*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

اما و اگرهاي اجرا نشدن طرح هادي روستاي پائين كروكلا

با توجه به پرسش بعضي از اهالي روستاي پائين كروكلا مبني بر اجرايي شدن طرح جامع هادي در روستاي ايمن آباد و همچنين بالاكروكلا(قاضي محله)، و اينكه خبري از اجرايي شدن اين طرح در روستاي پائين كروكلا نيست! ضمن مطرح نمودن اين مهم با دهيار روستا، ايشان(سيد علي هاشمي كرويي) جوابيه اي را به ايميل وبسايت ارسال نمودند كه از نظر مي گذرانيم.

 

 

به نام خدا

 

امروزه در تمامی روستاهایی که نهاد دهیاری در آن شکل گرفته، اجرای طرح های عمرانی در اولویت قرار دارد و سایر برنامه ها پس از آن.

 

 اجرای طرح هادی در این سالها کاملا" از طرف نهادهای اجرایی استان و شهرستان حمایت می شود. اما این حمایتها در سالهای اخیر با توجه به وضعیت اقتصادی مملکت و کمبود بودجه های عمرانی در سطح کلان، ناخود آگاه این مشکلات روستا ها را نیز در بر می گیرد .

 

با این تفاسیر یکی از دلمشغولی های اهالی محترم روستای پایین کروکلا اجرا نشدن طرح هادی روستا است و سوالاتی از این دست که: چرا  طرح هادی و بازگشایی اولیه خیابان اصلی در روستا های ایمن آباد و بالاکروکلا درحال اجرا ولی در روستای ما خبری نیست؟

 

 قبل از پاسخ به این سوال، همیشه یک دیدگاه اشتباهی وجود دارد که دهیاری روستای ایمن آباد با دهیاری پایین کروکلا  سنجیده می شود که  مقایسه ي کاملا" غلطی است زیرا روستای ایمن آباد هم به لحاظ وسعت و هم به لحاظ جمعیتی(در حدود چهار برابر) و هم از بعد تجاری جزو بزرگترین روستاهای بخش می باشد که خود همین مسئله، این روستا را در دریافت اعتبارات و همچنین نگاه ویژه مسئولین در اولویت قرار می دهد.

 

 اما پاسخ سوال:

 

1)در مقایسه با روستای بالاکروکلا که چند وقتی است بازگشایی خیابان اصلی را آغاز کرده باید گفت: که تراکم جمعیتی و ساختمانی در پایین کروکلا به نسبت بیشتر از بالاکروکلا ست به غیر از این عرض خیابان اصلی موجود در نقشه طرح هادی، در پایین کروکلا 15 متری و در بالا کروکلا 12 متری است که خود این مسئله دست دهیاری را برای بازگشایی  اولیه بسته است.

 

2)مشکل بعدی وجود علامکهای گاز، که متاسفانه هیچ یک از اهالی محترم روستا نسبت به عقب نشینی آن اقدامی ننموده اند به همین علت اداره گازبه ازاء عقب کشیدن هر متر مبلغی در حدود 400000 ریال در سال 90/ 91 مطالبه می کرد. با توجه به بودجه بسیار اندک انجام این طرح برای این دهیاری مقدور نخواهد بود.والبته مشارکت وحمایت مردمی  نیز مقدور نخواهد بود!

 

3)مشکل اصلی و بازدارنده اجرای طرح ، مسجد ،تکایا ، قبرستان و قبرهایی که در مسیر بازگشایی و آزاد سازی قرار گرفتند و همچنین تخریب  حدود 13 واحد مسکونی و 4 باب مغازه ، همه اینها خارج از توان مالی این دهیاری است.

 

4)کمبود اعتبارات(چون درآمد این دهیاری در سال کمتر از 5000000 ریال می باشد) و بخصوص بی میلی و مشارکت خیلی خیلی کم اهالی روستا نه فقط در اجرای این طرح بلکه در اجرای هر گونه طرح و برنامه ای مشارکت وحمایت مردم روستا عملا" وجود ندارد. یک نمونه اجرای طرح سند روستایی است که با گذشت حدود 6 ماه فقط 30% مشارکت به عمل آمده است.

 

 

5) نبود معتمدین و ریش سفیدان دلسوز که اجرای طرح ها را از شورای اسلامی و دهیاری مطالبه کند، یکی از ضعفهای این روستا محسوب می شود.

 

در روستایی که مشارکت عمومی وجود نداشته باشد اجرای هرگونه طرحی در روستا عملا" وجود نخواهد داشت. در پایان بقول دکتر مهرزاد بروجردی در جوامع پیشرفته این مردم هستند که خرج دولت را می دهند نه اینکه دولت خرج مردم را بدهد. اما این مسئله در کشورما کاملا" برعکس عمل مي شود. به امید آنکه فرهنگ مشارکت در روستایمان فراگیرشود.

 

 

 

 

 سيد علي هاشمي كرويي

 دهيار روستاي پائين كروكلا

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20