*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

فرهنگ پارك خودرو در روستا

 

 هر چند در شهر هاي كوچك و بزرگ كشور  حتي در تهران كم نيستند رانندگاني كه خودروي خود را در پياده رو  و كنار منزلشان پارك كرده و حقوق عابر را ضايع مي كنند، اما در روستايمان ايمن آباد كه طرح هادي به نيمه راه رسيد، مشاهده مي شود كه  خودروها در پياده رو، كنار دروازه حياط پارك مي شود انگار بايد پروسه شهر نشيني يكبار ديگر طي شود و كلي هزينه اطلاع رساني و فرهنگ سازي صورت بگيرد يا حتي از سوي نهادهاي اجرايي جريمه هايي در نظر گرفته شود تا خودروها در پياده رو  پارك نشود.

 

براستي عابر پیاده چطور می تواند از همه پیاده رو با خیال راحت و بدون برخورد به هیچ مانعی عبور کند؟ پاسخ این مسئله پیچیده به نظر نمی رسد: یک عابر پیاده باید این توانایی را داشته باشد که در مواقع لازم خم شود، سینه خیز برود، بپرد و از روی جوي آب بتواند به راحتي حركت كند يا رژيم لاغري بگيرد تا از اندك فاصله سپر خودرو با درب حياط صاحبخانه به راحتي عبور كند و ....

 

 برخی مالکان خودروها، پیاده رو را با پارکینگ اشتباه مي گیرند، چون این مسائل به هزار و یک موضوع – از کمبود پارکینگ گرفته تا سایه بودن پیاده رو – مربوط می شود،  اما همه اينها هیچ ارتباطی به عابر پیاده ندارد!

 

 

وقتي طرح هادي در روستا پياده مي شود يعني تغيير در ساختار زندگي مردم و با توجه به موضوع بحث، افزايش ضريب امنيت براي عابر.

 

بهر حال در طرح هادي روستايي فضاهای روستا  باید به گونه ای آمایش و طراحي شود که  اهالي روستا و بويژه كودكان  – چه سواره و چه پیاده – از امنیت و چشم اندازهایی زیبا برخوردار باشند، اما به نظر مي رسد تا نهايي شدن طرح هادي روستا و حتي سالها بعد، عابر پیاده سهم ناچیزی از آن را متعلق به خود می بیند.

 

در روستايمان كمتر خانواده اي است  كه يك دستگاه خودرو  نداشته باشد. در واقع، روستاها  «خودرو محور» شده است نه انسان محور، و عبور از پیاده روها به علت موانع ایجاد شده در آن، اغلب به دشواری انجام می شود.

 

 ایجاد حریم برای ساخت و ساز، ريختن نخاله ها، دستفروشی، گذاشتن وسايل و كالاها بيرون مغازه، حرکت موتورسیکلت و پارک خودرو در پیاده روها مسائلی است كه بايد همه ما دقت بيشتري بر آن داشته باشيم.

 

اما در این میان مشکل پارک خودرو در پیاده رو يا وسط خيابان اصلي يا كوچه براي احوالپرسي، خريد نان و خالي كردن وسايل و كالا، پدیده ای است که برای برخی تبدیل به عادت شده است.

 

مثلاً راننده خودرو عادت کرده آن را همان جا جلو چشمش، جلوي خانه اش و جلوي مغازه پارک کند و عابر پیاده عادت کرده که خودرو را همانجا پارک شده ببیند و مسیرش را کج کند و از خیابان رد شود و با اينكه مي داند حقش ضايع شده است لب به گلايه نگشايد و مشکل به همین سادگی حل شده است!

 

اميدواريم مردم و اهالي آگاه روستايمان ايمن آبادوكروكلا اين مهم را در نظر داشته باشند كه با رعايت حقوق عابران پياده و پارك صحيح خودرو در كنار خيابان و يا حتي پارك خودرو در پاركينگ و حياط منزل، كه امنيت لازم را براي خودرويشان به همراه دارد، امنيت و آسايش را براي ديگر اهالي روستا، فراهم سازند.

 

 

 

تصاويري از پارك خودروهاي روستائيان در پياده روها

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

  تهيه و تنظيم:  علي اكبر نجفي ايمني

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # پایین محلی در تاریخ: سه شنبه 27 فروردين 1392 ، ساعت 01:01 ب ظ
آقای نجفی؛ضمن سلام و تشکر از شما؛خواستم بگم که بسیار عالی بود. منتظر مقالات بعدی شما و دیگر دوستان هستیم.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20