*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

برگزاري مراسم آخرين چهارشنبه سال در روستا

 

از مراسم به جامانده در ايران ، مازندران و روستايمان ايمن آبادوكروكلا، چهارشنبه سوري است كه در آخرين شب چهارشنبه هر سال برگزار مي شود.

 

صبح روز چهارشنبه دو نوع آش مي پزند:تِرش آش و يا آش هفت ترشي.

 

 تِرش آش كه چهل نوع گياه از گياهاني كه در روستا مي رويد در آن وجود دارد و آش هفت ترشي، هفت نوع ترشي مانند آب نارنج، آب ليمو، آب انار، سركه، گوجه سبز(هَلي)، و آب از گيل (كِنِس او) در آن مي ريزند و بعد از آماده شدن بين همسايه ها پخش مي كنند.

 

 

در غروب روز چهارشنبه نيز جوانها و حتي بزرگترهاي روستا در فضاي باز مناطق مختلف روستايي مثل مسيح جر، زردكجار، زمينهاي باير و ... با برپا كردن آتش با آرزوي شادي و خوشي براي خود و خانواده خود از روي آتش مي پرند. آنها مي خوانند :

 

 چهارشنبه سوري كمي، پارسال دستوري كمي، امسال دستوري كمي

 
 

 

عصر ديروز چهارشنبه نيز در برخي مناطق روستاي ايمن آباد و كروكلا، مراسم پختن آش آخرين چهارشنبه سال در منازل و فضاي عمومي با حضور همسايگان و همچنين مراسم چهارشنبه سوري و پريدن از روي آتش برگزار شد.

 

 

در روستاي بالا کروکلا (قاضی محله)، تعدادي از همسایه های ساده و صميمي، به ويژه مادران و بچه هاي روستا، ديروز  چهارشنبه در نزدیکی آرامگاه قاضی محله در زمین کشاورزی خشکه زاري، دور هم جمع شدند و اين سنت ديرينه را به مرحله اجرا گذاشتند.

 

 این جشن با خبر دادن همسایه ها به یکدیگر آغاز می شود. هر کس گوشه ی کاری را بر عهده می گیرد.

 

يكي به تهيه سبزي هاي مختلف و مواد مورد نياز از خانه همسايه ها مي پردازد و ديگري مشغول تمیز کردن سبزی ها مي شود، ديگري ابزار پختن آش را فراهم مي كند و سرآشپز كه بسيار با تجربه است پختن آش و .....

 

تا پختن آش با دم كردن چاي و صحبت كردن و بويژه برگزاري مراسم موسيقيايي تشت لگن كه نوعي ساز محلي مازندران و روستايمان است به شادي مي پردازند و غصه ها را در آخرين روزهاي سال ، از خود دور مي كنند تا در سال نو شادي ها به سراغشان آيد.

 

پس از آن بچه هاي روستا به بازی هایی مثل وسط درکا، هفت سنگ كا و بازيهاي ديگر مي پردازند.

 

در بخش ديگري از مراسم هركسي در زمانهاي مختلف سري به ديگ آش مي زند و به هم زدن آن مي پردازد. نذري و نيتي در دل مي كند و خواسته اش را يادآور مي شود. باور بر اين است كه هر كس نيت كند و آش را هم بزند به آرزو و خواسته اش مي رسد.

 

 پریدن از روی آتش، و مراسم چهارشنبه سوري آخرين مرحله از جشن آخرين چهارشنبه سال در روستاست و به اين شكل با دقتي فراوان و با همدلي  اوقات خوشی را برای خود رقم می زنند. آنچه در روستا مشاهده نمودم بسيار لذت بخش و با آموزه هاي فراوان براي همه بود كه هيچگاه نمي توان در شهر با همه امكاناتش آنرا يافت.

 

 

 

يادمان باشد چهارشنبه سوري را تبديل به چهارشنبه سوزي نكنيم.

 

 

 

اميد، اين سنت ديرينه ما ايرانيان و مردم مازندران و روستايمان ايمن آبادوكروكلا، همچنان پايدار بماند كه سرشار از  مهر و دوستي و آموزه هاي اخلاقي است.

 

 براي ديدن عكسها روي تصوير بالا كليك كنيد.

 

 

 

 

 

تهيه و تنظيم: محمد ايماني ايمني

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # علی ایمانی در تاریخ: پنج شنبه 24 اسفند 1391 ، ساعت 10:12 ق ظ
سلام و تشکر از محمد عزیزم.از کودکی با نوای نوروزخوانان و حاجی فیروز احساس بهاری به ما دست می داد و صفای روستاییمان را با شفای بهار عجین می نمود. سالیانی گذشت در حالی که خبری از این سنت زیبا خبری نبود اما امروز این طلوع دوباره را به فال نیک گرفته و به استقبال بهار می رویم.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20