*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

14آبان چرا روز مازندران نامیده شد؟

 

مازندران14 آبان به عنوان روزی برای شناساندن زبان، لباس و آداب و رسوم این استان و نیز رونق صنعت گردشکری فرهنگی باشد.

در دوران کنونی صنایع و بسیاری از منابع فسیلی دیگر جوابگوی اقتصاد بیمار جامعه‌مان نمی‌شود و حال برای افزایش رونق اقتصادی باید به دنبال راهکارهای دیگری همچون اقتصاد و صنعت فرهنگی باشیم و از این طریق نیز بتوانیم فرهنگ و آداب و رسوم خود را به جهانیان بشناسانیم و نیز از این طریق آداب و رسوم و فرهنگ ملی خود را نیز می‌تواند به دیگران معرفی کند.

روز ۱۴ آبان نیز به عنوان روز ملی مازندران می‌تواند آغازی برای مردم این استان باشد تا از این طریق بتوانند خود را از نظر فرهنگی و هنری به اثبات برسانند.

 



سیروس مهدوی محقق تاریخ و فرهنگ عامه استان مازندران، درباره روز ۱۴ آبان و روز مازندران، اظهار کرد: برای تعیین روزی ملی در استان مازندران، چهار نفر عازم تهران شدیم تا بتوانیم برای شناساندن فرهنگ و آداب و رسوم و فرهنگ در میان مردم نیازمند روزی ملی در استان مازندران بود.

مهدوی با بیان اینکه مازندران در روز ملی خود می‌تواند استقلال خود را حفظ کند، افزود: طی بررسی‌های انجام شده در گذشته در روز ۲۵ ماه مبارک رمضان در سال ۲۵۰ هجری قمری که معادل ۱۴ آبان ماه روزی بود که نخستین حکومت مستقل علویان در جهان اسلام در استان مازندران انتخاب شد که جنبه جهانی داشت.

وی درباره جنبه جهانی حکومت علویان در ۲۵ رمضان سال ۲۵۰ هجری قمری، گفت: مازندران خودش به طور مستقل توانست راه درست اسلام را در روز ۱۴ آبان انتخاب کند که به مناسبت این روز این استان به خود می‌بالد که توانسته شخصت واقعی خود را بدست آورد و مهر ولایت را در این روز انتخاب کرد.

این محقق یادآور شد: روز ۱۴ آبان تمامی رگ‌های فرهنگ و آداب و رسوم و سنت‌های مازندرانی به شاهرگ علوی می‌پیوندد و پیکره‌مان را شکل می‌دهد و می‌تواند چهره واقعی خود را پیدا کنیم.

حسین اسلامی ساروی محقق تاریخ مازندران و رئیس پژوهشکده ساری شناسی، درباره چگونگی انتخاب روز ملی مازندران در روز 14 آبان، گفت: با ابلاغ از فرهنگ و ارشاد تهران باید هر استانی یک روز ملی را تعیین می‌کرد تا بتواند در این روز در سال خود را به دیگران بهتر عرضه کند و در طی ده سال گذشته با دعوت شورای فرهنگ عمومی کشور در فرهنگ ارشاد به همراه اساتیدی همچون استاد سیروس مهدوی، فریده یوسفی، نصرالله هومن گرد هم آمدیم تا روزی را به عنوان روز ملی برای شناسایی استان مازندران به دیگران معرفی می‌کردیم.

اسلامی افزود: در روز ملی باید زبان، لباس، فرهنگ، باورها، غم و شادی خود را مطرح کنیم.

وی یادآور شد: طی بررسی‌های انجام شده مشخص شد که در گذشته ایران اجازه داد که اعراب بنی امیه کل ایران را فتح کنند و همچنین مغولان به ایران حمله کردند و تیمور و در جنگ با روسیه شکست خورده و معاهده ترکمنچای رخ داد.

این محقق تاریخ مازندران، خاطرنشان کرد: در هزار و 200 سال گذشته در 250 هجری قمری ملت ایران تصمیم گرفت که حاکم و باور دیدنیش را خود انتخاب کند از این رو به حرمت نام امام علی و پیش از به وجود آمدن تشییع 12 امامی چون امام زمان در سال 256 به دنیا آمد بنابراین در سال 250 هجری قمری از حسن بن زید علوی دعوت شد که به مازندران بیاید به این دلیل که مازندرانی‌ها شیعه هستند و به امام علی ارادت داریم و اسلام را از دیدگاه امام علی می‌خواستیم.

وی افزود: با تطبیق میان هجری قمری به شمسی روز 14 آبان حسن بن زید به مازندران آمد بنابراین این روز را بهانه‌ای برای نشان دادن بهتر مازندران به ایران قرار دادیم.

اسلامی تأکید کرد: در طی برگزاری روز 14 آبان در طول یک هفته به جای آن که گردشگر زباله‌ریز داشته باشیم در این زمان می‌توانیم زبان، لباس و آداب و رسوم خود را و آئین‌ها، جنگل و کوه و تکیه و مسجد و حمام تاریخی خود را و آب انبار و خانه‌های قدیمی خود را و برج‌های آرامگاهی و در نهایت تمامی مازندران را به جای گردشگر لب دریایی زباله‌ریز داشته باشیم گردشگر فرهنگی را جذب کنیم و با ساخت کتابخانه و ورزشگاه و هتل‌ها و اقامتگاه‌های معتبر، اقتصاد فرهنگی مازندران را رونق دهیم.

وی افزود: نباید صنعت مازندران به صنعتی سیمانی و پالایشگاه و نفت و پزشکی تبدیل شود چراکه مازندران کشاورزی و دامپروری نیز دارد و نیز از صنایع دستی غنی برخوردار است که باید این استان را به صنعت گردشگری فرهنگی سوق داد.

رئیس پژوهشکده ساری شناسی، گفت: برای رسیدن به صنعت گردشگری فرهنگی در استان مازندران یک هفته را تا 14 آبان برای معرفی این استان قرار دهیم و باید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران بیشتر در این زمینه حمایت کند در حالی که هیچ اقدامی انجام نمی‌شود اما شهرداری ساری در این زمینه اقدامات موثر و قابل قبولی را ارائه داده که باید تمامی مسئولان نیز در این راستا قدم‌های موثر بردارند.

 

   

   منبع: ایسنا

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20