*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

خيّر بزرگوار میرصفی لاله آبادی

 

 

 زنده ياد مير صفي خان لاله آبادي متولد حدود سال 1230 هجري شمسي از روستاي كروكلا بوده است.

پدرش جعفر نام داشت و سه برادر ديگرش به نامهاي میرصفی، میر ابــــو ، میر آقاسـی و میر طهماسب بود که  مير صفي فرزند ارشد خانواده به شمار مي رفت .

مير صفي خان لاله آبادي در دوران آقا محمد خان قاجار (قاجاريه) و ناصرالدین شاه زندگی می کرد، از آنجایی که این منطـــقه در آن زمان نیز به لاله آباد معروف بود، به او میر صفی خان لالــه آبادی می گفتند. وی دارای دید باز و هوش باطنی فوق العاده ای بود و آنگـونه که گفته می شود ، فقط با یک نگاه به افراد از باطنشـان آگاه می گشت.

 

او به علــت همین ویژگی خاص خود در سن 25سالگی به عنوان سر میـراب رودخانه کاری پي انتخاب گردید که سر منشاء آن از رود هراز و انتهای آن به فریدونکنار می رسد.

 

 گفته مي شود میرصفی خان لاله آبــادی در طی خدمت خود به عنوان سرمیراب، مهدی اسویژن (ترک) را به علـت یاغی گری و مزاحمت در امور سرمیرابی  رودخانه به قتل مي رساند و طایفه وی را که بالغ بر سه هزار نفر که برای خون خواهی به سمت منزل وی لشگر کشیدند را با شلیک متوالــی گلوله متواری کرد.

 

بعد از آن توسط مامورین امنیه دولت ناصرالدین شاه دستگیر شده و در دادگــاه به پرداخت نهصد تومان سکه زر محکوم  مي گردد، که این پول توســط اهالی روستـــاهای مجاور رودخانه کاری پي تا فریدونکنار به حمایت از وی پرداخت گردید.

 

 او به دلیل همین سیاست و شجـاعت خود بعد از پنج سال به عنوان کـدخــدای کروکلا و 36 روستای مجاور انتخاب مي شود.

 هرسـاله سردار کل ایـران که داماد ناصرالدین شاه نیز بوده است، با تعدادی سرباز بالغ بـر پانصد نفر برای اخذ مالـیـات به منزل وی می آمدند و بعد از دریافــت مالـیـات عــازم ساری می شدند.

 

میرصفی خان لاله آبادی یکی از دوستان بسيار  نزدیک سردار وقت شناخته می شود و سردار او را با نام  آقا میر صفی خطاب مي نمود.

 

میرصفی خان لاله آبادي در طول زندگـی خود چهار بار  ازدواج  مي كند که نام دو تن از زنان وي به نامهـای سکـینه و سـلیمه و دو تن دیگر مشخص نیست. ماحصل این ازدواج ها هفـت پسر به نامهـای سید جعفر، آقا میر شجاع، سید فضل الله، میر کربلائی علی، سید احمد، سید جلیل و سید آقا و چهار دختر به نامهای سیده کلثــوم، سیده شهر بانــو، سیده ننــه و سیده سکینــه می بـــاشد.

 

خدمات و فعاليتهاي ارزنده ميرصفي خان لاله آبادي با توجه به جايگاه ايشان در منطقه لاله آباد فراوان مي باشد اما اطلاعات كاملي در دست نيست.

 

بخشي از فعاليت هاي خيرخواهانه اي كه میرصفی خان لاله آبادیجهت عمران و آباداني روستايمان  انجام داده است  به آگاهي شما مي رسد:

 

1-ساخـت حمــام تاریخی کروکلا با زیربنای 280 متر مربع که در سال 1330 ساخــت آن آغاز  و  پس از  شش ماه به بهره برداري مي رسد. زمين و هزينه ساخت تماما" توسط  مير صفي لاله آبادي پرداخت مي شود.

 

2- ساخـت تکیـــــه و سقـانفـــار قدیمی روستاي پايين كروكلا د رهمیــن مکـــان فعلی

 

3- ساخـت پل و سنگ فرش خیــابــان در قسمت بالایی کــهرود

 

از ديگر كارهاي خيرخواهانه مير صفي لاله آبادي  برگزاری مراسم چهلم آقا امام حسین (ع) طی هر ســـال بوده است، به این صورت که با شلیک گلوله توسط چندین نفر، مردم را بصورت عمومی دعوت می کرد که حدودا مردم 36 روستای تحت فرمان وی، با این دعوت، دور هم جمع می شدند.

 

 

خداوند ايشان را غريق رحمت خود فرمايد و به عزيزاني كه از نسل ايشانند، طول عمر با عزت و افتخار ، همراه با سلامتي و امنيت  عنايت فرمايد و  بركت در كسب و كار شان و فرزندانشان را افزون نمايد.

 

 

 

تهيه و تنظيم: سيد طاهر حسيني ايمني

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20