*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

غبار روبي مساجد روستا

مسجد خانه و حريم امن الهي است، خانه امن الهي را بايد به زلال مهر و عشق به خداوند يكتا شست و شو داد و آنگاه  آدمي نيز  پيراسته، در مکاني مقدس و پاک به گفتگو با معبود بايستد و راز و نياز با او را زمزمه كند.

 

در آستانه فرا رسيدن ماه بندگي خدا، ماه مبارك و سراسر خير و بركت رمضان، يكي از مراسم ويژه و خاصي كه از ساليان دور تا به اين زمان همانند ديگر روستاها و شهرهاي كشور انجام مي شود و نزد اهالي روستا و بويژه مسجدي ها و متوليان مساجد  از اهميت خاصي برخوردار است غبار روبي و تميز نمودن كامل مسجد مي باشد.

 

در روستاي ايمن آباد نيز اين سنت حسنه و ماندگار در مساجد پنج گانه روستا، توسط زنان روستا، هر ساله انجام مي شود.

 

 چند روز قبل هماهنگي لازم توسط متولي مسجد با اهالي و زنان روستا صورت مي گيرد تا روز و ساعت آغاز بكار غبار روبي، مشخص  شود.

 

زنان روستا از روز و شب قبل وظايف خانه داري خود را انجام مي دهند تا روز مقرر كه شايد تا غروب نيز كار به طول انجامد، نگراني از اين بابت نداشته باشند.

 

با راهنمايي متولي مسجد و يا با تجربه ترين زن غبار روب، تقسيم وظايف و خارج كردن فرشها از مسجد و خيساندن آن در آب، كار غبار روبي آغاز مي شود.

 

 از جاروكردن شبستان مسجد گرفته تا جاكفشي ها و از تميز كزدن شيشه هاي پنجره گرفته تا شستن ظروفي كه براي پذيرايي شبها از روزه داران در مسجد، صورت مي گيرد.

 

 صبحانه ده صبحي زنان غبارروب مسجد، صفاي خاص خودش را دارد. و نهاري كه مواد آن توسط همه حاضران تامين مي شود. كمي روغن و برنج و گوشت و پختن غذايي سنتي و بومي و پهن كردن سفره اي سرشار از عشق و صميميت و پاكي و زلالي قلبها كه توصيف آن دشوار مي آيد.

 

 پس از شستشوي فرشها آنهم با ذكر سلام و صلوات بر پيامبر خاتم و خاندان پاكش كه فضا و محوطه مسجد و انديشه آدمي را نوري ديگر مي بخشد و نشاط و انرژي خاصي به همه عزيزان مي دهد.

 

يادآوري نام و خاطره درگذشتگاني كه براي مسجد زحمات فراواني كشيده اند آنهم با ذكر صلوات و فاتحه، از سنتهاي زيباي اين روز به شمار مي رود.

 

پهن كردن فرشهاي هزار رنگ روي ديوار و يا سنگ فرش حياط مسجد در كنار طبيعت زيباي خدادادي و سرسبزي شاليزار برنج با بوي مطبوع خوشه هاي تازه سربرآورده آن، دل و ذهن زنان و مادران غبارروب مسجد را صفاي ديگري مي دهد و حتي آناني كه از خيابان مجاور آن گذر مي كنند.

 

بهر حال غبار روبي مسجد توسط زنان روستا  كه همراه با  غبار روبي و خانه تكاني دلهايشان است يكي از ماندگارترين خاطراتي است كه ارزشي والا دارد.

 

 ضمن قدرداني از همه زنان و مادران روستا در اين مراسم سنتي و آئيني، تصاويري از غبار روبي مسجد صاحب الزمان(عج) روستاي ايمن آباد را تقديم شما مي كنيم.

 

براي ديدن تصاوير، روي عكس بالا  كليك كنيد.

 

 

 

تهيه، تنظيم و عكس: سيد فضل اله هاشمي كرويي

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # منوچهر قلی نیا ایمنی در تاریخ: دوشنبه 17 تیر 1392 ، ساعت 11:04 ق ظ
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت همه بانوان محترم وزحمتکش. انشاا... همیشه سالم و سرزنده باشید. خدا قوت
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20