*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

ورزش و تحرک، نیاز زندگی ماشینی امروز

 

امروزه ماشین در همه ابعاد زندگی بشر نفوذ کرده و همه مردم را تحت تاثیر قرار داده است. حتی در جوامع روستایی که به دلیل بافت آن و نوع شغل مردم و نوع زندگی، وسایل زندگی ماشینی کمتر کاربرد داشته، ولی این جوامع نیز تحت تاثیر قرار گرفته و با پیروی از زندگی شهری، به این نوع از زندگی روی آورده است.

 

 

 

البته استفاده از تکنولوژی مزایای فراوانی دارد که مهمترین آن آسایش و راحتی امور روزانه برای مردان و زنان می باشد. اما به همراه مزایای فراوان، مشکلاتی را نیز برای همه بوجود آورده است. از جمله این مشکلات می توان به کم تحرکی و یا حتی در بعضی موارد به بی تحرکی افراد اشاره کرد.

 

برای مثال در سال های نه چندان دور یک مرد روستایی صبح که از خواب بیدار می شد، برای انجام کارهای کشاورزی و باغی از منزل خارج می شد و تا غروب مشغول انجام کارهای روزمره می بود و به جهت انجام کارهای یاد شده، همیشه از نظر بدنی سرحال و آماده بود.

 

 زنان روستا نیز قبل از مردان، صبح از خواب بیدار می شدند و به انجام امور روزانه از جمله تهیه صبحانه، جابجا کردن مرغ و خروس ها و حیوانات خانگی، سروسامان دادن اتاق ها و حیاط خانه،شستن رخت و لباس و کار در باغچه ي خانه و حتی همگام و دوشادوش با مرد خانه، به کار در زمین کشاورزی می پرداختند.

 

ولی امروزه هر چه به جلوتر می رویم، نوع زندگی شهری به روستاها نیز نفوذ کرده و به جهت افزایش جمعیت و کوچک شدن محیط خانه، دیگر کمتر شاهد پرورش مرغ و خروس و گاو و گوسفند و همچنین سیفی کاری و باغداری در منازل هستیم، شست و رفت را نیز ماشین های لباسشویی و ظرفشويي برعهده گرفتند و آب و جارو را جارو برقی و......!!

 

به همین دلایل کم تحرکی خصوصا" درمیان زنان روستا بیشتر به چشم می خورد که موجب بروز بیماریهای فراوان از جمله بالا رفتن فشار خون و قند و چربی خون، چاقی مفرط و اضافه وزن و... گردیده است که متعاقب آن مراجعه به پزشک برای  درمان اجتناب ناپذیر است.

 

امروزه جهت درمان این نوع  بیماریها به هر پزشکی مراجعه نمائيد، اولین و مهمترين نسخه او  سفارش و برنامه ریزی جهت انجام ورزش های نرم و پیاده روی است.

 

با وجود در اختیار داشتن فضای کافی برای انجام ورزش های صبحگاهی و پیاده روی در روستایمان، برنامه ریزی مدوّن برای افراد میانسال و بزرگسال جامعه روستایی ما، ضروری بنظر می رسد.

 

 اگر هفته ای دو یا سه بار به مدت نیم  الی یک ساعت به پیاده روی تند بپردازیم، از بروز بیماریهای فراوانی پیشگیری کرده ایم که از قدیم گفته اند پیشگیری بهتر از درمان  است.

 

از سالهای گذشته تا به امروز گروه هایی از زنان و مردان روستایمان به شكل منظم و مدوّن به ورزش صبحگاهی و پیاده روی می پردازند که جای بسی خوشحالی  است.

 

امیدواریم این برنامه ها بصورت فرهنگ درآید تا با انجام حرکاتی ساده و بدون هزینه، نشاط و شادکامی و سلامتی به خانه های مردم روستایمان برگردد. در این امر دهیاری های روستای ما می توانند با برنامه ریزی و دعوت عموم به همایش های هفتگی پیاده روی، کمک شایانی به امر فرهنگ سازی در اين امر مهم بنمايند. به امید آنروز.

 

 

 

 

   تهیه و تنظیم: مهدی قاسمی

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # مرضیه هاشمی در تاریخ: پنج شنبه 05 ارديبهشت 1392 ، ساعت 11:02 ب ظ
باتشکرازآقای قاسمی فقط بگم که علاوه برکم تحرکی و زندگی ماشینی این افسردگی که جای وسیعی برای خودش تو هر خانواده بازکرده. طوریکه همه قرص های آرام بخش میشناسند و مثل نقل ونبات میخورندو حتی به همدیگر قرض میدندو بقول معروف دلسوزهم میشند غافل ازاینکه به همدیگه ظلم میکنند.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20