*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

سید شمس الدین بابلکان کیست؟ امامزاده است یا؟

 سید شمس الدین بابلکان کیست؟ امامزاده است یا؟ آیا کسی در آن مدفون شده است؟ مردم به زیارت چه کسی می روند؟

سال هاست اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا به همراه مردم سایر روستاهای بخش لاله آباد مراسم ویژه سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) را به شیوه هیات های دسته روی در این مکان مورد نظر برگزار می کنند.

در مورد این مکان، اطلاعات بیشتر را از قلم آقای علی ایمانی ایمنی که در کانال تلگرامی علمی فرهنگی لاله آباد آمده است، می خوانیم.

 سیدشمس الدین بابلکان



سال ها اهالی لاله آباد در روز بیست و هشتم صفر همزمان با رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) به صورت دسته های عزاداری به سیدشمس الدین بابلکان می روند.

دکتر ستوده بابلکان را این گونه توصیف می کند: «بابلکان که به لهجة محلی بلوکان گویند شامل دهکده های زیر است؛ ورمتون، بلوکان، خجیرکلا ، پایین بلوکان. مرقد سیدشمس الدین که ظاهراً پدر سیدعزیز است در بلوکان بنائی است ساده و چهارگوشه از آجر و داخل بنا هیچ گونه آثار قبر نیست».

سادات بابلکانی در قرن نهم و دهم هجری صاحب جایگاه ویژه¬ای در دستگاه حاکمان مرعشی بوده و عده¬ای از آنها نمایندة مرعشیان در منطقة شرق مازندران بودند.

محل سکونت این طایفه در شرق مازندران، منطقة قره طغان بهشهر و روستای کوهستان و آسیاب سر بود. بقعة سادات بابلکانی که مدفن تعدادی از ایشان بوده هنوز در آسیاب سر بهشهر پابرجاست.

لازم به ذکر است، تولیت امامزاده ابراهیم بابلسر در قرن نهم بر عهده ی خاندان سادات بابلکان بوده و ایشان در راستای احیای ساختمان این امامزاده بسیار تلاش کرده و درهایی از امامزاده نیز از طرف ایشان به امامزاده اهدا شد که کتیبه هایی از آن باقی مانده است.

در تاریخِ سادات بابلکانی نام دو سید شمس الدین به عنوان بزرگان این طایفه آمده است. ابتدا سید شمس الدین فرزند سید حسین کیا فرزند سید عبدالله فرزند سید علی کیا است که پدر سید عزیز بابلکانی مقتول در قره طغان به سال 856 ه.ق است. شخص دوم سید شمس الدین فرزند سید عزیز و نوة اولی است که در سال 865 ه.ق به دست علی روزافزون در همان منطقه کشته شد و احتمالاً در بقعة آسیاب سر مدفون شد.

 اغلب اهالی بابلکان و روستاهای لاله آباد معتقدند که در این مکان شخصی دفن نشده است و روایت های مختلفی به صورت سینه به سینه راجع به این مکان نقل می کنند. عده ای این مکان را محل عبادت و منبر خطابة سید شمس الدین بابلکانی می دانند، یعنی بقعة مورد نظر ما در روستای بابلکان لاله آباد، مقامِ سید شمس الدین پدر سیدعزیز است.

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # جمال حاجی در تاریخ: پنج شنبه 28 مرداد 1400 ، ساعت 10:05 ب ظ
تشکر خوب بود اما ابهام افرینی شده الاناگه میشه کامل تر بیان کنید
و نتیجه چیست و بولکون شمس الدین بهشهر امامزاده عبدالله!.....
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20