*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

نظارت والدين بر استفاده کودکان از اينترنت

 

 

با توجه به پيشرفت تكنولوژي وانجام بسياري از فعاليت هاي علمي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، آموزشي و ... از طريق كامپيوتر و اينترنت صورت مي گيرد و  گريزي از استفاده آن نيست.

 

 در روستايمان ايمن آباد و كروكلا نيز از آمار دقيق كامپيوتر در منازل اطلاعاتي در دست نيست،  اما به نظر مي رسد بيش از نيمي از مردم روستايمان از كامپيوتر و بخش اعظمي از آنان از اينترنت و به ويژه اينتر نت پرسرعت (ADSL ) بهره مندند. البته  روز به روز بر آمار  اينترنت پرسرعت با توجه به  ارائه خدمات از سوي مخابرات روستايمان بيشتر مي شود.

 

 

از روزي كه وبلاگ روستا راه اندازي شد روند تهيه و خريد كامپيوتر، بويژه اينترنت نزد كودكان و  نوجوانان روند  رو به رشدي يافت. خانواده هايي كه مخالف تهيه كامپيوتر و اينترنت بودند و از عوارض ناشي از آن بيم داشتند، كمي ساده تر با مسئله برخورد كردند  و با فرزندانشان همراه شدند، اما  همچنان نگران  خطراتي هستند كه مي تواند استفاده نادرست از اينترنت براي كودكانشان به همراه داشته باشد.

 

 

 

 

 

اينترنت از آغازين روز هاي تولد آن، به جاذبه‌اي ويژه براي كودكان، جوانان و نوجوانان تبديل شده است؛ چنان که تحقيقات به عمل آمده در مورد استفاده كودكان از اينترنت و كامپيوتر از رشد روز افزون اين پديده در اين سنين حكايت مي كند.

 

اقبال گسترده به اينترنت را مي توان در سرعت و امكان استفاده راحت از اين وسيله ارتباطى جستجو كرد. تحقيقات صورت گرفته در اين زمينه نشان مى ­دهد كه گسترش و انتشار اينترنت ۹ برابر سريع­تر از راديو، ۴ برابر سريع­تر از كامپيوترهاى شخصى و سه برابر سريع­تر از تلويزيون بوده است. اين سرعت بالا و جذابيت جستجوى اينترنتى، باعث شده كه در حال حاضر ۱۴۹ ميليون نفر در برابر جاذبه جادويى آن سر تسليم فرود بياورند.

 

بيشتر والدين به علت وجود جنبه هاي منفي اينترنت به­ خصوص دسترسي به تصاوير و نوشته ­هاي غير اخلاقي، نگران استفاده كودكان و نوجوانان خود از اينترنت هستند.

 

 متخصصان در مورد تأثير اينترنت بر كودكان معتقدند که: «با وجود جنبه هاى مثبت از قبيل جنبه هاى آموزشى و ارائه خدمات ارتباطى، رايانه و اينترنت جنبه هاى منفى نيز دارند. استفاده كنترل نشده از كامپيوتر به­ ويژه وقتى كه با ديگر فنّاوري ها از قبيل تلويزيون همراه باشد، كودك را در معرض خطر اثرات مضر آن بر تكامل فيزيكى، اجتماعى و روانى قرار مى دهد... فضاى سيال و حضور بى واسطه در دنياى مجازى مى تواند آسيب ها و خطراتى براى آن ها به دنبال داشته باشد: با اين حال، با فرض اين خطرات نمى توان مانع حضور كودكان در اينترنت شد زيرا در صورتي كه از كامپيوتر صحيح استفاده شود، اثرات مثبتي دارد.

 

اينترنت مي­تواند فضايي گسترده­ براي خلاقيت كودكان و نوجوانان فراهم نمايد تا بهتر بياموزند، سرگرم شوند و با دوستان مدرسه­ اي به گفتگو  بنشينند و در صورت نياز مشکلات خود را با معلمان و اساتيد خويش مطرح و آن­را حل نمايند؛ اما به تعبير روان­شناس اين رشته: «درست همانند دنياي واقعي، در دنياي وب نيز نظارت والدين بر استفاده آن­ها از اين فضا و راهنمايي آنان به سايت هاي سالم امري ضروري است».

 

روان­شناسان معتقدند رفتار صحيح والدين و اتخاذ سياست‌هاي خاص، بهترين گزينه جهت تصحيح رفتار كودكان، نوجوانان و جوانان است؛ چرا كه در غير اين صورت، فرزندان نه تنها رفتار نادرست خود را ترك نمي‌كنند، بلكه لجبازي با والدين را در پيش گرفته و هر روز بيش از روز قبل به سايت‌هاي غيراخلاقي مراجعه مي‌كنند.

 

از آن­جايي ­كه امروزه با تلاش و اهتمام مسئولان نظام جمهوري اسلامي ايران توان استفاده از اينترنت افزايش چشمگيري داشته و در تمامي شهرها و بسياري از روستاهاي كشور اسلامي­ مان امكان استفاده از اينترنت به وجود آمده است و با توجه به اين­كه اين فنّاوري، هم مي­تواند در خدمت سازندگي قرار گيرد و هم ابزاري براي تخريب كودكان، نوجوانان و جوانان باشد، بنابراين دو مسأله مهم بايد مورد متوجه والدين و مسئولان باشد؛ والدين از آن جهت كه به عنوان مربيان اصلي كودكان هستند و مسئولان از آن جهت كه در امر تربيت فكري و علمي و شكوفايي استعدادهاي کودکان نقش دارند. اين دو مهم عبارت­اند از:

 

1. چگونه از اين فنّاوري مي­توان براي رشد و تكامل كودكان و نوجوانان استفاده نمود؟

 

2. چگونه مي توان اشتياق آن­ها به استفاده از اينترنت را به راه درست هدايت كرد؟

 

 

مهم­ترين پايگاه­ هاي مفيد براي کودکان:

 

 

هدف از اين نوشتار معرفي پايگاه هاي مفيد اينترنتي براي كودكان است تا ضمن آشنايي آنان با اين پايگاه ها بتوانند اوقات فراغت خود را به خوبي پر كرده و زمينه هاي شکوفايي استعداد خويش را فراهم سازند. بي­ترديد، پس از شناخت و اطلاع کامل از وضعيت و کيفيت پايگاه ­هاي سالم و کارآمد مربوط به کودکان و نوجوانان، باز هم مسأله همراهي و نظارت والدين بر استفاده کودکان از اينترنت، امري ضروري و قطعي است.

 

 

 امام مهم­ترين پايگاه­ هاي مفيد براي کودکان عبارت­اند از:

 
 

 

1. پايگاه کودکان

 

www.koodakan.org

 

اين سايت، يكي از زيباترين سايت هاي كودكانه است كه با ارائه بخش ­هاي متنوع و گرافيك مناسب، جذابيت ويژه­اي را به خود اختصاص داده است و مي‌تواند پايگاه خوبي براي پر كردن اوقات فراغت كودكان و نوجوانان و حتي جوانان باشد. از بخش‌هاي متنوع اين سايت مي توان به بخش: قصه، كتابخانه فارسي، كتابخانه كودك، كتابخانه نوجوان، كتابخانه ضرب­المثل ها، معرفي قصه در سايت­ هاي ديگر، كتابخانه به زبان انگليسي و بازي آنلاين اشاره كرد. امكانات ديگري مانند: تالار گفتگو براي نوجوانان، خاطرات بامزه شما، معرفي ضرب­المثل ­ها، تعريف مثل و چگونگي بوجود آمدنش و مزاياي ضرب­المثل ­ها، بخش مقالات پزشكي ويژه كودكان توسط متخصصان، و نيز معرفي سايت­ هاي پزشكي مناسب كودكان، بر ميزان بهره­ مندي از اين پايگاه افزوده است.

 

 

 

2. پايگاه عمو پورنگ

 

www.amoo.ir

 

سايت اختصاصي «عمو پورنگ» با وجود نوپا بودن توانسته است محبوبيت خوبي را در بين كودكان به دست آورد و امكاناتي مانند پخش زنده شبكه اوّل سيما و اشعار كودكانه با صداي عمو پورنگ، آن را از ديگر سايت هاي كودكانه متمايز كرده است. شعر و قصه ، آلبوم عكس ، نقاشي­هاي شما، عكس­ هاي شما و خبرهاي سايت، از بخش­ هاي ديگر اين سايت جالب مي­ باشد.

 

 

 

3. كانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان

 

 www.kanoonparvaresh.com

 

كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كه در سال 1344 ش با هدف ايجاد امكانات لازم جهت رشد و پرورش فكري و ذوقي كودكان و نوجوانان تأسيس شده است، فعاليت­ هاي بسياري نموده و عرصه فرهنگ، ادب، تعليم و تربيت و هنر ايران در اين سال­ ها شاهد رشد، بالندگي و تكامل  اين نهاد تأثير گذار بوده است.

 

پايگاه اطلاع­رساني اين كانون با موضوعاتي مانند: قصه­گويي، شعرخواني، نمايش عروسكي، پخش فيلم، تهيه روزنامه ديواري،  كتابخواني، نقاشي، سفالگري، تكه چسباني و گفتگو هاي آزاد، به معرفي فعاليت هاي اين كانون مي پردازد.

 

 
 

4.  فرهنگسراي کودک

 

www.koodak.net

 

فرهنگسراي کودک که وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري مي­ باشد، در زمينه آموزش و تعليم کودکان و نوجوانان فعاليت دارد. از طريق اين سايت مي توان از برنامه هاي آموزشي و فعاليت­ هايي که به وسيله اين فرهنگسرا  ارائه مي شود، مطلع شد.

 

 

 

5. کانون توسعه فرهنگي کودکان

 

www.ccdc.ir

 

کانون توسعه فرهنگي کودکان با هدف بالا بردن سطح دانش عمومي و اعتلا و گسترش فرهنگ زندگي براي کودکان، بويژه کودکان نقاط محروم کشور، در سال 1380 تأسيس شده است. از آن­جا که هيچ جنبه ­اي از زندگي بدون آموختن فرهنگ مربوط به آن و البته از دوران کودکي، نمي­ تواند به کمال برسد، کانون توسعه فرهنگي کودکان با همکاري و همراهي دوستداران کودکان و با استفاده از تخصص ها و تجربه هاي آنان در توسعه و پر بار کردن جهات فرهنگي _ اجتماعي زندگي کودکان سراسر کشور، فعاليت­ هاي ثمربخشي را انجام مي­ دهد.

 

 

 

6.   كتابخانه ديجيتالي بين‌المللي كودكان

 

 www.cbc.ir

 

كتابخانه ديجيتالي بين‌المللي كودكان (ICDL) در 18 نوامبر 2002 م آغاز به كار كرده است. رسالت يا هدف عمده اين طرح، گزينش، جمع‌آوري، ديجيتالي كردن و سامان دادن به ادبيات كودكان كشورهاي مختلف بوده است تا هر يك به زبان اصلي ارائه شود و علاوه بر ايجاد فنّاوري مناسب، امکان استفاده از اين كتابخانه ديجيتالي را براي كودكان 3 تا 13 ساله قابل دسترس‌تر و آسان‌تر كند.

 

در اين مجموعه قرار است ده هزار جلد كتاب به حداقل 100 زبان آورده شود و از طريق اينترنت به طور رايگان در اختيار كودكان، معلمان، كتابداران، والدين و پژوهشگران سراسر دنيا قرار گيرد. به موازات اين طرح چندين پروژه تحقيقاتي ديگر بخصوص با همكاري كودكان دبستاني صورت گرفته تا اين كتابخانه ديجيتالي براي اين گروه سني قابل دسترس‌تر باشد. مطالب گرد‌آوري شده در اين مجموعه ارزشمند، منعكس‌كننده تشابه و تفاوت بين فرهنگ‌ها،‌ سليقه ­ها، چگونگي زندگي و گرايش­ ها مردمان مناطق مختلف دنيا است.

 

 

 

7. بانك اطلاعات فرهنگ و ادبيات كودكان ايران

 

www.iranak.info

 

بانک اطلاعات فرهنگ و ادبيات کودکان ايران، يکى از پايگاه­ هاى «مرکز اطلاع ­رسانى» فرهنگ و ادبيات کودکان ايران (ايرانک) است. بنياد اين پايگاه بر يافته هاي «مؤسسه پژوهشى تاريخ ادبيات کودکان» استوار است که در طول نزديک به يک دهه بيش از ده‌ها هزار سند و يافته از حوزه‌هاى گوناگون زيستى و فرهنگى کودکان و نوجوانان گردآورى کرده است.

 

هدف اين پايگاه، نسبت به ديگر سايت­ هاي كودكان متفاوت است و براي آموزش يا سر گرم كردن كودكان تهيه نشده است؛ بلكه هدف از تأسيس اين سايت آشنا كردن مخاطبان و پژوهشگران با فرهنگ و ادبيات كودكان ايران است.

 

ساختار بانک اطلاعات فرهنگ و ادبيات کودکان ايران به گونه‌اى طراحى و برنامه‌ريزى شده است که جستجوگران با مراجعه مستقيم به بانك مي­ توانند اطلاعات توصيفى و چكيده مطالب مورد نياز خود را دريافت كنند. در برخى موارد رونوشت كاملى از اسناد نيز در دسترس ايشان قرار خواهد گرفت. طراحى اين بانك به گونه‌اى است كه در آينده مى‌تواند پشتوانه و مخزن اطلاعاتى يك شبكه پيوسته كودك و نوجوان در ايران باشد.

 

ايجاد ارتباط بين فيلدهاى ١٤ پايگاه با يکديگر، مصور بودن بسيارى از پايگاه‌ها، سفارش online اطلاعات و ارتباط پيوسته و دو سويه اطلاع ­رسان با کاربر، از ويژگي­ هاي مهم اين پايگاه مي­باشد.

 

 

8. پايگاه كودكانه

 

www.koodakaneh.com

 

هدف از طراحي و توسعه اين پايگاه، ياري­ رساني به والدين ايراني براي تولد و تربيت کودکان سالم روحي و جسمي است. در صفحه اصلي وب سايت دو گزينه «ورود به بخش کودک» و «ورود به بخش والدين» در نظر گرفته شده است. در بخش كودكانه تماشاخانه، تالار گفتمان، بيا بازي، شعر، يکي بود يکي نبود، قهقهه، معما، معرفي نرم­افزار، معرفي کتاب، بوم رنگ و پچ پچ از بخش ­هاي مهم آن است. و گزينه­ هايي مانند: پزشکي کودکان، پزشکي مادران، معرفي کتاب، فروشگاه، تغذيه کودک و مادر، اسامي دختر و پسر، همکاري با کودکانه، معرفي مهد، سايت­ هاي مرتبط و طراحي اتاق کودک، از اطلاعات کارآمدِ بخش والدين در پايگانه کودکان است.

 

 

 منبع: سايت هاي مختلف

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20