*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

برنج طارم هاشمی چه ویژگی هایی دارد؟

 

برنج هاشمی، از بهترین و برترین برنج های خوب و خوش پخت ایرانی است . علت نام گذاری برنج هاشمی به  نام هاشمی ، این است که کشاورزی که آن را پیدا کرد، یوسف هاشمی نام داشت. یوسف هاشمی، در سال ۱۳۶۴ این برنج را کشف کرد و در اوایل سال های ۱۳۷۰ به تولید انبوه رسانید. شما می توانید فیلم چگونگی کشف برنج هاشمی را ببینید تا یوسف هاشمی ، خودش برای شما توضیح بدهد که چگونه برنج هاشمی را پیدا کرده  است.


به دلیل این که برنج هاشمی، جزو برنج های اعلا به حساب می آید، قیمت بالاتری نسبت به برنج های دیگر دارد. وقتی در مغازه برنج فروشی هستید، بدانید که اگر تقاضای برنج هاشمی داشته باشید، با یکی از گران ترین برنج های ایرانی سر و کار خواهید داشت.

البته در پخت، برنج هاشمی جبران این موضوع را خواهد داشت؛ آن هم وقتی که عطر و بوی آن، در خانه و کوچه پیچید و به خانه همسایه هم رسید ! برعکس برنج های خارجی که انگار هورمون به خودشان تزریق کرده اند: فقط قد می کشند و بو ندارند. مزه هم که صفر !

 

نتیجه تصویری برای یوسف هاشمی برنج هاشمی

مقاوم بودن برنج هاشمی در برابر آفت های برنج

برنج هاشمی  از آن گونه برنج های  ایرانی است که در برابر آفت های برنج ، مقاوم است. مثلا برنج حسن سرایی ( که جزو برنج های منقرض شده به حساب می آید ) از برنج هایی بود که برای کاشت آن، مقدار زیادی سم باید در واحد هکتار استفاده می شد. در حالی که برنج هاشمی ، به دلیل باریک بودن ساقه ، خود مانع حضور کرم ساقه خوار درون خود می شود. همین دلیلی است که کشاورز ، سم کمتری را برای دفع آفت استفاده نماید.

کرم ساقه خوار، کرم ذلیلی است که در ساقه زندگی می کند؛ حال هر چه جایش فراخ تر باشد، زندگی اشرافی تری خواهد داشت و بهتر از جان ساقه تغذیه خواهد کرد. اما برنج هاشمی ، این اجازه را به این کرم منفور کشاورزان برنج کار شمال ، نمی دهد. ساقه باریک این برنج، سبب می شود که کرم ساقه خوار نتواند به راحتی در آن ساکن شود و پدر برنج و برنج کار را در آورد!

 


برنج هاشمی ، جزو برنج های قد بلند به حساب می آید

برنج هاشمی ، قد بلندی دارد و در مقایسه با برنج بی نام ، لاغرتر و استخوانی تر است


برنج هاشمی جزو برنج های قدبلند به حساب می آید. یعنی ساقه و خوشه آن بلندتر  از برنج های دیگر است. وقتی که خوشه آن را در کنار برنج های خوب دیگر ، همچون برنج علی کاظمی قرار می دهید، متوجه می شوید که طول بیشتری دارد. تعداد شلتوک هایی که در طول خوشه قرار گرفته اند باعث می شوند که قد برنج بیشتر بشود. هم چون جوان رشیدی که حضورش در شالیزار ، جولان طراوت و تازگی است. خوشه آن نیز طول بیشتری دارد و بلندتر از برنج های دیگر است.

 
رابطه زمین کشاورزی و برنج هاشمی

به دلیل این که برنج هاشمی ، ساقه بلندی دارد ، هر زمینی نمی تواند این برنج خوب را داشته باشد و پرورش بدهد. زمین کاشت برنج هاشمی ، باید از نظر مواد مغذی در حد مناسبی باشد؛ وگرنه در صورتی که توانایی شالیزار در حدی نباشد که بتواند تغذیه مناسبی را برای برنج هاشمی داشته باشد، این برنج خم می شود و ساقه های آن روی زمین می افتد. به این حالت  اصطلاحا گفته می شود که ساقه برنج ، خوابیده  یا افتاده است. این مساله همیشه جزو دغدغه های کشاورزان برنج کار است و به شدت از افتادن این اتفاق، واهمه دارند ؛ به خصوص اینکه افتادن ساقه برنج ، سبب می شود که هزینه بیشتری برای درو به کشاورز تحمیل بشود.
یوسف هاشمی بر این باور است که برنج هاشمی نوع سرد، از نوع گرم آن بهتر است


برنج هاشمی گیلان بر چند دسته تقسیم می شود؟

برنج هاشمی دو نوع کلی دارد: برنج هاشمی سرد و برنج هاشمی گرم. نوع سرد آن ، ساقه باریک تری نسبت به نوع گرم دارد. منظور از سرد بودن برنج هاشمی ، سرد بودن در طبع و مزاج نیست که در طب سنتی گفته می شود؛ بلکه منظور آن است که نوع سرد برنج هاشمی ، یک هفته تا ده روز دیرتر از نوع گرم تر آن می رسد. به گفته خود یوسف هاشمی ، کاشف برنج هاشمی ، نوع سرد برنج هاشمی بهتر  از نوع گرم آن می باشد.


کاشت برنج هاشمی در جاهای مختلف شمال ایران

برنج هاشمی ، ابتدا در گیلان به دست کشاورزی هوشمند و نابغه به نام یوسف هاشمی کاشته شد؛ در روستایی به نام “چاپارخانه” در اطراف خُمام. خُمام شهری است که صنایع دستی آن مشهور است و در شمال شرقی شهر رشت، مرکز استان گیلان قرار دارد.

با این حال ، خوب بودن برنج هاشمی سبب شد که این برنج به غیر از استان گیلان ، به دیگر مناطق برنج خیز شمال کشور نیز سرایت کند. مهم ترین استان دیگر، استان مازندران است که برنج هاشمی ، در سطح وسیعی از زمین  های آن کاشته می شود. برنج هاشمی ، اکنون در استان گلستان نیز کاشته و برداشت می شود. گرگان ، مرکز استان گلستان است.

چاپارخانه روستایی است که یوسف هاشمی ، کاشف برنج هاشمی در آن زندگی می کند


برنج هایی  که قبل از برنج هاشمی کاشته می شد

قبل از برنج هاشمی که در اوایل دهه هفتاد به کشت انبوه در شمال ایران رسید ، برنج بی نام و برنج خزر ، برنج های برتر شمال ایران بودند. با به میدان آمدن برنج هاشمی  ، این برنج ها ، یواش یواش میدان شالیزارهای شمال را خالی کردند. به غیر از برنج هاشمی ، برنج تازه نفس دیگری نیز در اوایل دهه هفتاد متولد شده بود که توسط کشاورز فومنی گیلانی ، علی کاظمی کشف شد. این برنج نیز برنج علی کاظمی نام گرفت و هم پای برنج هاشمی در نواحی غربی استان گیلان ، به سرعت کاشته شد و گسترش یافت.

در آن زمان ، برنج های محبوب کشاورزان ، این برنج ها بودند ؛ به گونه ای استقبال کشاورزان از برنج هاشمی و برنج علی کاظمی زیاد بود که تعداد کشاورزانی که برنج بی نام و خزر می کاشتند، سال به سال کمتر و کمتر شد و در حال حاضر ، دیگر اثری از این برنج ها ، در بازار برنج شمال ایران نمی توان یافت.

 
یک برنج کاملا خصوصی و ناوابسته به دولت

برنج هاشمی، توسط یک کشاورز و به صورت خصوصی به وجود آمده است و تکثیر شده است. برنج علی کاظمی هم این گونه است. برنج هایی که به این صورت به وجود می آیند، کاملا به استقبال دیگر کشاورزان بستگی خواهند داشت. این برنج های خصوصی اگر توسط دیگر کشاورزان کاشته بشود و گسترش بیابد، نشان خواهند داد که برنج خوبی  هستند. در غیر این صورت، خود به خود از بین خواهند رفت. در حالی که برنج هایی که توسط دولت و جهاد کشاورزی بذر آن پخش می شود، توان بیشتری برای مقاومت خواهند داشت. این بذرهای دولتی ، حتی اگر خوب هم نباشند، به دلیل آن که دولت پشتوانه آنها هست، توان بیشتری برای کاشته شدن و گسترش یافتن دارند.
اگر یوسف هاشمی ، هندی یا پاکستانی بود، جور دیگری از او سپاسگزاری می شد!


ثبت نشدن برنج هاشمی به صورت رسمی در ایران

شاید همین مساله خصوصی بودن برنج هاشمی و برنج علی کاظمی ،  سبب شده باشد که  این دو برنج، هنوز به صورت رسمی در کشور به نام یوسف هاشمی و علی کاظمی ، ثبت نشده باشند. دو کشاورز نابغه ای که خلاقیت و پشتکار شان در کشف و تولید دو گونه پر ارزش برنج ایرانی ، سبب شد که صنعت برنج شمال کشور ، دگرگون شود. اما خودشان کمترین بهره را از کشف شان بردند و کسی آنها را در سطح ملی تحویل نگرفت. برخلاف دیگر کشورهای تولید کننده برنج که مسلما اگر چنین نوابغ هوشمندی می داشتند، جور دیگری با آنها برخورد می کردند و حداقل ، حداقل هایی ارزشمند را برای سپاسگزاری از آنها ، تعیین می نمودند.

 

تصویر مرتبط

 

 
 
 

 

 منبع: برنج فروش

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20