بي موردديگران،ازدو اج اجباري،اعتيادبه موادمخدروالكل،ف قرمالي...5-عامل قانوني:قوانين تشويق كننده امرطلاق،قوانين موثردرمنع طلاق،قوانين بازدارنده...ميب اشند.لازم به ذكرميباشدكه آمارطلاق درروستاي ايمن آبادوكروكلاازسا ل1382تا1392تقري بايك دهه حدود72مورد،وقوع وثبت گرديده است. ميانگين سالانه 7واقعه طلاق درسال!همچنين حدود8 پرونده درمراجع قضائي درحال پيگيري ميباشد...باسپاس وباآرزوي خوشبختي وداشتن كانون گرم براي همه خانواده هاي گرامي .
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20