*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

جشن عيد مرگان يا مردگون عييد در روستاي ايمن آباد و كروكلا

 

مردم مازندران روز 26 عید ماه يعني 28 تيرماه هر سال را روز عيد مردگان می نامند.

در طول سال هایی که از عمر برگزاری این سنت و آئين بومي می گذرد، بزرگداشت درگذشتگان خود را نیز به مراسم افزوده اند و هر سال با فرا رسیدن این روز، مشعل هایی درست می کنند و بر ستون ایوان یا درخت های جلوی خانه ی شان می آویزند.

همچنین با حضور در گورستان ها بر سر مزار اموات خود می روند و شمع یا سو چو )مشعل چوبی) می افروزند و بر ضحاک لعنت می فرستند.

 

 

 

 

در بعضی از روستاهای مازندران، از دیرباز رسم بر این است که مردم از چند روز مانده به 26 عید ماه، مقدمات مراسم را تدارک می بینند.  غذای مفصلی می پزند، شیرینی و میوه تهیه می کنند و صبح زود راهی زیارتگاه ها و گورستان ها می شوند و تا عصر در کنار مزار اموات می مانند، در آنجا غذا می خورند و خیرات می دهند و در حاشیه ی مراسم، بازار محلی تشکیل می شود و شرکت کنندگان در مراسم، به خرید و فروش می پردازند.

 

سپس هنگام عصر زنان و دختران به خانه بر می گردند و چند نفر از مردان روستا، به نمایندگی از طرف دیگران، برای سرکشی به شالیزارها می روند و در بازگشت، نوید سر کشیدن ساقه های برنج را به اهالی روستای خود می دهند و اهالی روستا، بعد از شنیدن آن خبر خوش، برای شکرگزاری بابت رشد ساقه های برنج، در یک جا جمع می شوند و به جشن و شادمانی می پردازند.

 

  جشن عيد مردگان(26 تيرماه 1392- حياط مسجد صاحب الزمان(عج) ايمن آباد)

روي عكس بالا مي توانيد كليك كنيد.

 

 

مردم روستاي ايمن آباد و كروكلا نيز در محله و كوچه هاي مختلف با همكاري و همدلي همسايگان، گرد هم آمده و با هماهنگي هم به تعداد نفرات هر خانواده مقداري برنج به همراه پول نقد به باني مراسم كه از قبل تعيين مي شود مي دهند تا براي پذيرايي شام (پختن برنج و تهيه خورشت سنتي) و خريدن سبزيجات و انواع ميوه جات بويژه هندوانه كه در فصل تابستان بسيار خنك و  دلپذير است برنامه ريزي نمايند.

 

غروب آنروز مردم روستا به طور جداگانه سر مزار رفته و با روشن كردن شمع بر سر مزار آنان بويژه كساني كه طي يكسال گذشته از بين شان رفته اند فاتحه مي خوانند و خيرات مي كنند.

 

 شباهنگام در مراسم ويژه 26 عيدماه با حضور تمامي همسايگان كوچه را فرش و چراغاني مي كنند.

 

بزرگان محله، بالاي مجلس مي نشينند و كوچكترها در ادامه و زنان روستا در انتهاي مجلس و در كنار هم به شادي مي پردازند.

 

نواختن موسيقي محلي از جمله لـله وا و همچنين خواندن اميري از سوي كساني كه از صداي خوشي برخوردارند از برنامه هاي آن شب مي باشد. صحبت بزرگان محل از قديم و سختي هاي آنان و چگونگي ابراز محبت و عشق و دوست داشتن و همدلي را كه حاصل تجربه شان است به جوانان محله يادآوري مي كنند.

 

 

در انتها نيز با يادآوري نام بزرگان محله و در گذشتگان و ويژگي بارز اخلاقي آنان و خواندن فاتحه ي دست جمعي به مراسم 26 عيدماه خاتمه مي دهند.

 

 البته لازم به يادآوري است كه مراسم 26 عيدي ماه در 28 تيرماه هر سال در سراسر استان مازندران برگزار مي شود، اما در روستايمان ايمن آباد و كروكلا در 26 تيرماه. اينكه چگونه اين تاريخ در روستايمان ثبت شده است اطلاعات چنداني در دست نيست. اما به نظر مي رسد خود عدد 26 عيدماه را به اشتباه 26 تيرماه در نظر گرفته اند و اين تاريخ، سال هاست به اين شكل نزد مردم نهادينه شده است.

 


لازم به يادآوري اينكه در ايام خاصي كه روز 26 عيدماه مصادف با ايام شهادت معصومين(ع) بويژه مولاي متقيان علي(ع) و يا ايام محرم مي شود، مراسمن جشن مردگون عييد، برگزار نمي شود و در ساير مناسبت هاي شهادت نيز به احترام فرهنگ ديني و مذهبي، يكي دو روز زودتر يا ديرتر برگزار مي شود.

 

همه پديده‌ها، نهادها، آيين‌ها، جشن‌ها و همه زمينه‌هاي ديگر فرهنگي با گذشت سده‌ها و هزاره ها دگرگون مي‌شود، تحول مي‌يابد با زمان و مكان هماهنگ مي‌شود و به‌گونه‌اي ديگر جلوه مي‌كند، در اين زمان چگونگي برگزاري اين جشن و اينگونه جشن‌ها بستگي به همت اهل فرهنگ و هنر اين خطه دارد، اميد است اينگونه جشن‌ها هرچه باشكوه‌تر برگزار شود و به دست فراموشي سپرده نشود.

 

 

آقاي شيرآقا حسيني و مرحوم خان آقا بابازاده در جشن عيد مردگان

(26 تيرماه 1388- ايمن آباد(

 

 

 

 

 

 

تهيه و تنظيم: عسكري اميني ايمن آبادي

 

 

 

* پوزش از اشتباه در درج واژه هييت به جاي عييد در طرح بالاي صفحه.

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # مصا در تاریخ: پنج شنبه 26 تیر 1393 ، ساعت 12:04 ب ظ
باسلام و قبولي طاعات محضر اهالي محترم ايمن آبادوكروكلا.
*28تيرماه هجري شمسي برابر با 26 نوروزماه مازندراني يا تبري است كه از 2تيرماه تا 2 مرداد ماه سالنامه شمسي مي باشد.
*26نوروزماه مازندراني ماه آخر تبري است كه نوروزماه نام دارد كه اين روز بنام جشن باستاني مردگان يا عيد مردگان ناميده شده است و در روستاهاي مازندران هرساله جشن گراميداشت آن برگزار مي شود.
لاز م بذكراست گاهشمار تبري به علت كشتار اخترشناسان تبري پس از يورش مغول در جاي خود ايستاده و ديگر نمي چرخد...
منبع ويكي پديا.دانشنامه ازاد
نقل قول
 
 
0 # مهدي قاسمي در تاریخ: پنج شنبه 26 تیر 1393 ، ساعت 12:04 ب ظ
به یاد درگذشتگان عزیز خانواده ام، مرحوم علی اکبر قاسمی، حاجیه سندل قاسمی، حاج ابوالقاسم قاسمی، حاج سید حسین آسیان، حاجیه شیرین محسنی، حاجیه سیده رقیه حسینی طرقچی، و همه درگذشتگان روستایمان.
روحشان شاد
نقل قول
 
 
0 # حسینعلی اصغرنیا ایمنی در تاریخ: پنج شنبه 26 تیر 1393 ، ساعت 12:04 ب ظ
یاد همه درگذشتگان عزیز روستایمان بخیر باد و خداوند متعال روح همه شان را به برکت ماه مبارک رمضان شاد گرداند.
فراموش نکنیم که ما هرچه داریم از پیشینیان ماست و باید به نحو شایسته یادشان را همیشه گرامی بداریم.
نقل قول
 
 
0 # نادر قاسمي در تاریخ: پنج شنبه 26 تیر 1393 ، ساعت 12:04 ب ظ
جشن عید مردگان به نشانه یپروزی فریدون بر ضحاک و غلبه نور بر ظلمت است.
در این روز ایرانیان فرصتی یافتند تا بدون ترس از ضحاک بر مزار کشته شده گان خود حاضر شوند تا یاد آنها رازنده کنند. در گذشته در چنین روزی علاوه بر آتش زدن بوته ها با پخش نان و شیرینی و آش محلی بر سر قبور مردگان یاد آنها را زنده می کردند. یاد همه درگذشتگان روستای عزیزمان گرامی باد....
نقل قول
 
 
0 # ابنوایی در تاریخ: جمعه 26 تیر 1394 ، ساعت 01:04 ب ظ
رسم خوبیه ما که هنوز به این سنت وفاداریم انشاا لله بچه های ما هم به این. رسم ورسوم پای بند باشند وادامه. بدن.....خداوند همه ى رفتگان را بیامرزدa56a8
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20