*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

اهداف و فعاليت هاي گروه فرهنگي آموزشي نوانديش در ايمن آباد و كروكلا

  

روستایمان ایمن آباد و کروکلا سال های سال است که به عنوان بزرگترین و پرجمعیت ترین روستای بخش لاله آباد همانند دیگر روستاها و شهرهای استان مازندران و ایران در معرض خطرات جبران ناپذیر اعتیاد به مواد مخدر و خرید و فروش آن بوده و هست. آمار نشان می دهد تعداد روستائیانی که به این بیماری دچارند آمار قابل توجهی است. اینکه روز به روز، آمار معتادان افزايش يا كاهش مي يابد و اینکه وضعیت روستایمان در این زمینه چگونه است،بررسی  را به زمانی دیگر  موکول می کنیم.

 

اصولا" در هر جامعه ای فرهنگ سازي كليد اصلی كاهش اعتياد در آن جامعه به شمار می رود. و بر اساس نظر کارشناسان، فرهنگسازی ۷۰ درصد هزینه مقابله با اعتیاد را کاهش می دهد. در روستایمان، عزیزان زیادی بودند چه فردی و چه بصورت گروهی دو نفره تا چند نفره در راستای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و درمان آن، عاشقانه و از سر درد قدم برداشتند که جا دارد در همینجا از آنان قدردانی کنیم.

 

 یکی از این گروه هایی که شاید مردم روستایمان، نام آن به گوششان كمتر آشنا باشد،گروه نواندیش " سی بی او " می باشد. در این گفتار به معرفی و اهداف و عملکرد این گروه می پردازیم. 

 

گروه نواندیش  یک گروه غیر انتفاعی است که با همکاری بهزیستی به فعالیت می پردازد هرجند هنوز به  ثبت نرسیده است. اعضای فعلی آن حدود 12 نفر بوده که جهت پیشبرد اهداف به صورت داوطلبانه در روستای ایمن آباد و کروکلا با هم همکاری می نمایند و بیشتر در پیشگیری از اعتیاد و آموزش افرادی که بیشتر در معرض خطر اعتیاد می باشند فعالیت می نمایند.

 

 

 

این گروه سه هدف جزیی، کلی و اختصاصی را دنبال می کند:

 

 

اهداف جزئی

از اهداف جزئی این گروه، کاهش تقاضا یا حداقل ثابت ماندن تقاضا برای مصرف مواد مخدر و پیشگیری از آسیب برای اجتماع مرتبط با مصرف مواد مخدر می باشد.

 

 

اهداف کلی

این گروه در نظر دارد با آموزش  صحیح علمی با توجه به شرایط موجود، آگاهی خانواده ها و افراد را که بیشتر در معرض خطر می باشند، ارتقاء داده تا در نهایت باعث کاهش تقاضا برای مواد اعتیادآور و کاهش بزه کاری و رویکرد جوانان به طرف شغلهای شرافتمندانه باشد.

 

 

اهداف اختصاصی

برگزاری یک سری کلاسهای آموزشی منظم و مستمر و رایگان به مدت یکسال در سطح روستا برای قشرهای مختلف از جمله خانواده های درگیر با مواد مخدر، کلاس آموزشی برای مدارس اعم از دخترانه و پسرانه، برگزاری سخنرانی در مجامع عمومی مانند مساجد برای افزایش آگاهی و شناخت اقشار مختلف مردم درباره عوامل گرایش به مواد اعتیادآور و پیامدها و عوارض آن و در نهایت کاهش و یا ثابت ماندن تقاضای مواد مخدر  در طول مدت یکسال. که این موارد با همکاری کارشناسانی که در این رشته فعالیت دارند به مرحله اجرا گذاشته می شود.

 

 

 

فعالیت های انجام شده توسط گروه نواندیش سی بی او

 

1- دیوار نویسی در سطح روستای ایمن آباد با شعارهای ضد اعتیاد

 

2- تهیه و پخش بورشورهای تبلیغاتی با شعارهای پیشگیرانه و نصب پوستر و توزیع در مجامع محلی (مسابقات فوتبال و...)

 

3- تهیه و نصب سه عدد بنر  با ابعاد بزرگ با شعار ضد اعتیاد در جاهای پر تردد.

 

4- پارچه نویسی و نصب آن در زمین فوتبال و معابر

 

5- تهیه هزار عدد خودکار با شعار ضد اعتیاد و توزیع در محافل مختلف

 

6- تشکیل تیم فوتبال " سی بی او "   ایمن آباد و شرکت در مسابقات جام شهدای روستا

 

7- تهیه توپ والیبال و توزیع بین جوانان محل

 

8- ایجاد نمایشگاه یک روزه  شامل نقاشی، تحقیق، مقاله نویسی توسط نوجوانان که همراه با پیاده روی خانمها و حمل پارچه و پلاکاردها با شعار ضد اعتیاد و توزیع جوایز بعد از مسابقه که با استقبال قابل توجه روستائیان همراه بود

 

9- دعوت از آقای دکتر بهشتی و سخنرانی ایشان در مدرسه راهنمایی ایمن آباد

 

10- سخنرانی کارشناس بهزیستی آقای محمدزاده در مسجد صاحب الزمان(عج) ایمن آباد

 

11-  تهیه کتاب امانی (بصورت امانت)با همکاری قسمت پیشگیری بهزیستی شهرستان بابل و توزیع بین جوانان محل

 

12-  معرفی چند تن از معتادان روستا با تمایل شخصی خودشان، برای ترک به بهزیستی بابل

 

13-  رایزنی فراوان جهت تشکیل جلسه  اِن اِی در این روستا و تشکیل کلاس برای ترک اعتیاد معتادان

 

۱4- برگزاری اردوهای تفریحی و آموزشی برای خانواده های در معرض خطر

 

 در پایان باید عنوان نمائیم این گروه تا به حال غیر از منابع مالی بهزیستی از جایی کمک مالی دریافت ننموده است.

 

 

 

تهيه و تنظيم: نقي نجفي ايمني

 

 

وبسايت ايمن آباد و كروكلا به پاس زحمات چندساله گروه نواندیش( سی بی او ) که شاید بسیاری از مردم روستا، از تلاش عاشقانه و عاقلانه ی دوستان بی خبر بوده اند، قدردانی می نماید.

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # مصا در تاریخ: سه شنبه 20 فروردين 1392 ، ساعت 10:01 ق ظ
باتشكرازكليه عزيزان نوانديش و نيك انديش. باآرزوي ريشه كني اين آفت اجتماعي ازجامعه و بخصوص روستايمان و بااميد به شهره شدن روستايمان در سطوح علمي و فرهنگي واجتماعي...دركش ورعزيزمان ايران. خداوند به فعالان اين امر جزاي خير عنايت بفرمايد.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20