*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

راههای افزایش شادکامی

 

به نظر شما شادکامی یعنی چه؟ آیا شما فردی شاد هستید؟ آيا فكر مي كنيد آنان كه پول دار ترند شادترند؟ يا آنانكه سالمترند نيز احساس شادكامي بيشتري مي كنند؟ به نظر شما چه عواملی در افزایش یا کاهش شادکامی و رضایتمندی از زندگی تاثیر دارند؟ آیا با پول می توان شادکامی و رضایتمندی از زندگی را به دست آورد؟

خوشبختي و شادكامي به معني نبودن بيماري يا آسيب رواني نمي‌باشد. بلكه ‌آرايش جنبه‌هاي مثبت كاركردي انسان است كه از طريق روابط نيرومند بين فردي ، مهارتهاي مقابله ، دلبستگي‌ها ، اكتساب شناختي متناسب با سن و تجربه محيط‌هاي اعطا كننده قدرت حاصل مي‌گردد.

 

 
 

چه افرادی از دیگران شادترند؟

 

 

 

 افراد دیندار و متدین؟

 

 جواب بله . تحقیقات زیادی نشان دادند که افراد دیندار و متدین در مقایسه با افراد بی دین یا لائیک و سست ایمان انسان های شادتری هستند.

 

 

 

 افراد با تحصیلات بالا؟

 

جواب خیر. نه تنها تحصیلات بالا بلکه هوش بالا نیز تضمین کننده شادکامی و رضایتمندی از زندگی نیست.

 

 

 

 افراد ثروتمند ؟

 

 جواب خیر. درآمد و پول اضافی (غیر از آن مقدار که نیازهای اولیه و معقول فرد را برطرف کند) تاثیر بسیار ناچیزی در میزان شادکامی افراد دارد.

 

 

 

 جوانان ؟

 

 باز هم می گویم خیر.تحقیقات نشان دادند مسن ترها در مقایسه با جوان ها، خلق و خوی سیاه کمتر و رضایتمندی و شادکامی بیشتری دارند.

 

 

 

افرادی که درآب و هوا مناسب زندگی می کنند ؟

 

 جواب خیر. 

 

 

 

 افرادی که دوستان زیاد و روابط اجتماعی عالی دارند؟

 

بله. تحقیقات نشان دادند افرادی که مهارت های اجتماعی بیشتر و موثر دارند و در روابط بین شخصی تعادل را حفظ می کنند و از نظر اجتماعی حمایت کننده اند ، افراد شادتری هستند.

 

 

 

 افراد متاهل؟

 

 خیر ، بله . اگرچه قضیه مبهم و پیچیده ای است، تحقیقات، این مسئله را تائیدکرده اند.

 

 

 

 

آیا دوست دارید میزان شادکامی تان را افزایش دهید؟

 

 اگر پاسخ شما مثبت است؛ در زیر پیشنهادهای عملی که بر پایه تحقیقات فراوان تدوین شده است می تواند به شما کمک کند تا زودتر به هدف تان برسید.

 

 

 

 

 

 رضایتمندی از زندگی و شادی تضمین خواهد شد اگر :

 

 

 

1- به خدا توکل کنید، به عنوان راهبرد حل مشکلات زندگی :

 

راهبردها و راهکارهايي را برای مقابله و رویارویی با مشکلات  زندگی برای خودتان ترتیب دهید. تصور زندگی بدون سختی، مشقت و تنیدگی، خیال اندیشی است. تکیه به اعتقادات و باورهای دینی یکی از منابع اساسی در این راستاست. توکل به خدا موهبتی است که رضايتمندي را  از زندگي در سخت ترين شرايط ، براي شخص به ارمغان مي آورد.

 

 

 

2- برکت ها،نعمت ها و داشته هایتان را برشمارید:

 

 یکی از راههای انجام این کار  اینست که دفترچه شکرگذاری برای خودتان تهیه کنید و هر روز 3 تا 5 نعمت یا چیزهای جالب زندگی تان را در آن یادداشت کنید. از شکوفاشدن گلهای باغچه تان تا چیزهای باشکوهتری مثل اولین لحظه راه رفتن نوزادتان. این کار را برای یک هفته انجام دهید تا آنجا که امکان دارد هر روز چیزهای جدید به این لیست اضافه کنید.

 

 

 

3- تا آنجا که امکان دارد،وقت و انرژی تان را صرف خانواده و دوستان کنید:

 

شاید باورش مشکل باشد که مکانی که زندگی می کنید،جایگاه شغلی ،میزان درآمد و حتی تندرستی و سلامتی شما تاثیر کمی روی شادکامی و رضایتمندی از زندگی تان دارد. اساسی ترین عامل در افزایش شادکامی و رضایتمندی از زندگی روابط بین شخصی نیرومند و مستحکم است .

 

       

 

4- مهربان بودن را تمرین کنید :

 

 به صورت برنامه ریزی شده یا گذری و تصادفی. برای مثال همسایه سالخورده تان را به شام دعوت کنید یا برای وی شام درست کنید و به خانه شان ببرید. مهربانی با دوستان، اطرافیان و غریبه ها آبشاری از احساسات مثبت و خوشایند تولید می کند و باعث پیوستگی و همدلی می شود و تبسم شیرین ،تایید و مهربانی متقابل را به دنبال دارد و همه اینها شادکامی را ارتقاء می دهند.

 

 

 

5- یاد بگیرید بخشش کنید :

 

 خشم و تنفر را با نوشتن یک نامه عفو گونه به شخصی که حق شما را نداده و یا به نحوی از وی ناراحتید، از خودتان دور کنید. ناتوانی در عف و بخشش منجر به تداوم انتقامجویی و کینه جویی می شود در حالی که عفو  و بخشش کینه و انتقامجویی را از شخص دور می کنند. 

 

 

 

6- مراقب سلامتی جسمانی تان باشید :

 

 خواب و خوراک به میزان کافی و لازم، انجام آزمایشات لازم پزشکی بصورت منظم، تبسم ، لبخند و گشاده رویی  باعث افزایش شادکامی و تغییر کوتاه مدت خلق و خوی شما می شود.

 

 

 

7- لذّت های آنی و زودگذر زندگی را نادیده نگیرید :

 

 از زمان حال غافل نشوید و توجه ویژه به لذّت ها و شگفتی های زودگذر داشته باشید. به شیرینی و لذّت خوردن یک میوه ، سیب یا توت فرنگی و یا احساس گرمای آفتاب زمانیکه از سایه خنک یک درخت خارج  می شوید، فکر کنید و لذت ببرید. بعضی از روانشناسان پیشنهاد می کنند از لحظات لذّتبخش و زودگذر  زندگی  عکس برداری ذهنی کنید و  زمانیکه در حالت شادی کمی هستید این عکس ها را در ذهنتان مرور کنید.   

 

 

 

8- منتظر قدرشناسی دیگران نباشید :

 

 اگر برای کسی کار مهمی انجام داده اید و اگر کسی در مرحله ای از زندگی اش مدیون لطف و کمک شماست تا آنجا که امکان دارد به رویش نیاورید و منتظر تشکر و قدردانی وی نباشید.

 

 

 

 

 

بهرحال، نباید منتظرشادکامی باشید؛

شادکامی چیزی نیست که برای شما اتفاق بیافتد،

بلکه باید آن را خلق کنید.

 

 

 

Wallis,C.(2005, January,17).The New Science of Happiness.Time.

 

 

    با سپاس فراوان از آقاي علي نيا كرويي

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # علی ایمانی در تاریخ: چهارشنبه 16 اسفند 1391 ، ساعت 06:12 ب ظ
سلام
چند روزی است که تو فکر بودم پیشنهاد دریافت مقاله از استاد علی نیا رو بدم که خوشبختانه الان مقاله رو دیدم و استفاده کردم. منتظر مقالات بیشتری از ایشان هستیم. برای استاد علی نیا و خانواده محترمشان سلامت و سعادت آرزو دارم.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20