*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

آثار و بركات روزه در كلام خدا و آخرين فرستاده اش

 

 

آثار و بركاتي كه روزه به همراه دارد بر كسي پوشيده نيست. در اين گفتار كوتاه، آثار و بركات روزه را از نگاه خداوند در آيات كتاب الهي و همچنين در رواياتي كه از آخرين فرستاده خدا نقل شده است تقديم علاقه مندان و اهالي مومن و روزه دار روستا مي گردد.

 

بسم الله الرحمن الرحيم

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ‏ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ‏. (سوره بقره ، آيه 183)

 

اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد! روزه بر شما مقرّر گرديد، همانگونه كه بر كسانى كه پيش از شما بودند مقرّر شده بود، باشد كه پرهيزگار شويد.

 

 

نكته‏ ها :

تقوا، به معناى خويشتن دارى از گناه است. بيشتر گناهان، از دو ريشه غضب و شهوت سرچشمه مى ‏گيرند و روزه، جلوى تندى ‏هاى اين دو غريزه را مى‏ گيرد و لذا سبب كاهش فساد و افزايش تقواست.(1)

 

به نظر مفسّران و دانشمندان علوم قرآنى، آياتى كه با خطاب‏ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» شروع شده‏ اند، در مدينه نازل شده و جزء آيات مدنى مى‏ باشند. فرمان روزه نيز همچون دستور جهاد و پرداخت زكات در سال دوّم هجرى صادر گرديده است.

 

 

 

آثار و بركات روزه‏ :

 

 تقوا و خداترسى در ظاهر و باطن، مهم‏ترين اثر روزه است. روزه، يگانه عبادت مخفى است. نماز، حج، جهاد، زكات و خمس را مردم مى‏ بينند، امّا روزه ديدنى نيست.

 

روزه، اراده انسان را تقويت مى‏ كند. كسى كه يك ماه نان و آب و همسر خود را كنار گذاشت، مى ‏تواند نسبت به مال و ناموس ديگران خود را كنترل كند.

 

روزه، باعث تقويت عاطفه است. كسى كه يك ماه مزه ‏ى گرسنگى را چشيد، درد آشنا مى ‏شود و رنج گرسنگان را احساس و درك مى ‏كند.

 

 

 رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:

روزه، نصف صبر است. « تفسير المنار » روزه ‏ى مردمان عادّى، همان خوددارى از نان و آب و همسر است، امّا در روزه خواص علاوه بر اجتناب از مفطرات، اجتناب از گناهان نيز لازم است، و روزه ‏ى خاصّ ‏الخاص علاوه بر اجتناب از مفطرات و پرهيز از گناهان، خالى بودن دل از غير خداست. (2)

 

روزه، انسان را شبيه فرشتگان مى ‏كند، فرشتگانى كه از خوردن و آشاميدن و شهوت دورند. (3)

 

 

 رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:

 

 هركس ماه رمضان را براى خدا روزه بدارد، تمام گناهانش بخشيده مى ‏شود. (4)

 

چنانكه در حديث قدسى نيز آمده است كه خداوند مى‏ فرمايد: «الصوم لى و انا اجزى به» روزه براى من است و من آن را پاداش مى‏ دهم.(5)

 

اهميّت روزه به قدرى است كه در روايات پاداش بسيارى از عبادات را همچون پاداش روزه دانسته ‏اند.(6)

 

هرچند كه روزه بر امّت‏ هاى پيشين نيز واجب بوده، ولى روزه‏ ى ماه رمضان، مخصوص انبيا بوده است و در امّت اسلامى، روزه رمضان بر همه واجب شده است.(7)

 

رسول‏ خدا صلى الله عليه و آله كه فرمود:

براى هر چيز زكاتى است و زكات بدن ها، روزه است. (8)

 

 

پيام‏هـا:

 

1. خطابِ زيبا، گامى براى تأثير گذارى پيام است. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا»

 

در حديثى از تفسير مجمع ‏البيان مى ‏خوانيم: لذّت خطاب‏ «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» سختى روزه را آسان مى ‏كند. اگر والدين بخواهند كه فرزندشان به سخنانشان گوش دهند، بايد آنان را زيبا صدا زنند.

 

2. از شيوه ‏هاى تبليغ، آن است كه دستورات مشكل، آسان جلوه داده شود. اين آيه مى‏ فرمايد: فرمان روزه مختص شما مسلمانان نيست، در امّتهاى پيشين نيز اين قانون بوده است. و عمل به دستورى كه براى همه امّت‏ها بوده، آسان‏تر از دستورى است كه تنها براى يك گروه باشد. «كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ»

 

3. قرآن، فلسفه بعضى احكام همچون روزه را بيان داشته است. زيرا اگر مردم نتيجه‏ ى كارى را بدانند، در انجام آن نشاط بيشترى از خود نشان مى‏ دهند.«لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»

 

 

 

پي نوشتها:

1) كافى، ج 2، ص 18

2) تفسير روح‏ البيان

3و4)  صاحب جواهر، نقل از آيةاللَّه جوادى

5) « تفسير مراغى »

6)« كافى، ج 2، ص 100»

7)« تفسير نورالثقلين »

8)« بحار، ج 69، ص 380»

 

 


 

 

تهيه و تنظيم: منوچهر علي طالب بابلي

                                                 منبع : تفسير نور – استاد محسن قرائتي

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20