*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

سود و زيان بازارهاي هفتگي

 

خوراک و پوشاک و لوازم زندگی در جوامع بشری از گذشته تا امروز یک امر کاملا" بدیهی و غیر قابل انکار بوده که بیشترین تلاش و دغدغه را برای خانواده ها به همراه دارد. امروزه به دلیل مصرفی شدن جوامع، بخصوص جوامع روستایی ایجاد بازارهای هفتگی یکی از راهکارهای رفع نیاز مواد مصرفی خانواده هاست.

 

بازار هفتگی در اکثر نقاط جهان و کشورمان به شکل های مختلف و بسته به نیازهای همان مناطق برپا می گردد. البته لازم به توضیح است که فستیوال های مختلفی در نقاط مختلف جهان و کشورمان بصورت کاملا" کلاسیک و با هدف جذب گردشگری و همچنین فروش محصولات و معرفی پتانسیل های منطقه خود برگزار می شود. در سال های اخیر بازار هفتگی تحت عنوان یکشنبه بازار در روستایمان شکل گرفته است.

 

بازار هفتگی (یکشنبه بازار) در روستای ایمن آباد و کروکلا با هدف رفع نیاز غذایی، پوشاک و... برپا شده که با استقبال اهالی روستا و حتی روستاهای اطراف نیز همراه بوده است. به دلیل اقتصادی بودن مسئله و داشتن ارتباط تنگاتنگ با معیشت روستا به بررسی  مزیت های آن به بطور فهرست وار  می پردازیم که عبارتند از:

 

1- مصرف کننده به کالاهای مورد نیاز دسترسی آسان دارد

 

2- کاهش هزینه و وقت

 

3- معرفی روستا به عنوان مرکزیت اقتصادی در روستاهای اطراف

 

4- ترغیب تولید کننده محلی و ارائه محصولات خود در بازار

 

5- ایجاد حس رقابت برای ارائه محصولات با کیفیتتر

 

6- ایجاد فضای مناسب و گزینه های متعدد برای مصرف کننده

 

7- وجود تنوع محصولات از هر صنف

 

بازارهای هفتگی در شهرها آن هم به دلیل ماهیت اش که قادر به تولید محصولات اولیه نیست بر پا می شد که برپا کنندگان این بازارها قالبا" از روستاها بودند که مازاد تولیدات خود را به شهرها برای فروش می آوردند. امروزه این بازارها به روستاها نیز سرایت کرده که نشان از مصرفی شدن روستاها ست.(نفس عمل  به شرطی قابل دفاع ا ست که آن، بستری باشد برای ارائه محصولات توسط تولیدکننگان محلی به مصرف کنندگان محلی).

 

هرچند بازار هفتگی مزیتهای فوق را به همراه دارد اما مهمترین معایب را " اگر شرط فوق رعایت نشود " به همراه خواهد داشت که مي توان به مواردي اشاره داشت:

 

1- باعث از بین رفتن تولیدات محلی از هر صنفی خواهد شد

 

 2- فضا برای عرضه مستقیم کالا ها وجود نخواهد داشت

 

3- مصرف کننده محلی، کالا ها را با قیمتهای بالاتری دریافت می کند(چون فروشنده ها  لااقل دریکشنبه بازار  اکثرا" محلی نبوده و غالبا" هم تولیدات خود را عرضه نمی کنند و فقط بصورت واسطه ای و دلالی عمل می کنند) که باعث کاهش قدرت خرید در سطح عمومی می شود.

 

4- بدلیل وجود فروشندگان غیر بومی می توان گفت پولهای زیادی از روستا خارج می شود که اگر مردم روستا  به سمت تولید محصولات کشاورزی بیشتر و با کیفیتتر و صنایع دستی  و عرضه مستقیم آن همت گمارند گردش پولی در بین خود مردم روستا صورت گرفته که موجب بالا رفتن سطح رفاه عمومی می شود.

 

در سالهای نچندان دور در روستایمان ايمن آبادوكروكلا، اکثر خانواده ها علاوه بر تولید برنج به دامپروری، پرورش طیور و تولیدات باغی و سیفی جات مشغول بودند اما متاسفانه به غیر از تولید برنج تمامی این کارها به نوعی در اکثر خانواده ها منسوخ شده، آن هم به دلايل مضحکی که هر از چند گاهی بین خانواده ها مطرح می شود که می گویند: به زحمتش نمی ارزد، یا دام و طیور بوی بدی دارند !  (اما همین مردم بوی بد آشغال که بلای جانمان شده که آن هم بواسطه مصرفی شدنمان است را تحمل می کنند) یا ما در سال چقدر لبنیات مصرف می کنیم! یا در سال چقدر میوه و سبزی مصرف میکنیم!  که همه این بحثها یک تفکر مصرفی محض است که ما را به رها کردن با شکوه ترین کارها، سوق داده است.

 

 

 

 

  تهيه و تنظيم: سيدعلي هاشمي كرويي

 

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # نوراله لاسمی در تاریخ: یکشنبه 25 فروردين 1392 ، ساعت 09:01 ب ظ
ازاقای هاشمی دهیار گرامی پایین کروکلا بخاطر تحلیل و تفسیر بسیار زیبایشان ازمحسنات و معایب بازار محلی روستایمان(یکشنب ه بازار) سپاسگذاریم. انشااله همیشه موفق و موید باشند
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20