*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

بهترین راه مبارزه با بحران آب و خشکسالی

 

 

امروزه در اکثر کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه با بهره برداری از ابزار آلات مدرن، مبارزه بیولوژیکی با آفات، احداث پروزه سد سازی، تاسیس تشکّلهای صنفی مقتدر، خرید تضمینی محصولات کشاورزی، دسترسی آسان با قیمت نازل به وسایل یدکی، سوخت و... همه آیتمهاییست که باعث رونق کشاورزی به صورت مکانیزه گردیده است.

 

در هزاره سوم، کشاورزی غیر حرفه ای و آماتوری نه تنها باعث رشد و شکوفایی کشاورزی نمی گردد بلکه گامیست رو به عقب كه پيامد آن تغيير كاربري اراضي كشاورزي را در پي دارد و اين زنگ خطری است جدي در صنعت كشاورزي.

 

در کشور ما با توجه به پتانسیل های موجود و دارا بودن چهار اقلیم،  به بخش کشاورزی توجّهی نشده است. در دهه های اخیر با توجه به اینکه استان های مازندران و گیلان را قطب کشاورزی کشور می نامند، جهت رشد کشاورزی منطقه گام جدی برداشته نشده است.

 

جهت مقابله با خشکسالی به جای سد سازی، در زمینه حفاری چاه های عمیق و نیمه عمیق سرمایه گذاری نموده اند و این امر  خود  باعث فقر آب در بستر زمین و پیشروی کویر می گردد.

 

در شهرستان بابل و آمل در دهه قبل، طرحی در دست مسئولین بالا دست بوده که با احداث دو سد بلیرون و سد منگل اراضی کشاورزی پایین دست را مشروب نمایند ولی تا بحال به دلایل نا معلوم، طرح مورد اشاره اجرایی نگردیده است.

 

 

 

در روستای ايمن آباد و كروكلا کشاورزان به جای تجهیز چاه های عمیق که سرمایه ملی روستا محسوب می گردد به دنبال موتور پمپ های دیزلی و چاه های غیر عمیق که غالبا" حتی یک اینچ آب از چاه های مورد اشاره استحصال نمی گردد منابع و امکانات خویش را هدر می دهند.

 

امیدواریم در روزهای آتی با امداد مسولین بالا دست، سرمایه گزاری سرگردان کشاورزان را متمرکز نموده وضمن تجهیز چاه های عمیق، بحران آب روستايمان ايمن آباد و همچنين كروكلا را ساماندهی و مهار نماییم.

 

 

 

 

 

تهيه و تنظيم : سید امیر رسولی ایمن آبادی

 

 

ارديبهشت 1392

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20