*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

جشن عيد مردگان در روستا برگزار مي شود

  در روستاي ايمن آباد و كروكلا  آئين 26 عيد ماه يا همان جشن عيد مردگان و به عبارتي در گويش محلي مردگون هئيت، كه نزد اهالي از ديرينگي و اهميت ويژه اي برخوردار است امسال نيز در كوچه پس كوچه هاي روستا با حضور همسايگان با شكوه خاصي برگزار مي شود.

 

مردم روستا در محله و كوچه هاي مختلف غروب چهارشنبه 26 تيرماه امسال گرد هم آمده و با هماهنگي هم به تعداد نفرات هر خانواده مقداري برنج به همراه پول نقد به باني مراسم كه از قبل تعيين مي شود مي دهند تا براي پذيرايي افطار و خريدن سبزيجات و انواع ميوه جات بويژه هندوانه كه در فصل تابستان بسيار خنك و  دلپذير است برنامه ريزي نمايند.

 

 

غروب آنروز مردم روستا به طور جداگانه سر مزار رفته و با روشن كردن شمع بر سر مزار رفتگان خود بويژه كساني كه طي يكسال گذشته از بين شان رفته اند فاتحه مي خوانند و خيرات مي كنند.

شبا هنگام در مراسم ويژه 26 عيدماه با حضور تمامي همسايگان كوچه را فرش و چراغاني مي كنند.

بزرگان محله، بالاي مجلس مي نشينند و كوچكترها در ادامه و زنان روستا در انتهاي مجلس و در كنار هم به شادي مي پردازند.

نواختن موسيقي محلي از جمله لله وا و همچنين خواندن اميري  از سوي كساني كه از صداي خوشي برخوردارند از برنامه هاي آن شب مي باشد. صحبت بزرگان محل از قديم و سختيهاي آنان و چگونگي ابراز محبت و عشق و دوست داشتن و همدلي را كه حاصل تجربه شان است به جوانان محله يادآوري مي كنند.

در انتها نيز با ياد آوري نام بزرگان محله و در گذشتگان و ويژگي بارز اخلاقي آنان  و خواندن فاتحه دست جمعي به مراسم 26 عيدماه خاتمه مي دهند.

 

البته لازم به يادآوري است كه مراسم 26 عيدي ماه در 28 تيرماه هر سال در سراسر استان مازندران برگزار مي شود، اما در روستايمان ايمن آبادوكروكلا در 26 تيرماه برپا مي شود. اينكه چگونه اين تاريخ در روستايمان ثبت شده است اطلاعات چنداني در دست نيست.

 

همه پديده‌ها، نهادها، آيين‌ها، جشن‌ها و همه زمينه‌هاي ديگر فرهنگي با گذشت سده‌ها و هزاره ها دگرگون مي‌شود، تحول مي‌يابد، با زمان و مكان هماهنگ مي‌شود و به‌گونه‌اي ديگر جلوه مي‌كند، در اين زمان چگونگي برگزاري اين جشن و ساير جشنهايي از اين دست بستگي به افرادي كه در منطقه دستي بر فرهنگ و آداب و رسوم فرهنگ غني مازندران دارند مي باشد. آنهم با هماهنگي و همّت اهالي و افرادي كه توان پيگيري و برگزاري هرچه بهتر اين جشن را دارند. اميد است اينگونه جشن‌ها هرچه باشكوه‌تر برگزار شده و به دست فراموشي سپرده نشود.

 

 زنده ياد حاج خان آقا بابازاده در جشن عيد مردگان(26 تيرماه 1388- ايمن آباد)

 

ارمون دارمي اهالي روستا، اتي شو ره ياد نكنن. شهر دله هم درنه بي ين، اتا نماشته تا شو سري، شه همسيه نون پلي دواشنو به دلخشي شو ره پيش بَوِرِن.

 

 

جشن آئيني مردگون هئيت ره به ياد همه اونايي كه امه پلي جا بوردنه، بجا بياريم.

 

در پايان از عزيزان و اهالي محترم درخواست مي كنيم با تهيه عكس از مراسم آئيني جشن مردگون هئيت در محله تان و ارسال آن به ايميل  وبسايت روستا  و توضيح مختصر از چند و چون برگزاري آن، ما را نيز در جريان اين مهم قرار دهيد.

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # مهدی قاسمی در تاریخ: یکشنبه 23 تیر 1392 ، ساعت 07:04 ب ظ
به یاد درگذشتگان عزیز خانواده ام، مرحوم علی اکبر قاسمی، حاجیه سندل قاسمی، حاج ابوالقاسم قاسمی، حاج سید حسین آسیان، حاجیه شیرین محسنی، حاجیه سیده رقیه حسینی طرقچی، و همه درگذشتگان روستایمان، جشن عید مردگان امسال را به پا می داریم. روحشان شاد
نقل قول
 
 
0 # حسینعلی اصغرنیا ایمنی در تاریخ: یکشنبه 23 تیر 1392 ، ساعت 10:04 ب ظ
یاد همه درگذشتگان عزیز روستایمان بخیر باد و خداوند متعال روح همه شان را به برکت ماه مبارک رمضان شاد گرداند، فراموش نکنیم که ما هرچه داریم از پیشینیان ماست وباید به نحو شایسته یادشان را همیشه گرامی بداریم.
نقل قول
 
 
0 # نادر قاسمی در تاریخ: چهارشنبه 26 تیر 1392 ، ساعت 09:04 ق ظ
جشن عید مردگان به نشانه یپیروزی فریدون بر ضحاک و غلبه نور بر ظلمت است .در این روز ایرانیان فرصتی یافتند تا بدون ترس از ضحاک بر مزار کشته شده گان خود حاضر تا یاد انها رازنده کنند. در گذشته در چنین روزی علاوه بر اتش زدن بوته ها با پخش نان و شیرینی و اش محلی بر سر قبور مردگان یاد انها را زنده می کردند. یادهمه درگذشتگان روستای عزیزمان گرامی باد....
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20