*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

براستي اعتماد به نفس ما، چه اندازه است؟

 

اکثر ما به گونه ای در مورد  اعتماد به نفس  صحبت می کنیم که گویی از عالم غیب آمده است. مثلا امکان دارد بگوییم: « او خوش شانس است به دلیل اینکه  اعتماد به نفس زیادی دارد.»

 

 اما آیا به راستی ما معنی درست  اعتماد به نفس  را می دانیم؟

 

آیا واقعا شانس است که ما را از ویژگی با ارزش برخوردار می سازد؟

 

و یا اصلا ربطی به شانس ندارد؟

 

اگر اینطور باشد آیا فقط برخی از زنان یا مردان به طور مادرزاد خوش شانس هستد؟

 

و اگر چنین نیست شما چطور به  اعتماد به نفس برتر، دست پیدا می کنید؟

 

در روستایمان هم کم نیستند کسانی که اینطور فکر می کنند. امیدوارم با خواندن این مطالب تاثیری هرچند کم در زندگی مان بوجود آيد.

 

 

 

اغلب مردم معنای واقعی "اعتماد به نفس" را به خوبی درک نمی کنند...

 

به همین دلیل آن نوع از  اعتماد به نفس  و خود باوری را که مطلوب و مورد نظرشان است در زندگی تجربه نمی کنند چون فکر می کنند  اعتماد به نفس  یعنی این که ایمان و اعتماد به موفقیت هایی که در کارها به دست می آورند در صورتی که  اعتماد به نفس  واقعی آن است که قبل از این که در کاری موفق شویم نوعی اعتماد به توانایی خود برای انجام آن کار داشته باشیم.

 

 

 

 

اعتماد به نفس چیست؟

 

عزت نفس یک منبع انرژی است، یک چتر وسیعی است که  اعتماد به نفس  زیر سایه آن است.  اعتماد به نفس  یعنی دیدن خود به عنوان فردی توانا، با کفایت، دوست داشتنی و منحصر به فرد.

 

بنابراین وقتی که  اعتماد به نفس  و خودباوری خود را بر اساس آنکه و آنچه به راستی هستید و نه بر اساس موفقیت ها و دست یابی ها یا شکست ها و ناکامی های خود بنا می کنید. چیزی را که خود خلق می نمایید که هیچ کس و هیچ چیز یارای گرفتنش را از شما نخواهد داشت.

 

حال با توجه به مفاهیم بالا می توان گفت که  اعتماد به نفس  واقعی همواره در درون خود شما تولید می شود نه از بیرون.

 

اعتماد به نفس  واقعی زاییده ی تعهد شما به خودتان است. این تعهد که هر آنچه لازم باشد انجام خواهید داد تا به خواسته ها و نیازهایتان برسید.

 

 


 

 اعتماد به نفس  باور شخصی شماست نسبت به روح خودتان به عنوان یک انسان.

 

اعتماد به نفس  حقیقت این نیست که نترسیم. بلکه آن است که بدانید و مطمئن باشید با این که می ترسید اما بی گمان دست به عمل خواهید زد.

 

 

 

انواع  اعتماد به نفس :

 

 
 

اعتماد به نفس  رفتاری

 

اعتماد به نفس  رفتاری، به معنای قابلیت و توانایی در عمل کردن و انجام دادن کارهاست. این همان نوع اعتماد به نفس  است که مورد نظر اغلب ماست.

 

 

 

 اعتماد به نفس  احساسی، عاطفی

 

اعتماد به نفس  احساسی و عاطفی، به معنای توانایی در تسلط و به کنترل در آوردن دنیای احساس و عواطف شماست.

 

 

 

اعتماد به نفس روحی و معنوی

 

سومین نوع از  اعتماد به نفس  که مهم ترین آنها می باشد،  اعتماد به نفس  روحی و معنوی است. این نوع از  اعتماد به نفس  همانا اعتماد و ایمان شما به جهان هستی و کل آفرینش و موجودات است.

 

 

 

 

 اعتماد به نفس  آن است که باور داشته باشید می توانید و توانایی آن را دارید که تمام توانتان را به کار بگیرید و شرایط و اوضاع زندگی را آنگونه که مطلوب و دلخواه شماست تغییر دهید.

 

 

 

چگونه  اعتماد به نفس  خود را تقویت کنیم؟

 

 

 

اصل اول: گذشته را بپذیرید و آینده را دگرگون کنید.

 

شما باید بدانید که گذشته را نمی توان تغییر داد اما آینده هنوز آفریده نشده است. آینده چیزی نیست جز اندیشه های شما و کوشش برای آفریدن آنها.

 

منظور ما این است که در بند گذشته نباشید، نه این که از تجربیات، خطاها و شکست های گذشته درس نگیرید. پس باید عاقلانه به گذشته نگاه کرد و اندیشه و وقت خود را صرف چیزی کنیم که توان آفریدن و دگرگون ساختن آن را داریم.

 

 

 

اصل دوم: درباره ی اهدافتان با خود گفتگو کنید.

 

اهداف را به صورت جملاتی در آورید و به خود بگویید، آن هم به صورت جملات مثبت.

 

اهداف معقولی برای هر ساعت، روز، هفته و ماه وضع کنید. موفقیت در اهداف کوتاه، شما را برای دست یافتن به اهداف بلند مدت تشویق می کند و انگیزه تلاش را در شما بیدار می سازد. همواره اهداف را یادآور شوید تا بخشی از ضمیر ناخودآگاه شما برگردد.

 

 

 

اصل سوم: تصمیم گرفتن را تمرین کنید.

 

روانشناسان نشان داده اند کودکانی که در سال های اولیه زندگی خود تشویق شده اند تا برای خود تصمیم بگیرند از دیگر کودکانی که این موقعیت را نداشته اند در  اعتماد به نفس  رتبه ی بالاتری کسب کرده اند.

 

تمرین تصمیم گیری به شما کمک می کند تا نسبت به قدرت قضاوت خود اطمینان بیشتری به دست اورید و در نتیجه  اعتماد به نفس  کامل تری کسب نمایید.

 

مهم تصمیم گیری است. یادتان باشد که:

 

قضاوت درست نتیجه ی تجربه است و تجربه خود نتیجه ی چندین قضاوت نادرست.

 

 

 

اصل چهارم: نتایجی را که می خواهید مجسم کنید.

 

تصویر روشنی را از آنچه می خواهید به دست آورید، داشته باشید. این کار باعث می شود تا انرژی خود را بر آن اهداف متمرکز کنید. این برخورد تصویری با همه آرمان ها و اهداف برای شما مفید است و یاری تان می دهد تا کم کم زمینه های دست یابی به آنها را فراهم سازید.

 

اگر می خواهید از شر خصلتی رها شوید خود را در حالتی تصور کنید که از آن خصلت هیچ اثری در شما نیست.

 

 

 

اصل پنجم: در برخی زمینه ها متخصص شوید.

 

آگاهی عمومی لازمه ی زندگی فردی و اجتماعی است اما کافی نیست. برای پیشرفت در زندگی فردی و حرفه ای شما باید در زمینه هایی متخصص و منحصر به فرد باشید. همین نکته که شما چیزی می دانید و دیگران نمی دانند به شما " اعتماد به نفس " می دهد. باید آموزش مداوم را به عنوان یک اصل در زندگی خویش بپذیرید.

 

 

 

 

 

 

تهيه و تنظيم: سيده زهرا هاشمي كرويي

                  منبع: دکتر ظهرابی

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # غریبه ولی آشنا در تاریخ: چهارشنبه 20 شهریور 1392 ، ساعت 01:06 ب ظ
با تشکر ازخانم هاشمی به خاطر مقاله بسیار بسیار زیباشون.
برای من که خیلی مفید بود.
انشاا... باز هم مقاله های بیشتری از شما ببینیم تو سایت
نقل قول
 
 
0 # ریحانه هاشمی در تاریخ: جمعه 29 شهریور 1392 ، ساعت 01:06 ق ظ
بحث اعتماد به نفس رو خیلی با دقت خوندم. برای من خیلی جالب بود.
ممنونم زهرا جان..
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20