*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

روستايمان از زاويه نگاه مهندس حسيني و دخترش از آمريكا

 

 

 

 

چندي پيش زماني كه حاج سيد مختار حسيني اين پدر بزرگوار روستا بيمار مي شود و راهي بيمارستان، فرزندش سيد ذكريا حسيني ايمني (كه از سال 1355 روستا را به مقصد آمريكا براي ادامه تحصيل ترك مي كند) از آنطرف دنيا براي ديدار و همراهي با پدر و ديگر اعضاي خانواده جهت درمان پدر راهي ايران، مازندران، بابل و روستايش ايمن آباد مي شود. آنهم به همراه دو فرزندش آريانا و آرمان كه به ايران عشق مي ورزند.

 

پس از انجام مراحل مختلف درمان و اطمينان از بهبودي نسبي پدر، زادگاهش را به مقصد آمريكا ترك مي كند.

 

روز جمعه 14 تيرماه، براي عيادت از پدر بزرگوار روستا حاج سيد مختار حسيني و خداحافظي از سيد ذكريا، راهي منزلشان شديم. نشاني سيد ذكريا را در مسجد جامع، كنار مزار شهدا دادند. راهي آنجا شدم. سيد ذكريا كنار مزار مادرشان نشسته بودند و فاتحه مي خواندند. سنت حسنه اي كه پس اين همه سال همچنان نزد او زنده و پابرجاست. سپس بر مزار برادر شهيدشان حاضر شدند و با ذكر فاتحه اي از ايشان نيز خداحافظي كردند.

 

 

پس از سلام و احوالپرسي، اجازه چند پرسش را از ايشان براي وبسايت گرفتم. با روي گشاده و با لبخندي بر لب پذيرفتند و با گويش و لهجه محلي مازندراني پاسخگو  شدند.

 

 

سوال:در مجموع از ديروز گرفته تا امروز  اهالي  روستاي ايمن آبادوكروكلا را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

 

 

مردان و زناني پركار، نجيب، خانواده دار، مهمان نواز، بانشاط، با مهر و محبت، همواره لبخند بر لبانشان با همه گرفتاريها و دغدغه هايي كه دارند. مهمتر از همه اينكه اصالتهاي خود را حفظ نموده اند و اين خيلي مهم است.

 

 

در ايمن آباد مردم قوانين نانوشته خودشان را  از گزند خيلي چيزها حفظ كرده اند. احترام به بزرگسالان بسيار به چشم مي آيد و اين مهم است.

 

 

در روستايمان با توجه به وجود برق، تلفن، گاز ،كامپيوتر و ... اما همچنان رفتار انساني و انسانيت اهالي روستا محفوظ است.

 

 

گويش و لهجه محلي همچنان حفظ شده است و براي من نيز بسيار عزيز است و در قلب من جاي دارد. دخترم فارسي را خوب صحبت مي كند و در حال حاضر در حال آموختن گويش محلي مازندراني است. خودم به او آموزش مي دهم.

 

 

تحصيلكرده هاي روستا در رشته هاي مختلف فراوانند و اين مهم است. و مهمتر از همه اينكه، كمك آنها به روستا بيشتر گردد از جهات مختلف، بويژه فرهنگي و اقتصادي.

 

 

بي شك همه مديون و بدهكار روستاي خودمانيم و مسئوليت جوانها در اين امر مهم، بسيار سنگين تر.

 

 

در روستا بايد سعي شود قهرمانان را بزرگ جلوه دهيم  و به اهالي بشناسانيم. از گذشته ها گرفته تا امروزيها.

 

 

يادم مي آيد در قديم، تا دفتر مشق تمام شده مان را نمي داديم در مغازه هاي لب جاده، به ما دفتر نو نمي دادند و تا خودكار تمام شده تحويل داده نمي شد خبري از خودكار نو نبود هرچند پولش را پرداخت مي كرديم. و اين يكي از خاطرات خوب من است. صرفه جويي كنيم و درست مصرف كنيم. از دوران كودكي اين فرهنگ غني در ما نهادينه شد و بايد به اين مسائل ساده اما پر اهميت بها داد و به آن پرداخت.

 

 

سوال:حرف پاياني با اهالي روستا؟

 

پاكيزگي محيط زيست روستا. مي توانيم در اوقات فراغت بجاي نشستن و صحبت كردن كنار مغازه يا كوچه و خيابان، ساعتي در طول روز يا هفته، زباله هاي كوچه ها و خيابانهاي روستايمان را جمع آوري كنيم تا پاكيزه تر بماند.

 

 

 

و اما آريانا دختر مهندس سيد ذكريا حسيني، دانشجوي تكنولوژي كامپيوتر و بيولوژيك در دانشگاه مك گيل كاناداست.ايشان روستاي ايمن آباد را اينگونه توصيف نموده اند:

 

 

روستا فرهنگ قشنگ و تاريخ غني دارد. طبيعت زيبايي دارد. در روستا، روابط خانوادگي خوب، زيبا و بامزه اي وجود دارد كه در امريكا اصلا" اينگونه نيست.

 

 

روستا دختران باكلاس، پرتلاش و باوقاري دارد. اولين بار 7 ساله بودم كه آمدم اينجا. البته در 2 سالگي پدر بزرگ به امريكا آمد. قول مي دهم كه دوباره به روستا برگردم.

 

 

همه چيز در روستا آرام هست و همسايه ها با هم كار دارند و اين خيلي خوب است. چنين جمعي را در آمريكا نمي توان پيدا كرد.(عيادت از بيمار و دور هم بودن)

 

 

روستا پيشرفت كرده است. ارتباط با دنيا، مثل وجود اينترنت در روستا بسيار خوب است.

 

 

اميدوارم در سفر بعدي به روستا، ببينم  امكانات روستا بيشتر شده است. ساختمانها توسعه يابد، جاده ها بهتر شود و روستا زيباتر شود.

 

 

حرف پاياني:

 

 زحمت كشيديد الآن چيز خاصي نمي توانم بگويم. فقط مردم روستا فرهنگ غني، قشنگ و خيلي زيبايي دارند.

 

 

 

ضمن قدرداني از هماهنگي خانواده حسيني جهت انجام اين گفتگوي كوتاه، اميدواريم خداوند  سيد زكريا حسيني و خانواده اش را سلامت بدارد و به حاج سيد مختار حسيني ايمني شفا و سلامتي كامل عنايت فرمايد و همسرش را كه مادر چشم انتظار شهيد بوده است غريق رحمت بي منتهاي خود گرداند.

 

 

 

تهيه و تنظيم مصاحبه:عسكري اميني ايمن آبادي_26 تیرماه 1392

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # مهدی قاسمی در تاریخ: چهارشنبه 26 تیر 1392 ، ساعت 07:04 ب ظ
با سلام. آقای مهندس حسینی از افتخارات روستای ما ایمن آباد و شهر ما بابل هستند.خداوند به ایشان و خانواده محترمشان نعمت سلامتی عطا فرماید و امیدوارم در زندگیشان، همیشه موفق و سربلند باشند.ضمناً از جناب مهندس تقاضا داریم، هر از چندی با نقطه نظراتشان در وبسایت روستا، موجب دلگرمی مردم روستا و دست اندرکاران وبسایت شوند. برقرار باشید.
نقل قول
 
 
0 # ح. الف در تاریخ: پنج شنبه 27 تیر 1392 ، ساعت 06:04 ب ظ
درود و سلام بر خانواده حاجي مختار.
اميدواريم همه ما قدر داشته هاي خود را بدانيم. يادم مي آيد زماني كه براي تحصيل و خدمت سربازي از روستا خارج شدم متوجه جايگاه روستايم شدم كه چه مردان و زنان خوبي دارد. حال كه از كشور خارج شوي داستان ديگري دارد.
البته نقش تربيت خانواده را نبايد ناديده بگيريم.حاج مختار در مديريت خانواده مثال زدني است. عمرش طولاني باد. به اميد ديدار دوباره سيد ذكريا حسيني خانواده اش در روستا.
دهيار و شورا ماهي يك روز را براي نظافت دسته جمعي روستا در نظر بگيرند.
نقل قول
 
 
0 # ابنوایی در تاریخ: جمعه 28 تیر 1392 ، ساعت 08:04 ب ظ
با سلام
با تشکر از مطالب زیبای شما
گفتگوی جالبی بود. امیدوارم مهندس حسینی در هر جا که می باشند در کمال موفقیت و سلامت به سر ببرند. خوشحال می شوم وقتی می بینم یکی از هم محلی هایمان با وجود دوری از روستا و زندگی در خارج از کشور همچنان در آموزش و انتقال زبان و فرهنگ محلی خود به فرزندانشان کوشا می باشند.
با نظر آقای ح الف کاملا موافق می باشم. این امر علاوه بر اینکه موجب پاکی و زیبایی فضای روستا می گردد، بلکه روح همدلی را (که جای خالی آن واقعا در زندگی امروزه حس می شود) بین اهالی روستا بیشتر می نماید. امیدوارم این کار نیز همانند سنت شام دهی در شب اول وفات هر یک از هم محلی ها که به دست اهالی انجام می گردد نیز نهادینه شود.
از مدیریت سایت خواستارم تا در این مورد رایزنی های ممکن را با دهیار و اعضای شورا انجام دهد.
با تشکر
نقل قول
 
 
0 # م*م در تاریخ: چهارشنبه 30 بهمن 1392 ، ساعت 07:11 ب ظ
مطالب بسیار زیبایی بود بسیار متشکرم و مرگ این پدربزرگ عزیز رو به همه ی اقوام و بستگان تسلیت عرض می کنم.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20