*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

آداب و رسوم ماه رمضان در ايمن آباد و كروكلا(بخش اول)

 

هر چيزي آدابي دارد و ماه مبارك رمضان نيز آدابي خاص نزد اهالي و خانواده هاي روستايمان ايمن آباد و كروكلا داشته و دارد. مردم  روستايمان  اگرچه در اصلی ترین ویژگی های ماه رمضان با بقیه روستاها و شهرهای کشور مشترک هستند، اما آداب و رسوم خاص خودشان را دارند که این ماه را برای آنها بومی تر و دوست داشتنی تر می کند.

 

در بخش هاي مختلف اطلاعات نسبتا" خوبي را كه بصورت تحقيقات ميداني از بزرگان روستا جمع آوري شده است كه به مرور زمان و در بخش هاي مختلف، تقديم اهالي مي كنيم و اميدواريم خطاها و يا كاستي ها را در بخش ديدگاه به ما يادآور شويد.

 

 

 

 

 آداب و رسوم رمضان در روستايمان را به بخش هاي زير تقسيم بندي نموده ايم:

 

 

1_ آماده كردن خود و خانه، براي استقبال از ماه رمضان

 

2_ آماده كردن مساجد

 

3_ غبار روبي مساجد

 

4_ انتخاب روحاني

 

5_ اسامی روحانیون

 

6_ مكان اقامت روحاني ( میزبان یا آقا مار)

 

 7_ موذنين، دعا خوان ها و مداحان روستا

 

8_ شيوه تعيين آغاز ماه رمضان و پايان آن

 

9_ هزينه هاي جاري ماه رمضان

 

10_ سحر خواني 

 

11_ افطاري دادن

 

12_ تهیه نان سفره های افطار

 

13_خوردنی های رمضان

 

14_شب ميلاد امام حسن مجتبي

  

15_ختم قرآن

 

16_خواندن دعاي جوشن كبير

 

17_مراسم ويژه شب هاي احيا

 

18_وداع با ماه مبارك رمضان

 

19_ مراسم روز عيد فطر

 

20_روزه‌سری

 

 21_ آقاپول

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1- آماده كردن خود و خانه، براي استقبال از ماه رمضان

 

اهالي در این ماه نذورات مختلفی دارند كه مهم ترین آنها، به استقبال رمضان رفتن از سه روز قبل است. مردم روستا سه روز پیش از ماه مبارک رمضان روزه نذری می گیرند و خود را آماده مي كنند تا به استقبال ماه رمضان بروند بچه ها نيز از اين رسم تبعيت مي كنند و همراه والدين به استقبال اين ماه پرخير و بركت مي روند. آنان به این امید نيز هستند که خداوند حاجات آنها را برآورده کند. در سال هاي اخير حتي سه روز اول ، ميانه و آخر رجب و شعبان را نيز روزه مي گيرند.

 

بعضي از مردم روستايمان حتي خانه تكاني را نيز در دستور كار خود دارند چون افطاري دادن جزو رسوم مهم مردم روستاست. آنان وسايل مورد نياز بويژه انواع غذاهاي اصلي مثل گوشت، حبوبات، آرد برنج، سبزيجات و ... را خريداري يا تهيه و آماده مي كنند تا در ايام ماه رمضان بيشتر به مسائل عبادي بپردازند از جمله نماز، قرائت قرآن، حضور در مساجد و بويژه زنان روستا، تا بدون دغدغه در مراسم ويژه ختم انعام و دوره هاي قرائت قرآن شركت نمايند.

 

 

 

2- آماده كردن مساجد

 

آماده نمودن مساجد پنجگانه روستا يكي از مهمترين كارهايي است كه قبل از ماه مبارك رمضان انجام مي شود.

 

مسجد امام حسن مجتبي(ع) و مسجد النبي(ص) در روستاي بالا كروكلا

 

مسجد صاحب الزمان(عج) در روستاي پايين كروكلا

 

مسجد جامع و مسجد صاحب الزمان(عج) در روستاي ايمن آباد.

 

لازم به يادآوري است مسجد امام حسن مجتبي(ع)، ايام ماه مبارك رمضان بخاطر جمعيت كم روستا مورد استفاده قرار نمي گيرد.

 

مردم روستا چند روز مانده به ماه رمضان به اتفاق هم به بررسي و رفع احتمالي معايب و مشكلاتي كه در مسجد وجود دارد مي پردازند. سيستم هاي صوتي مسجد بطور كامل بررسي مي شود و عيوب آن برطرف مي گردد. سيستم گرمايي و تهيه سوخت و در فصل گرماسيستم سرمايي مسجد مورد بررسي قرار مي گيرد. وضوخانه، سرويس بهداشتي و شيرهاي آب رفع نقص مي شود. سيستم روشنايي مسجد در داخل  و حياط آن مورد بررسي قرار مي گيرد تا از هر جهت شرايط مسجد را براي حضور نمازگزاران و روزه داران فراهم نمايند. اين فعاليت ها توسط متولي و اعضاي هيات امناي مسجد صورت مي پذيرد.

 

 

 

 

3- غبار روبي مساجد

 

در آستانه فرا رسيدن ماه بندگي خدا، ماه مبارك و سراسر خير و بركت رمضان، يكي از مراسم ويژه و خاصي كه از ساليان دور تا به اين زمان همانند ديگر روستاها و شهرهاي كشور انجام مي شود و نزد اهالي روستا و بويژه مسجدي ها و متوليان مساجد  از اهميت خاصي برخوردار است غبار روبي و تميز نمودن كامل مسجد مي باشد. در روستاي ايمن آباد نيز اين سنت حسنه و ماندگار در مساجد پنج گانه روستا، توسط زنان روستا، هر ساله انجام مي شود.

 

 چند روز قبل هماهنگي لازم توسط متولي مسجد با اهالي و زنان روستا صورت مي گيرد تا روز و ساعت آغاز بكار غبار روبي، مشخص  شود. زنان روستا از روز و شب قبل وظايف خانه داري خود را انجام مي دهند تا روز مقرر كه شايد تا غروب نيز كار به طول انجامد، نگراني از اين بابت نداشته باشند.

 

  با راهنمايي متولي مسجد و يا با تجربه ترين زن غبار روب، تقسيم وظايف و خارج كردن فرش ها از مسجد و خيساندن آن در آب، كار غبار روبي آغاز مي شود. از جاروكردن شبستان مسجد گرفته تا جاكفشي ها و از تميز كزدن شيشه هاي پنجره گرفته تا شستن ظروفي كه براي پذيرايي شب ها از روزه داران در مسجد، صورت مي گيرد.

 

 

 

صبحانه ده صبحي زنان غبار روب مسجد، صفاي خاص خودش را دارد. و نهاري كه مواد آن توسط همه حاضران تامين مي شود. كمي روغن و برنج و گوشت و پختن غذايي سنتي و بومي و پهن كردن سفره اي سرشار از عشق و صميميت و پاكي و زلالي قلب ها كه توصيف آن دشوار مي آيد.  پس از شستشوي فرش ها آنهم با ذكر سلام و صلوات بر پيامبر خاتم و خاندان پاكش كه فضا و محوطه مسجد و انديشه آدمي را نوري ديگر مي بخشد و نشاط و انرژي خاصي به همه عزيزان مي دهد.  

 

يادآوري نام و خاطره درگذشتگاني كه براي مسجد زحمات فراواني كشيده اند آنهم با ذكر صلوات و فاتحه، از سنت هاي زيباي اين روز به شمار مي رود. 

 

پهن كردن فرش هاي هزار رنگ روي ديوار و يا سنگ فرش حياط مسجد در كنار طبيعت زيباي خدادادي و سرسبزي شاليزار برنج با بوي مطبوع خوشه هاي تازه سربرآورده آن، دل و ذهن زنان و مادران غبارروب مسجد را صفاي ديگري مي دهد و حتي آناني كه از خيابان مجاور آن گذر مي كنند.

 

 

 

در ادامه و بخش دوم آداب و رسوم رمضان در روستايمان، به انتخاب روحاني در روستا، اسامي روحانيون و كساني كه به اصطلاح اهالي، آقامار خوانده مي شدند اشاره خواهد شد.

 

 

 

يادآوري:

 

لطفا" در تكميل اطلاعات با پرسش از بزرگترهاي خانواده، ما را ياري نمائيد.

اگر عكسي از دوران قديم در اين زمينه در دسترس داريد ارسال نماييد تا اين آثار محفوظ بماند.

 

 

 

 

تحقيق،تهيه و تنظيم: عسكري اميني ايمن آبادي

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # اشنا در تاریخ: جمعه 06 تیر 1393 ، ساعت 02:04 ب ظ
دست اندركاران و متوليان مسجد جامع امين آباد ياد بيرن چه همبستگي زنان.اين مسجد دارننه.
نقل قول
 
 
0 # انتشارات سما قلم در تاریخ: یکشنبه 04 آبان 1393 ، ساعت 10:08 ق ظ
مدیریت محترم سایت
با نهایت تشکر از همکاری صمیمانه شما امید انکه در پناه حضرت حق شاد باشید
من الله توفیق
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20