*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

جایگاه و پایگاه اجتماعی معلمان در عصر حاضر

 

روز 12 اردیبهشت یادآور شهادت معلمی فیلسوف(استاد مطهری) است که به همین مناسبت به روز معلم شهرت یافته است. ما نیز به سهم خود این روز را به تمامی تلاشگران عرصه ی تعلیم و تربیت ایران تبریک گفته و نکاتی راجع به جایگاه اجتماعی معلمان یاد آور می شویم. ناگفته پیداست که حرکت و عزم معلمان در جهت رفع مشکلات شغلی خود نقش به سزایی دارد.

 

در این رهگذر به نوشتاری برخورديم که به زیبایی با طرح چند سوال و پاسخ به آن (به صورت کلاسیک) مهمترین دغدغه های بسیاری از  معلمان را بیان نموده،بنابراین تصمیم گرفتيم تا خلاصه ای از آن را در اختیار دوستان قرار دهيم.

 

سوال:

 

1-نگاه‌ها به معلمان در حال حاضر چگونه است ؟

 

2- نگاه به پایگاه اجتماعی (قشر) معلمان در جامعه از چه عواملی تاثیر می‌پذیرد؟

 

3- چگونه می‌توان پایگاه اجتماعی قشر معلمان را در جامعه تغییر داد؟

 

شاید همه معلمان و بیشتر جامعه در این نکته هم نظر باشند که نگاه‌ها به جایگاه معلمان مطلوب نیست و باید بهتر شود. در این مورد به ندرت می‌توان کسی را یافت که با این گفته مخالف باشد. نگاه جامعه به یک گروه، طبقه یا قشر اجتماعی و ارزش گذاری آنها، نتیجه دسترسی و در اختیار داشتن سه عامل ثروت، درآمد و قدرت توسط گروه‌ها و اقشار اجتماعی است.

 

جامعه با توجه به اینکه یک گروه اجتماعی چه میزان به این عوامل دسترسی دارد، برای آن گروه جایگاهی در سلسله مراتب جامعه در نظر می‌گیرد. در واقع پایگاه اجتماعی افراد و گروه‌های اجتماعی- از جمله معلمان- به میزان در اختیار داشتن ثروت، قدرت و درآمد بستگی دارد.

 

 با افزایش یا کاهش دسترسی هر فرد یا گروهی به هر یک از این شاخص‌ها، می‌توان انتظار داشت که پایگاه اجتماعی آن فرد یا گروه نیز دچار تغییر شود. به زبان ساده‌تر اگر گروهی بتواند ثروت، درآمد و قدرت بیشتری به دست بیاورد، در نگاه افراد جامعه جایگاه بهتری کسب می‌کند و اگر بالعکس داشته‌های خود را از دست بدهد، در نگاه جامعه نیز نزول خواهد کرد.

 

معلمان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. هر زمان که ثروت (دارایی‌هایی که می‌توانند به پول تبدیل کنند)، درآمد (پولی که به عنوان حقوق دریافت می‌کنند) و قدرت (توان تاثیر گذاری و کنترل بر سایر افراد و گروه‌ها) معلمان افزایش یابد، به دنبال آن پایگاه اجتماعی معلمان نیز بهتر و در نتیجه نگاه‌ها به قشر معلمان بهتر می‌گردد و بر عکس با کاهش دسترسی معلمان به شاخص‌های ذکر شده، پایگاه اجتماعی آنها نزول پیدا کرده و نگاه به این قشر تغییر منفی می‌نماید.

 

برای افزایش پایگاه اجتماعی و تغییر نوع نگاه جامعه به معلمان در جهت مثبت و مطلوب، باید در شاخص‌های (ثروت، درآمد، قدرت) تغییری به‌وجود آورد که پیامد حتمی آن تغییر در پایگاه اجتماعی و نوع نگاه جامعه به معلمان است. در بررسی شاخص‌های سه گانه تاثیر گذار بر جایگاه معلمان در ساختار جامعه، از نظر میزان داشتن ثروت و درآمد معلمان مشخص است، معلمان به چه وضعیتی دچار شده‌اند.

 

در رابطه با شاخص سوم یعنی قدرت نیز اینگونه است. هر گروه اجتماعی و بخصوص معلمان قدرت تاثیرگذاری بر جامعه را به وسیله تشکّل‌های صنفی و رسانه‌هایی که در اختیار دارند اعمال می‌کنند. در نبود یک تشکل صنفی برای پیگیری حقوق افراد آن صنف و یک رسانه برای اطلاع رسانی بین اعضای گروه چگونه می‌توان به این هدف دست یافت.

 

 

 

 

 منبع: روزنامه آرمان، محمد روزبهاني

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # مریم در تاریخ: یکشنبه 17 اسفند 1393 ، ساعت 07:12 ب ظ
سلام
مطلب جالبی بود اما ای کاش منبع به صورت دقیق تر ذکر می شد تا بهتر می توانستیم از آن استفاده کنیم.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20