*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

کشت دوم برنج، راهي براي تقويت اقتصاد اهالي روستا

 

 حاصلخيزي زمین های شاليزاري روستايمان بر كسي پوشيده نيست اما متاسفانه فقط در 6 ماه از سال، میزبان بوته های شالی است و بیشتر آنها پس از برداشت برنج، نیمه دوم سال، دست نخورده و بدون استفاده رها می شوند.

 

پس از فصل دروي برنج، ديدن شاليزارهاي رها شده و بي روح که بعضي از آنها به چراگاه دام‌هاي تعدادي از اهالي روستا تبديل شده است و بعضي نيز براي پرورش اردك از آن استفاده مي شود، منظره‌اي آشنا در روستايمان است. درحاليکه بررسي‌ها نشان مي‌دهد اين شاليزارهاي سرد و بي روح در صورت جدي تر گرفته شدن کشت دوم برنج و در ادامه كشت سوم آن يعني كشت انواع سبزي و سيفي جات، نه تنها مي‌تواند سبزي و خرمي شان را در نيمه نخست سال، بار ديگر در پائيز تجربه کنند، بلکه مي‌تواند زمينه ساز برکات اقتصادي فراواني هم باشند.

 

 

سيد علي ميرزا هاشمي در حال كشت دوم برنج، در سال 1392

 

 

 فاصله گرفتن از اقتصاد تک محصولي، افزايش درآمد خانوارهاي روستايي، ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد، افزايش توليد محصولات کشاورزي، کمک به بهبود شرايط فيزيکي و شيميايي خاک و کاهش مصرف سموم و کودهاي شيميايي، مهمترين فوايد کشت دوم محصولات کشاورزي در شاليزارهاي روستايمان است.

 

 

 

برنجکاران روستايمان عموما" با توليد برنج معيشت شان را تامين مي‌کنند اين درحاليست که در صورت افزايش ميزان سطح زير كشت دوم برنج، كه در سال هاي اخير رونق بيشتري در روستا يافته است، مي‌توانند پس از برداشت كشت دوم برنج، محصولات ديگري توليد کنند و از اقتصاد تک محصولي فاصله بگيرند.

 


افزايش درآمد خانوارهاي روستايي يکي ديگر از فوايد کشت دوم و سوم محصولات زراعي است. براساس بررسي‌ها، کشاورزان با کشت دوم و سوم محصولات کشاورزي مي‌توانند بطور ميانگين، به ازاي هر هکتار تا چهار  ميليون تومان درآمد کسب کنند.

 


كشت شبدر، لوبيا، سبزيجات و انواع دانه هاي روغني طي سال هاي اخير توسط تعدادي از كشاورزان روستا، صورت پذيرفته است و كسب چنين درآمدي را تاييد مي كند.

 

 البته نبايد اين مساله را هم فراموش کرد، مشکلات و زحمات کشت دوم محصولات زراعي به هيچ وجه به اندازه کشت اول برنج نيست و در واقع كشت دوم  در زمان بیکاری و هنگامی که هزینه‌های کارگری بسیار ارزان‌تر است، انجام می‌شود و کشاورزان می‌توانند با زحمت و هزينه توليد کمتر، درآمد مناسب تري کسب کنند.

 

از طرفي  افزایش توان مالی کشاورزان، افزایش تولید محصولات مختلف، ایجاد اشتغال در پاییز و زمستان و در نهایت کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی از مزایای کشت دوم است.

 

ايجاد فرصت‌هاي شغلي و کاستن از حجم بيکاري‌هاي فصلي، از ديگر فوايد کشت دوم محصولات کشاورزي است.

 

 

 براي توليد محصولات زراعي در کشت دوم غير از برنج، به ازاي هر هکتار بايد 2 نفرکار کنند و اين بدان معناست که براي کشت دوم محصولات کشاورزي در 600  هکتار از شاليزارهاي روستاي ايمن آباد وكروكلا،  1200 نفر، از اواخر شهريور تا اواخر آبان مشغول بکار مي‌شوند. يعني تمام سرپرستان خانوارهاي روستا.

 
 

حسين رزقي در حال وجين كشت دوم برنج، در سال 1392

 


 

بررسي‌ها نشان مي‌دهد رواج فرهنگ لب جاده و مغازه نشيني ها و همچنين خانه نشيني با توجه به وجود تلويزيون، ماهواره و اينترنت، و از طرفي نبود سامانه‌هاي زهکشي مناسب در شاليزارهاي روستايمان كه باعث پر آب بودن زمين هاي شاليزاري است،  از موانع جدي در راه استقبال و توسعه کشت دوم و سوم محصولات کشاورزي در ايمن آباد و كروكلاست.

 

 

 

اما بايد بسيار اميدوار بود از اين جهت كه آقاي رضا عظيمي از كارشناسان و مسئولان سازمان جهاد کشاورزی مازندران، اجرای طرح زهکشی شالیزارهای استان را یکی از نیازها و برنامه های جدی دولت در راستای ترویج کشت دوم برنج در استان اعلام کرد و گفت: این مهم در سفر دولت به مازندران تصویب شده و با اجرای کامل این طرح، سطح زیرکشت دوم برنج در مازندران به حدود 100هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

 


اما تا امكان تحقق اين امر با توجه به شرايط كنوني، اگر فقط نيمي از اهالي روستايمان به کشت دوم محصولات زراعي بپردازند مي‌توان 300 هکتار از شاليزارهاي روستا را  درنيمه دوم سال به زير کشت دوم برد.

 

اما نبايد فراموش كرد كه سن كشاورزان روستا و نیروی کار در تولید برنج  روستايمان، بالاست اما با ارتقاء درآمد بخش کشاورزی می‌توان علاوه بر ماندگاری فرزندان کشاورزان در روستاها، سایر جوانان علاقه‌مند روستايمان را، كه همه جا صحبت از بيكاري مي كنند  به سوی کشاورزی جذب کرد.

 

از آنجا که در نیمه دوم سال، بارندگی ها در روستايمان  افزایش می یابد و غالبا شالیزارها دچار آبگرفتگی می شوند با کشت دوم، که لازمه آن، ایجاد زهکشی مناسب  است، آب ها به بیرون شالیزار هدایت شده و ضمن جلوگیری از فرسایش خاک و هدر رفتن این سرمایه ی عظیم، از جاری شدن سیل نیز جلوگیری می شود.

 

از طرفي بنا بر گفته كارشناس زراعت آقاي مهندس اديبي، بعضی از محصولات از جمله باقلا و شبدر برسیم، ازت هوا را توسط باکتری های ریز، جذب و باعث افزایش آن در خاک می شود.

 

 

 زیر خاک کردن بقایای محصولات زراعی ازجمله شبدر و حبوبات در شالیزارها نیز موجب افزایش مواد آلی، بهبود کیفیت فیزیکی و شیمیایی خاک و درنتیجه حاصلخیزی آن خواهد شد.

 

 

چون درکشت دوم، خاک بار دیگر شخم می خورد و آبیاری می شود، تراکم علف های هرز، کاهش یافته و همچنین بخشی از جایگاه های زمستان گذرانی آفت يا كرم ساقه خوار برنج، از بین می رود .

 

به نظر مهندس اديبي، با کشت دوم مصرف کود و سم در تولید برنج تا 50 درصد کاهش می یابد. کشاورزان بطور معمول در هر فصل زراعی بطور میانگین 120 تا 150 كیلوگرم انواع کود و حدود 18 کیلوگرم انواع سموم شیمیایی در هر هکتار استفاده می کنند که با کشت دوم می توان 40 هزار تومان در هر هکتار صرفه جویی کرد.

 

سيد علي ميرزا هاشمي كرويي كه انواع محصولات زراعي مثل سبزيجات و سيفي جات را  در اطراف زمين شاليزاري كوچك خود به عمل مي آورد به كشت دوم برنج نيز پرداخته است و اين مسئله را، از مهمترين شيوه هاي بهبود شرايط اقتصادي خانواده ذكر مي كند.

 

 

 

 

سيد عباس حسيني ايمني نيز به همراه همسرش، زمينهاي شاليزاري خود را به كشت انواع محصولات زراعي غير از برنج، اختصاص داده است.

 

ايشان عنوان مي كند: كشت دوم برنج و حتي سوم ساير محصولات زراعي، بسيار مي تواند در رشد اقتصاد خانواده كمك كننده باشد. اما نكته قابل توجه تلاش و همت اهالي است.

 

كشت انواع سبزيجات و سيفي جات با توجه به شرايط جوي و استفاده از كود شيميايي توسط بعضي ها، كار ساده اي نيست. اما تلاش و پشتكار به همراه دانش و استفاده از تجربه آناني كه در اين امر موفق شده اند بسيار مهم و اثرگذار است.

 

ايشان استفاده زياد از كود شيميايي اوره توسط اهالي را بسيار خطرناك عنوان مي كند، يعني با صرف هزينه بالا، محصول آلوده اي توسط كشاورز توليد و به بازار مصرف عرضه مي شود.

 

 

 

ليلا و ليلي، دو جاري در روستا، زمين زراعي خود را بصورت آزمايشي به ميزان 500 متر(نيم خويز) در سال 1391 به كشت لوبيا اختصاص دادند. شرايط آب و هوايي و زهكش نبودن(آبگير شدن زمين زراعي) را، از مهمترين عوامل انتخاب سطح زير كشت پايين اعلام نمودند. لوبيا را مي توان تا 8 بار برداشت نمود(چين هشتم). آنان با سه چين برداشت 150 كيلوگرم  لوبيا برداشت نمودند. و اگر شرايط فراهم باشد در 8 چين به 400 كيلوگرم مي رسد.

 

 

 

با محاسبه ساده مي توان دريافت كه اگر اين كار در مساحتي به ميزان يك هكتار انجام شود به ميزانچهار ميليون تومان در آمد نصيب كشاورز مي كند و با كم كردن هزينه كاشت، داشت و برداشت محصول، در كمتر از سه ماه يعني از اواسط شهريور تا اواخر آبان ماه، مي توان سه ميليون تومان سود خالص را به حساب صندوق خانوار واريز كرد.آنان قصد دارند هر ساله 4 هزار متر(4 خويز) را به كشت لوبيا اختصاص دهند.

 

اين دو جاري روستا، نداشتن زهكش مناسب و آبگير بودن زمين شاليزاري را از موانع كار خود و ساير كشاورزان روستا قلمداد نمودند كه انگيزه انجام كشت سبزيجات و سيفي جات را از كشاورزان مي گيرد.

 
 

 

 

کوتاه سخن اینکه :

 

در گذشته اگر آگاه نبودن کشاورزان نسبت به فواید کشت دوم بزرگترین مانع توسعه این کار بود، امروزه به خاطر فواید اقتصادی که برای شالیکاران به دنبال دارد تمایل آنان به این کار بیشتر شده اما به نظر می رسد به علت نبود زهکش و هزینه های بالای محصور کردن شالیزارها، باز هم آنگونه که باید به این کار پرداخته نمی شود.

 

بی شک اجرای طرح جامع زهکشی در شالیزارها، حمایت از شالیکاران در قالب تسهیلات و افزایش پوشش بیمه ای اقلام کشت دوم، در افزایش تولید و رسیدن به خودکفایی محصولات زراعی در سال حماسه اقتصادي، بسیار موثر است.

 


 

در پايان اميدواريم كشاورزان روستا از كساني كه طي سال هاي گذشته به اين امر يعني كشت دوم برنج و كشت سوم محصولات زراعي پرداخته اند كمك و ياري بخواهند و با افزايش آگاهي در افزايش سرانه درآمد خانوار و زندگي بهتر اقدام نمايند. بويژه جواناني كه در روستا از بيكاري گلايه دارند و منتظر فراهم شدن كار از سوي ديگران و كارآفرينان هستند.

 

 

 

 

تهيه و تنظيم: عسكري اميني ايمن آبادي

منابع: وبسايت شاهد شمال، وبسايت برنج، مركز تحقيقات كشاورزي آمل و خبرگزاري مهر

با سپاس از: سيد علي ميرزا هاشمي، سيد عباس حسيني، ليلي كوچك زاده و ليلا علي جان زاده

عكس ها: سيد فضل اله هاشمي

 

* مرداد 1392
 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20