*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

جشن فردينما شو جشن عروسي سنتي مردم مازندران

 

رونق وسايل ارتباط جمعي، مهاجرت به شهرها و عدم توجه متوليان فرهنگي به فرهنگ بومي و خرده‌فرهنگ‌ها، سبب افول آئين‌‌هاي فرهنگ عامه گرديده و سبك زندگي اقوام و روستائيان را از هويت اصيل قومي آنها تهي نموده است.

 

سنت ازدواج و جشن عروسي كه در ميان اقوام به فراخور مناطق مختلف از تمايزهايي برخوردار بوده و مولفه‌هايي چون بي‌آلايشي و سادگي، سهل‌گيري و مراعات همديگر، همكاري قوم و فاميل در برگزاري و احترام به بزرگان و ديگر ارزش‌هاي ديني، فطري و انساني  كه در آن موج مي‌زد، زير چرخ خودباختگي فرهنگي، خُرد گشته و جاي خود را به چشم و هم‌چشمي، زياده‌خواهي، خودمحوري و خودبيني داده و اين پديده مبارك و شادي‌آفرين اجتماعي يعني جشن را به ميدان مسابقه و جنگ نفس‌گير مبدل نموده و كوله‌باري از هزينه‌ها و كدورت‌ها را به دوش خانواده‌ها تحميل مي‌نمايد.

 

جالب آنجاست مهماناني كه بايد وجه نقدي را به عنوان هديه بپردازند از درون چندان رضايتي از اين پرداخت ندارند و ....

 

در اين ميان هستند كساني‌ كه دغدغه فرهنگ و ارزش‌هاي فرهنگي در دلشان زنده است و برآنند كه جسم بي‌رمق فرهنگ قومي و بومي را التيام بخشند و به مناسبت‌هاي گوناگون به بازآفريني و احياء اين آئين‌ها پرداخته و شادي و شادماني به سبك اصيل خود را به نسل جديد منتقل نمايند.

 

در سالهاي اخير در بعضي از روستاهاي مازندران بويژه روستاي تاريخي كندلوس و به همت موسسه فرهنگي هنري پارپيرار و با برنامه ريزي و پيگيري آقاي فرهود جلالي كندلوسي جشن فردين ما شو كه جشن عروسي سنتي اهالي مازندران است با همان سبك و شيوه قديمي بصورت نمادين در روستاي كندلوس در اواسط مردادماه برگزار مي شود.

 

امسال روستاهاي ديگري در مازندران نيز همزمان، به برگزاري اين جشن پرداختند. بر اساس پيشنهاد آقاي جلالي كندلوسي مبني بر  برگزاري اين جشن در روستاي ايمن آباد و كروكلا، با توجه به بازخورد جشن آئيني نوروزخواني روستايمان در منطقه(27 اسفند 1391) كه با همت نهاد اجرايي روستايمان و با استقبال و همياري اهالي روستايمان برگزار شد، به دليل پاره اي مسائل، توانايي پذيرش و اجراي پيشنهاد ايشان را نداشتيم.

 

اميدواريم در سالهاي آينده بار ديگر با همت نهاد اجرايي و اهالي ايمن آباد و كروكلا، در روستايمان به برگزاري انواع جشنهاي بومي نياكانمان در مازندران  از جمله، جشن نشا، جشن 26 عيدماه(مردگون هئيت)، جشن فردين ما شو، جشن خرمن، جشن لال شو و ... بپردازيم.

 

با كليك روي عكس زير مي توانيد نگاهي داشته باشيد كوتاه، از مراسم جشن فردين ما شو در سه روستاي مازندران.

 

 

روي عكس بالا  كليك كنيد.

 

 

 

 

منبع: وبسايت موسسه فرهنگي پارپيرار

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # محلی در تاریخ: جمعه 08 شهریور 1392 ، ساعت 06:06 ب ظ
ایکاش اهالی ایمن آباد و کروکلا و دهیاران و شورای سه روستا همت میکردند و جشن خرمن امسال در روستایمان برگزار می شد.همه ما جشن نوروزخوانی رو به یاد داریم که با چه ذوق و شوقی برگزار شد و خاطره ای زیبا به یادگار ماند.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20