*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

روز مهندسی مبارکباد

سالروز تولد خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندسی و افتتاح سایت روستایمان بر مهندسان روستایمان ایمن آباد و کروکلا فرخنده باد.

 

 

مهندس کسی است که در یکی از رشته‌های مهندسی آموزش دیده‌ باشد و یا به طور حرفه‌ای در آن رشته مشغول به کار باشد.مهندسان از فن آوری، ریاضیات، و دانش برای حلّ مسائل کاربردی استفاده می‌کنند.

 

 در روستایمان نزدیک به شصت نفر در رشته های مختلف مهندسی فارغ التحصیل شده اند یا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در حال ادامه تحصیل هستند.

این روز را بر تمامی این عزیزان در هر نقطه از ایران و جهان هستند تبریک می گوئیم. (دکتر محمد هاشمی دانشجوی دکترای مهندسی شیمی در استرالیا)

 

امروز نیز که شروع به کار سایت روستا می باشد و حاصل تلاش مهندسان و نرم افزار نویسان سراسر دنیاست از جمله کشور و استانمان به تمامی شما عزیزان شادباش می گوئیم. امید در راستای کیفیت بهتر آن همه با هم تلاش کنیم.

 

 

ریشه واژهٔ مهندس

 

ریشه واژهٔ مهندس واژه فارسی است. این واژه در فارسی میانه به گونه ای تلفظ می‌شده که پس از وام گرفته شدن این واژه از سوی عربی و صرف آن در یکی از بابهای آن زبان واژه مهندس به معنی اندازه گر از آن ساخته شده است. اما امروزه مهندس به کسی اطلاق می‌شود که به یکی از علوم مهندسی آشنا باشد و در میان عامه کسی که هندسه بداند را مهندس خطاب نمی‌کنند.

 

در ابتدا، مهندس به کسی گفته می‌شد که ماشین‌های نظامی را می‌راند. مفهوم مهندس غیر نظامی در قرن شانزدهم در هلند پدید آمد و به سازندگان پلها وجاده‌ها نسبت داده می‌شد، و سپس این مفهوم(مهندس) درانگلیس وسایر کشورها هم ظاهر شد.

 

 

 

وظایف یک مهندس

 

وظایف مهندسی بدین گونه‌اند که یک مهندس میبایست محدودیت‌های مربوطه را تشخیص دهد تا بتواند به دستاوردهای لازم برسد. محدودیت‌ها شامل منابع در دسترس، محدودیت‌های جسمانی یا فنی، آمادگی برای پیرایش‌ها یا افزایش‌های آینده، و دیگر عامل‌ها مانند نیازهای هزینه ای، ساخت‌پذیر بودن، و کاربردی بودن می‌باشد. با درک این محدودیت ها، مهندس، شناسه‌ها و مشخصات حدودی که یک شیء یا سامانه می‌تواند در چارچوب آن ساخته شود را مشخص کرده و ارائه می‌دهد. از اینرو ملاحظات بسیاری بر روی کار مهندسی تأثیر دارند. که از آن دسته ملاحظات دقت بالا توانای تحلیل کنش ها و وا کنش ها می باشد .

 

یک مهندسی موفق در بالا رفتن سطح زندگی بشر تا ثیره بسزای می گذارد بنا بر این یک مهندس علاوه بر دانستن قوانین فیزیکی وشیمیایی جهان هستی باید از قوه تخیل بالای بر خوردار باشد که موجب گسترش دانش بشر می شود. یک مهندس با در نظر گرفتن قوانین و استفاده بجا از آنها و ترکیب موثر برخی از آنها قادر خواهد بود نیاز های اجرای نسل بشر را در کمتر ین زمان وبا بالا ترین بازده بر طرف ساخته .

 

مهندس با درک بهتری که از قوانین هستی دارد علاوه بر طراحی تولید و راه اندازی در زمینه نیاز های حال و آینده بشر باید از قدرت تحلیل خود در رسیدن به بهترین بازده تلاش کرده و بهره وری را افزایش دهد .مهندس کسی است که مساله را به شکل فرمول در می اورد.

 

 

 

روز بزرگداشت دانشمند بزرگ ايراني "خواجه نصرالدين و روز مهندس

 

 

روز مهندس-در قديم مهندس به شخصي اطلاق مي شده كه به علم هندسه آگاهي مي داشت. روزپنجم اسفند در تقويم‌ها روز بزرگداشت دانشمند بزرگ ايراني "خواجه نصرالدين طوسي " و "روز مهندسي" اعلام شده است.

 

هفتصد و پنجاه و چهارسال از درگذشت دانشمند بزرگ ايراني خواجه نصرالدين طوسي مي‌گذرد اما هنوز هم دستاوردهاي علمي و آراء اين دانشمند ايراني محل رجوع است. خواجه نصرالدين طوسي از بزرگترين فلاسفه و رياضي‌دانان و دانشمندان ايراني است كه پس از بزرگاني مانند "فارابي"، "ابوريحان بيروني"، "ابوعلي سينا" و "رازي " ظهور كرد و اگر امروز روز بزرگداشت اورا روز مهندسي گرفته‌اند.

 

 

 

تعدادی از رشته های مهندسی پرطرفدار:

 

هوانوردی – خلبانی /  هوانوردی - مراقبت پرواز /  هوانوردی-ناوبری هوایی/  مهندسی نساجی/  مهندسی نفت/ مهندسی هوا فضا/ مهندسی مواد/ مهندسی معماری/ مهندسی مکانیک/ مهندسی مکانیک نیروگاه/ مهندسی کشاورزی/ مهندسی ماشینهای ریلی/ مهندسی معدن/ مهندسی فر ماندهی وکنترل هوایی/ مهندسی فناوری اطلاعات (IT)/مهندسی کامپیوتر/ مهندسی عمران/ مهندسی صنایع / مهندسی شیمی/ مهندسی سیستم/ مهندسی شهرسازی/ مهندسی دریا/ مهندسی رباتیک/ مهندسی پلیمر/ مهندسی خط و سازه های ریلی/ مهندسی حمل و نقل ریلی/ مهندسی برق/ مهندسی بازرسی فنی/ مهندسی پزشکی و ...

 

 

امیدواریم مهندسین روستایمان همواره با افزایش تخصص و آگاهی خود و صداقت در کار در راستای اعتلای کشور و جامعه جهانی آثار مثبتی از خود برجای  بگذارند.

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # م-قاسمی در تاریخ: شنبه 05 اسفند 1391 ، ساعت 12:12 ب ظ
با سلام:روز مهندس بر همه مهندسین محترم روستایمان مبارک. اینشااله با کار و تلاش بر دانشتان بیفزایید و برای همه مردم مایه مباهات و افتخار باشید.همچنین افتتاح وبسایت روستا نیز برهمه مبارک باشد.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20