*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

آبگرفتگی در روستا علل و راهکارها

 سال هاست که بر اثر بارندگی های متناوب در روستایمان، همانند سایر مناطق استان مازندران، مردم در ورودی روستا و کسانی که خانه های شان کنار رودخانه قرار دارد از خسارت سیلاب، در امان نیستند.

 

مهمترین علت هایی که از دیدگاه بنده عامل سیلاب در استان مازندران به شمار می رود طی تحقیقات میدانی از غرب تا شرق مازندران، می توان فهرست وار به موارد زیر اشاره داشت:

1_ لایروبی نکردن رودخانه ها و در صورت انجام، لایروبی غیر اصولی و سهل انگارانه توسط پیمانکاران ناشی و سودجو و عدم نظارت صحیح دولت به عنوان متولی امر.

2_ اشغال حریم رودخانه توسط مردم که زمین های زراعی و باغی خود را تا درون رودخانه پیش بردند.

3_ قطع درختان در جنگل ها  طی سال ها توسط جنگل خواران و مردمی که برای ساخت ویلا در همان متراژ کم، به قطع درختان اقدام کردند.

4_ جمع آوری نکردن چوب و درختان قطع شده توسط جنگل خواران و ورود آن به رودخانه و بسته شدن دهنه پل ها

5_ استاندارد نبودن پل ها هم از نظر ارتفاع هم از نظر پهنا

6_ وجود زباله ها در حریم رودخانه ها و ورود آن در شرایط خاص به درون رودخانه ها

 
انجام این موارد ساده، با همکاری مردم و مدیریت اجرایی اصولی و صحیح دولت، می تواند از بوجود آمدن سیلاب و خسارت فراوان آن پیشگیری کند.

 

 

 

و اما در روستای مان ایمن آباد و کروکلا نیز بخش زیادی از موارد اشاره شده، نقش اساسی را ایفا می کند که توجه چندانی به آن نمی شود.

 

سال های نه چندان دور همین مردم روستا بویژه کشاورزان برای آبرسانی بهتر به زمین های برنجکاری خود، رودخانه های کوچک و بزرگِ روستا را بدون هزینه و با نیروی اتحاد و فرهنگ کایری، لایروبی می کردند و کسانی که قدرت و توان جسمی نداشتند، پذیرایی از بیل به دستان را بر عهده می گرفتند و با گذشت زمان و وجود بیل مکانیکی، این مهم با مبالغی از سوی کشاورزان بر اساس میزان زمین زراعی شان، انجام می گرفت.

 

در ادامه با خرید یک دستگاه بیل مکانیکی توسط دهیاری روستایمان، این مهم یعنی لایروبی رودخانه ها به طور مرتب انجام می گرفت اما با توجه به اجاره بیل مکانیکی و بعدها خرابی این دستگاه مهم لایروبی در روستا، که در نهایت کسی از اعضای نهاد اجرایی وقت پاسخگو نبودند و همانند سایر ابهامات و اختلافات اعضای شورای روستا در دوره های مختلف، با کناره گیری ظاهری و نه قانونی بعضی از اعضای شورا که منتخبان مردم روستا بودند، از نظرها دور ماند.

 

طی سال های اخیر نیز دهیاری روستای ایمن آباد با همکاری بخشداری و همیاری کشاورزان هزینه لایروبی را پرداخت نمودند اما امسال این مهم به دلیل همکاری نکردن بخشداری لاله آباد و در ادامه مردمِ روستا، شاهد آبگرفتگی وسیعی در روستا شدیم که عکس های زیر، سند گویای این اتفاق ناخوشایند می باشد.

 

بهرحال با توجه به آبگرفتگی هفته ی اول آذرماه 1398 و آبگرفتگی روستا نزدیک به یک هفته، دهیار روستای ایمن آباد طی پیگیری های همان ایام، اطلاعیه و جمع بندی را از کارهای انجام شده به وبسایت روستا ارسال نمودند که تقدیم حضور شما اهالی روستا می شود.


 

 

 

 

سید نقی حسینی ایمنی دهیار روستای ایمن آباد علل آب گرفتگی روستا در هفته ی اول آذرماه 1398 را اینگونه عنوان نمودند:


۱_ غیر استاندارد بودن پل کهرود واقع در زیر پل عابر پیاده ی ورودی روستا، که حدود ۱۰سال پیش توسط راهداری ساخته شده است.

۲_ وجود دو عدد لوله در دهنه پل ویشه رو روبروی درمانگاه، که باعث آبگرفتگی زمین ورزشی هم می گردد.

۳_ ریختن بسته های زباله توسط بعضی از اهالی روستا، که در کنار رودخانه کهرود سکونت داشته و منجر به مسدود شدن پل می گردد.

۴_ مسدود نمودن خروجی ها ی آبراهه از محدوده درمانگاه تا بیجی کلا توسط کشاورزان درسال های گذشته.

 



و اما اقدامات انجام شده توسط نهاد اجرایی روستای ایمن آباد در خصوص آبگرفتگی چند روز گذشته:

با پیگیری های صورت پذیرفته جهت کمک به افرادی که متحمل خسارت منزل گردیده اند توسط بنیاد مسکن و هلال احمر بازدید و کارشناسی صورت پذیرفته و پرونده سازی جهت دریافت تسهیلات شده است.

1_حضور مهندس احمدی
مدیرکل بحران استان مازندران، مهندس نجفی مدیر کل راهداری استان، فرماندار ویژه، بخشدار و ریس راه شهرستان بابل در خصوص حل مشکل آب گرفتگی روستا در دو روز متوالی بصورت میدانی در روستا، که خروجی آن پس از بیان مشکلات، به دستور مدیر کل راهداری، تعداد 4عدد باکس همان روز با جرثقیل فرستاده شده است و روبروی درمانگاه تخلیه گردید و تا چند روز آینده پس از کاهش آب رودخانه ویشه رو  نصب می گردد.

 

2_ جهت لایروبی رودخانه ی کهرود، بیل زنجیری نیز داده شده است و در حال حاضر نیز مشغول لایروبی به سمت میاندسته می باشد. ناگفته نماند با توجه به پیگیری های زیادی که طی سال جاری صورت پذیرفت و متولی آن نیز جهادکشاورزی و آبیاری می باشد ولی با توجه به اینکه دستگاه متولی جهت لایروبی اذعان داشته چنانچه بودجه تخصیص یابد لایروبی صورت می پذیرد، و از طرفی کشاورزان نیز در آن خصوص چندسالی است هیچگونه اقدامی نکرده و انتظار داشته که از طرف دهیاری و شورا انجام گیرد و با توجه به نداشتن بودجه کافی قادر به انجام آن نبوده است.

البته دهیاری و شورا قول همکاری با کشاورزان را داده بود که چنانچه کشاوران اقدام نمایندکمک می نمایند. هر چندکه درسال۹۵ رودخانه کهرود با پیشنهاد کشاورزان توسط شورای اسلامی و دهیاری لایروبی صورت گرفت ولی پس از اتمام کار، کشاورزان بقول خود عمل ننموده و بیشتر هزینه ها را دهیاری پرداخت نموده است.

باحضورمدیرکل راهداری و طی درخواست از ایشان در این خصوص ،باتوجه به اینکه لایروبی رودخانه ها مربوط به راهداری‌‌ نبوده، از ایشان بیل راهداری استان را به مدت ۳روز در اختیارگرفتیم و نیمی از مسیر کهرود به سمت میاندسته انجام شده است.


3_ درخصوص پل غیر استاندارد که سال های گذشته ساخته شده است و طی درخواست ما جهت تخریب پل، مدیرکل راهداری قول داده اندکه پس از فروکش شدن آب، از پل بازدید به عمل آورند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تهیه و تنظیم: عسکری ایمنی ایمن آبادی
                      با سپاس از دهیار ایمن آباد

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20