*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

عيد فطر، جشن بازگشت به فطرت، مباركباد

 

عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت               صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

 

 

  

 

 عيد سعيد فطر بر همه مسلمانان جهان، بويژه اهالي روستاي ايمن آباد و كروكلا، مبارك باد.

 

 

 

عید فطر روز اول ماه شوال و در پایان ماه رمضان است. عید فطر از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان است. در كشورهاي اسلامي، عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب می‌شود و معمولاً با تعطيلي رسمي همراه است. در این روز،  روزه حرام است و مسلمانان نماز عيد برگزار می‌کنند. پرداخت زكات فطره در این روز بر مسلمانان واجب است. در ایران از سال 1390 با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان عید فطر دو روز (روز عید و فردایش) تعطیل است.

 

در فرهنگ اسلامى اولین روز ماه شوال به عنوان عید فطر و جشن بازگشت ‏به فطرت معین شده است، زیرا مسلمانان روزه ‏دار در طول ماه رمضان با ارتباط هاى پى در پى با خداوند متعال و استغفار از گناهان به تصفیه روح و جان خویش همت گماشته و از تمام آلودگى ‏هاى ظاهرى و باطنى كه بر خلاف فطرت آنهاست، خود را پاك نموده و به فطرت واقعى خود برمى ‏گردند. خود و مالشات را پاك مي كنند و كينه و نفرت را از خود دور مي كنند. حق الناس را ادا مي كنند و كساني كه از آنان آسيب ديدند مي بخشايند.

 

امیرمؤمنان على(ع) نیز از همین زاویه به عید فطر مى ‏نگرد و با اشاره به روز عید مى ‏فرماید:

 

 این عید كسى است كه خدا روزه ‏اش را پذیرفته و نماز او را ستوده است و هر روز كه خدا نافرمانى نشود، آن روز عید است.

 

آری روز ترك گناه و فاصله گرفتن از زشتی ها و پلیدى‏ ها و روز غلبه بر شیاطین، روز عید است. عید فطر روز بازگشت ‏به فطرت است، این معنا را مى ‏توان از لغت «عید فطر» هم فهمید، چرا كه «عید» به معناى بازگشت و «فطر» به معناى «فطرت و طبیعت‏» است.

 

مسلمانان در این روز در اثر یك ماه ضیافت و مهمانى خداوند به صفاى باطن دست‏ یافته و در حقیقت، شخصیت واقعى خویش را بازیافته‏ اند. آرى، فطرت پاك انسان در طول سال در اثر غبارهاى جهل و نادانى و غفلت ‏به انواع گناهان و معصیت‏ ها مبتلا شده و از حقیقت ‏خود دور مى‏ شود و در نتیجه دچار خود فراموشى و خدا فراموشى مى‏ گردد . اما با فرا رسیدن ماه مبارك رمضان، انسان مسلمان در پرتو فضاى معنوى آن ماه و تلاش‏ هاى خویش به یك زندگى نوین دست مى‏ یابد، كه مى‏ توان آن را «بازگشت ‏به خویشتن‏» نامید .

 

در روز عید فطر گویى یك مسلمان از نو متولد مى ‏شود، چرا كه طبق گفتار امیرمؤمنان علیه السلام، روزه ‏داران در شب عید فطر از تمام آلودگى ‏ها و پلیدى‏ ها پاك شده اند و كمترین پاداش خود را كه پاكى و پاكیزگى است دریافت نموده ‏اند.

 

 آن حضرت چنین مى ‏فرماید:

 

اى بندگان خدا بدانید كه كوچكترین چیزى كه براى مردان و زنان روزه‏ دار است، این است كه فرشته ‏اى در روز آخر ما مبارك رمضان به آنها ندا مى‏ دهد: اى بندگان خدا! بشارتتان باد كه [خداوند متعال ] تمام گناهان گذشته شما را آمرزید، پس بنگرید كه بعد از این چگونه عمل خواهید كرد.

 

شیخ مفید مى ‏نویسد:

 

این كه روز اول ماه شوال عید اهل ایمان قرار داده شده است، به خاطر این است كه آنان براى قبولى اعمالشان در ماه رمضان خوشحالند و از این كه خداوند متعال گناهانشان را بخشیده و بر عیب‏ هاى آنان پرده كشیده و مژده و بشارت از طرف خداوند رسیده است كه ثواب‏ هاى بسیارى براى روزه ‏داران عطا خواهد كرد و از این كه مؤمنین در اثر تلاش‏ هاى شب و روز ماه مبارك رمضان چند مرحله به قرب الهى نزدیك شده‏ اند، حالت ‏سرور و نشاط دارند.

 

در این روز غسل معین شده و این علامت پاكى از گناهان مى ‏باشد، عطر زدن و بوى خوش استعمال كردن و لباس زیبا و تمیز پوشیدن و به صحرا رفتن و زیر آسمان نماز خواندن همه‏ اش علامت‏ شادى و سرور و از روى حكمت مى ‏باشد.

 

 

 

بدون تردید تك تك مسلمانان با فرا رسیدن عید سعید فطر نوعى شادى و لذت درونى در خود احساس مى ‏كنند، اما استقبال مسلمانان از روز عید فطر یكنواخت و مساوى نیست. زیرا هر كسى نسبت‏ به معرفت و ایمان خود به این عید بزرگ و با عظمت مى ‏نگرد و از آن بهره مى‏ گیرد. زمینه ‏ها، ذهنیت‏ ها، مراتب ایمان و عوامل دیگرى در نگرش و انگیزه افراد دخالت دارد.

 

به همین جهت عارف واصل میرزا جواد آقا ملكى تبریزى (ره)‏  روزه دارانى را كه به عید سعید فطر وارد مى ‏شوند، به پنج گروه تقسیم مى‏ كند و نوع نگرش آنان را نسبت ‏به این روز با عظمت توضیح مى ‏دهد.

 

گروهى از روزه ‏داران حقیقت روزه را نشناخته‏ اند و با زحمت و تكلف از خوردن و آشامیدن و سایر مبطلات خود دارى مى‏ كنند و این را نوعى طاعت مى‏ شمارند و خود را منت‏ دار خداوند مى ‏دانند. آنان از اعضاء و جوارح خود مراقبت نكرده و با دروغ و غیبت و بهتان و افترا و دشنام، به آزار دیگران پرداخته و زحمات خود را هدر مى‏ دهند و در نزد خداى عالمیان منزلتى ندارند، مگر این كه حضورشان در روز عید براى حسن ظن به عنایت‏ خداى بزرگ باشد و در نمازگاه خود در روز عید فطر از گناهان استغفار نموده و طلب آمرزش كنند .

 

وى عالى ‏ترین مرتبه استقبال كنندگان از عید فطر را از آن روزه‏ داران عارفى مى ‏داند كه لذت نداى خداى جل جلاله، رنج گرسنگى و تشنگى و شب زنده دارى را از یاد آنان برده و با شوق و شكر بلكه با وجد و سكر  آن را پیشواز نموده، در سرعت ‏سیر و سلوك و پیشروى به سوى خیر، جدیت ‏به خرج داده و از عمق جان به نداى رب الارباب لبیك گفته‏ اند.

 

خداوند متعال اعمال را از این گروه به حسن قبول مى ‏پذیرد و آنها را به مقام قرب نزدیك مى‏ نماید. آرى، در حقیقت در سحرگاه عید فطر اولیاء الهى با حضرت حق چنین نجوا دارند:

 

اى عید عاشقان به حقیقت جمال تو                     هر لحظه عیدیى رسدم از وصال تو

 

عید كسان غره شوال و عید من                            آن ساعتى بود كه ببینم جمال تو

 

 

 

 

حل مشكلات اقتصادى و اجتماعى در مورد ابعاد اقتصادى و اجتماعى عید فطر مى توان به پرداخت زكات فطره به عنوان عاملى ارزشمند براى فقرزدایى، توسعه اقتصادى و حل مشكلات اجتماعى در جامعه اسلامى اشاره نمود . افزون بر این كه در كنار كمك به فقراء، موارد مصرف دیگرى نیز براى زكات فطره در اسلام منظور شده است كه از جمله آنها احیاى روحیه همیارى و تعاون، رسیدگى به وضع بهداشتى، درمانى و فرهنگى مسلمانان مى‏ باشد. از زكات فطره مى ‏توان قرض بدهكاران حقیقى و افرادى را كه در راه معصیت و خلاف بدهكار نشده‏اند، پرداخت نمود . در ساختن مسجد، مدرسه، پل‏ ها و راه‏ ها و بیمارستان‏ ها و برطرف كردن سایر نیازهاى مسلمانان نیز مى ‏توان از این بودجه مردمى استفاده كرد .

 

همچنین با این بودجه مى ‏توان باورهاى دینى و اعتقادات مسلمانان ضعیف الایمان را تقویت نمود و كسانى را كه در معرض شبهات و وسوسه ‏هاى دشمنان قرار دارند یارى كرد .

 

مسلمانان با عمل به این موارد كه با پرداخت زكات فطره انجام مى شود، در حقیقت‏ به بخشى از دعاهاى ماه رمضان - كه در مدت یك ماه بعد از نماز زمزمه مى‏ كردند - ، در روز عید فطر جامه عمل مى‏ پوشانند . گذشته از این‏ها، پرداخت زكات فطره كه با نیت عبادت و تقرب به خداوند متعال انجام مى ‏شود، نوعى بهره ‏گیرى از مادیات براى رسیدن به معنویات است .

 

بدین جهت گفته‏ اند كه قبول روزه موكول به پرداخت زكات فطره مى ‏باشد، چرا كه دادن زكات موجب جدایى از تعلقات مادى و هواهاى دنیوى و نفسانى است و انسان مؤمن براى دوام فطرت الهى خویش و بازگشت ‏به عهد فطرى «الست‏» از هر آنچه رنگ تعلق دارد، باید رها و آزاد باشد و زنجیر مادیات را از پاى خود بركند تا سبك بال به سوى خداوند گام نهد . همچنانكه امام على علیه السلام فرمود: تخففوا تلحقوا؛ سبكبال باشید تا [به مقصد] برسید .

 

رسیدن به وصال حق با گران بارى و تعلقات بسیار سازگار نیست.خداوند متعال مى ‏فرماید:

« قد افلح من تزكى و ذكر اسم ربه فصلى‏» ؛

همانا رستگار شد كسى كه [ با پرداخت زكات] خود را تزكیه نمود و آن كه نام پروردگارش را یاد نموده و سپس نماز خواند.

 

یكى از مصادیق این آیه، عید فطر و زكات فطره مى ‏باشد . در روایات آمده است كه همواره رسول خدا صلى الله علیه و آله روزهاى عید فطر قبل از رفتن به مصلى، فطره را تقسیم مى ‏كرد و این آیه را مى ‏خواند.

 

 

 

حافظ منشین بی می و معشوق زمانی           کایام گل و یاسمن و عید صیام است.

 

 

 

اميدواريم همه ما با توجه به خودسازي در اين ماه ارزشمند، طي روزها و ماه هاي آينده نيز در تمامي  لحظه ها در رفتار، گفتار و عملكردهايمان درستي و راستي را پيشه زندگي مان كنيم تا ارتباط خود با خدايمان را حفظ نمائيم و بر عهد و پيمان خود با خدايمان كه بويژه در شبهاي قدر، بسته ايم، پايبند باشيم.

 

 

 

 

منابع: تبيان - ويكي پديا

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # 0098113211 در تاریخ: چهارشنبه 08 مرداد 1393 ، ساعت 01:05 ق ظ
طاعات و عبادات همه هم محلی های گل و باایمان خوبمون قبول درگاه حق انشاالله...
عید سعید فطر بر همگی مبارک.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20