*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

انتظار و امید شالیکاران به رونق در بازار برنج

 
کاهش نسبی قیمت برنج در شالیکوبی‌های مازندران سبب شد تا شالیکاران با انتظار و امید بالا رفتن قیمت متناسب با نرخ تورم، هزینه‌های تولید و معیشت، محصول آماده فروش خود را انبار کنند.

برداشت شالی برنج که هفته گذشته به صورت رسمی با حضور استاندار مازندران آغاز شد، این روزها شدت یافته و اراضی بیشتری در سطح استان به مرحله برداشت رسیده و هریک از شالیکوبیهای مناطق مرکزی استان روزانه حدود سه تن شالی را به برنج سفید تبدیل می‌کنند.

بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا از چند واحد شالیکوبی در شهرستان‌های آمل، بابل و فریدونکنار نشان می‌دهد که مهمترین موضوع در زمان برداشت برنج قیمت آن است ولی امسال بر خلاف سال‌های پیش به دلیل نوسانات شدید قیمت، کاهش ارزش پول و مهمتر از همه با توجه به هزینه بالا و کاهش درآمد شالیکاران؛ انتظار و امید به قیمت برنج متناسب با هزینه تولید دوچندان شده است.


طارم محلی و هاشمی دو رقم از بهترین برنج مازندران و ایران محسوب می‌شوند که تا سه هفته پیش در هر کیلوگرم تا ۲۳ هزار تومان خرید و فروش می‌شد ولی همزمان با ورود برنج نو به بازار قیمت هر کیلوگرم برنج طارم محلی بین ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان متغیر است و شالیکاران توقع دارند کمتر از ۱۸ هزار تومان نفروشند.

مسئولان جهاد کشاورزی استان مازندران اعلام کردند به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی و هزینه کارگری قیمت برنج امسال به نسبت سال گذشته باید افزایش نسبتاً معقولی داشته باشد چراکه امسال قیمت بذر گواهی شده، کود و سم، قطعات یدکی ماشین‌های کشاورزی و کارمزد آنها برای شخم و شیار و آب تخت کردن از ۲۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته و ضمن اینکه دستمزد کارگران نشاء کار هم با افزایش دستکم ۱۲۰ درصدی همراه بود.

نمایندگان مردم استان‌های شمالی مازندران، گیلان و گلستان نیز در نامه‌ای از رئیس جمهور درخواست کردند تا برای حمایت از سیاست تولیدات داخلی و حمایت از برنجکاران داخلی واردات و فروش برنج خارجی همچون سالهای گذشته از ابتدای مرداد تا انتهای آبان به مدت چهار ماه ممنوع شود.

کشاورزان مازندران به همراه کشاورزان استان گیلان ۸۰ درصد برنج تولیدی کشور را تامین می‌کنند که از این میزان ۴۲ درصد مربوط به مازندران است.

شالیکاران مازندران معتقدند، دولت برای اینکه دست واسطه‌ها را کوتاه کند باید به صورت کارشناسی هزینه تولید برنج ارقام محلی را مشخص و قیمت توافقی را به عنوان قیمت پایه اعلام کند تا شالیکاران محصول خود را به بازار عرضه کنند.

اگرچه ارقام طارم محلی، صدری، هاشمی و دم سیاه به عنوان رقم‌های کم محصول و کیفی زبانزد مردم کشور است و استقبال برای تولید و خرید این ارقام همواره وجود دارد، اما خرید توافقی این ارقام فقط با هدف تعیین کف قیمت کارشناسی برای تعادل بخشی به بازار، کوتاه شدن دست واسطه‌ها و در حمایت از کشاورزانی که به دلیل نیاز به نقدینگی فوری مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند است که دولت تدبیر و امید این موضوع را از سال ۹۶ کلید زد.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران در فصل زراعی جاری ۲۱۴ هزارو ۳۰۰ هکتار از زمین‌های شالیزاری استان مازندران زیر کشت برنج رفته است که، ۷۰ درصد آن ارقام محلی طارم صدری و هاشمی است.

یکی از کشاورزان شهرستان بابل که حدود ۲ تن از شالی طارم محلی خود را به واحد شالیکوبی تحویل داده است، گفت: انتظار و امید شالیکاران در خصوص قیمت برنج متناسب با هزینه تولید، تورم عمومی جامعه و کاهش شدید درآمد کشاورزان است.

سید صادق موسوی با بیان اینکه هزینه دستمزد نشاکار و نهاده‌های کشاورزی از جمله سموم و ادوات کشاورزی نیز به شدت بالا رفته است، تاکید کرد: به عنوان نمونه امروز قیمت هر جفت گونی با ظرفیت ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرمی شالی را چهار هزار تومان خریداری کردم که به نسبت سال گذشته دو و نیم برابر بیشتر شده است.

وی ادامه داد: امروز یک دستگاه یخچال، تلویزیون و یا دیگر لوازم خانگی را باید تا ۳ برابر بیشتر از سال قبل خریداری کنیم و انتظار داریم تا قیمت برنج نیز متناسب با گران شدن دیگر کالاها افزایش یابد.

این شالیکار بیان داشت: از سوی دیگر به دلیل برداشت مکانیزه و اینکه کشاورز ناچار به خشک کردن شالی خیس و تبدیل آن به برنج سفید است را باید در نظر بگیریم، لذا تقاضا داریم تا دولت و مسئولان همانند سال پیش به صورت کارشناسی قیمت پایه و کف ارقام محلی را در قالب خرید توافقی اعلام کند، تا بازار برنج تحت تاثیر دخالت دلالان قرار نگیرد.

به گفته این کشاورز قیمت عادلانه توافقی از سوی دولت باید حداقل تا ۱۸ هزار تومان در هر کیلوگرم باشد.

یکی دیگر از شالیکاران با بیان اینکه سال گذشته و در زمان برداشت قیمت برنج طارم محلی تا ۱۲ هزار تومان در هر کیلو گرم به فروش رسیده است، گفت: با توجه به افزایش ۹۰ درصدی بیشتر نهاده‌های کشاورزی توقع  افزایش حدود ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته منصفانه است.

باقر علیزاده از شهرستان آمل افزود: پارسال برای هر نشاکار ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تومان دستمزد پرداخت کردم اما امسال این رقم به ۲۳۰ هزار تومان رسید، علف کش ۲۸ هزار تومانی سال گذشته را امسال حدود ۶۰ هزارتومان خریدم.

وی به افزایش قیمت دیگر کالاهای زندگی اشاره کرد و افزود: قیمت هر کیلو طارم تا ۱۸ هزار تومان یک توقع منطقی است که حتی به نفع مصرف کنندگان نیز است چراکه که تا یک ماه پیش بازار برنج تجربه ۲۳ تا ۲۵ هزار تومانی را داشته است.

یکی از صاحبان شالیکوبی در بابل و از آگاهان بازار برنج مازندران ضمن تایید کاهش رونق در بازار برنج به خبرنگار ایرنا گفت: بازار برنج در انتظار مشخص شدن قیمت است و تنها راه رونق گرفتن بازار برنج  اعلام دولت در تعیین نرخ توافقی برای برنج طارم محلی است.

محمد پورموسوی اظهار داشت: قیمت برنج کهنه از نوع طارم محلی تا سه هفته پیش حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان بوده است که به ندرت خریدو فروش می شده  اما اکنون با وارد شدن برنج نو و تازه قیمت گذاری خاصی برای این نوع برنج نمی‌شود.

وی کیفیت برنج نو را مطلوب و در مقایسه با سال پیش بهتر عنوان کرد.

 

 


پیگیر اعلام خرید توافقی ارقام محلی برنج هستیم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کاهش شدید قیمت برنج علاوه براینکه اقتصاد خانوار کشاورزان استان را به شدت به مخاطره می‌اندازد، شالیکاران را در حفظ زمین کشاورزی دچار تردید می‌کند.

عزیزالله شهیدی فر در گفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های کشت و کار از دستمزد نشاءکار گرفته تا نهاده‌های کشاورزی در سال زراعی جدید، شالیکاران توقع دارند دسترنجشان را با قیمت مناسب همگام با افزایش هزینه تولید به فروش برسانند.

وی توضیح داد: به طور یقین با توجه به شرایط امروز اقتصاد کشور و هزینه‌های صورت گرفته توسط شالیکاران، قیمت برنج در مسیر کاهشی خود حداقل ۱۵ درصد از میزانی که مصرف کننده قبلاً آن را تجربه کرده، کاهش پیدا می‌کند.

خریداران  برنج مازندران تا یک ماه پیش هر کیلوگرم برنج کیفی سال قبل استان را تا ۲۲ هزار تومان در هر کیلو گرم خریداری کردند.

شهیدی فر گفت: کاهش ۲ تا سه هزار تومانی قیمت برنج در هر کیلوگرم بر اساس تجربه قیمتی سه هفته پیش توسط مصرف کننده، منطقی است اما اگر از این میزان کمتر شود، اقتصاد خانوار کشاورزان به شدت صدمه می بیند.

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال تولید بیش از یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن شلتوک در استان پیش بینی شده است که این رقم نسبت به تولید سال گذشته حدود ۱۵ درصد بیشتر است.

 
 
 

 

 منبع: ایرنا

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20