*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

برنج طارم هاشمی چگونه کشف شد؟

 

شاید برای شما هم این پرسش ها پیش آمده که چه کسی برنج هاشمی را کشف کرد و یا کاشف برنج هاشمی کیست؟

چرا برنج هاشمی، هاشمی نامیده می شود؟

علت نام گذاری برنج هاشمی چیست؟

چگونه برنج هاشمی کشف شد و یا از همه مهم تر ، آقای هاشمی کیست که می گویند برنج هاشمی؟.

 

 

 چگونه برنج هاشمی کشف شد؟

یوسف هاشمی، کشاورزی که در گیلان سرسبز زندگی می کند، در سال ۱۳۶۴ متوجه چند خوشه برنج در شالیزارش شد . این خوشه ها، با دیگر خوشه های برنج متفاوت بودند. آنها بلندتر از خوشه های برنج بی نام بودند و ساقه باریک تری هم داشتند. برنج بی نام، برنج پرمحصولی بود که که در آن سال ها، بسیار کشت می شد. برنج تپلی که انتهای آن، گرد و قلمبه بود.

 

 یوسف هاشمی، این خوشه های ویژه و جذاب را جمع آوری کرد و تا سال بعد ، آنها را کنار گذاشت . سپس در آغاز فصل بهار، خزانه جداگانه ای برای آنها گرفت. آنها را نشا کرد و در فصل برداشت هم ، جداگانه و با احتیاط ، آنها را درو نمود.

 

 او چندین سال این کار را انجام داد ؛ به طوری که در سال پنجم و ششم ( اواخر دهه ۶۰ خورشیدی ) ، یک مشت خوشه ای که در ابتدا پیدا کرده بود، به بالای یک تُن رسید. یک تن جوی برنج اعلا ؛ ( یا “شلتوک” . به برنجی که هنوز سفید نشده و سبوس اش جدا نشده است، شلتوک می گویند)

 

او این شلتوک ها را به شالی کوبی روستای چاپارخانه برد. مدیر کارخانه با دیدن برنج هاشمی  متوجه شد که با برنجی سر و کار دارد که با بقیه برنج هایی که کشاورزان دیگر می آورند، تفاوت دارد. از یوسف هاشمی پرسید که نام این برنج چیست؟ یوسف هاشمی پاسخ داد که نامی برای آن نگذاشته ام. مدیر شالی کوبی (مرحوم همتی ) ، نام آن را برنج هاشمی گذاشت.

و بدین گونه برنج هاشمی کشف شد. برنجی که در سال های بعد، در آشپزخانه بسیاری از بانوان ایرانی پخته شد و عطر و بوی معطر آن در خانه هایشان طنین انداز شد.

 

 

نتیجه تصویری برای یوسف هاشمی برنج هاشمی

 

 

حالا باید دید که آقای یوسف هاشمی یا در واقع کاشف برنج هاشمی، چقدر از کشف برنج هاشمی، سود برده است ؟

 

کشف برنج هاشمی، تاثیر مادی چندانی در زندگی یوسف هاشمی نداشته است. گرچه منابع رسمی دولتی هم چون دفتر برنج اداره جهاد کشاورزی استان گیلان تایید می نمایند که یوسف هاشمی ، کاشف برنج هاشمی و به وجود آورنده نژاد برنج هاشمی ( رقم برنج هاشمی) است ، اما هنوز در سطح ملی و کشوری ، برنج هاشمی به نام یوسف هاشمی ثبت نشده است. گویا برای ثبت کشف ، یوسف هاشمی می بایست هفت هشت میلیون تومان پرداخت می نمود که به گفته خودش، به دلیل نداشتن  این پول از ثبت آن منصرف شده است!

 

 همه جوایزی هم که به یوسف هاشمی ، بابت کشف برنج هاشمی داده شده است ، یکی دو سکه بهار آزادی ، یک پلوپز ۱۸ نفره و چندین بسته چای و کلوچه بوده است ؛ آن هم در مهد چای و کلوچه ایران: رشت و لاهیجان !

 

هر از گاهی نیز جشنواره ای در منطقه آزاد بندرانزلی و یا شهر رشت برگزار می شود و آقای یوسف هاشمی به همراه دوستش ، علی کاظمی ( کاشف برنج علی کاظمی ) به این جشنواره ها دعوت می شوند . حداکثر جوایز این جشن ها و همایش ها هم دویست سیصد هزار تومان است.

 

در واقع حضور یوسف هاشمی و علی کاظمی در این جشن ها، بیشتر به سود برگزار کنندگان است؛ چرا که ارزش همایش و جشنواره آنها با حضور این کشاورزان نابغه، پر رنگ تر می شود. وگرنه در سن و سال این بزرگواران، رفتن به این جشن ها، چندان هم ساده نیست. هر دو کشاورز، دهه هفتم زندگی پر برکت شان را می گذرانند و هر دو در سال ۹۵ ، تصادف سنگینی داشته اند که آسیب بدنی و هزینه زیادی برای آنها داشته است.

 

 

 

 

 یوسف هاشمی: کشاورزی از سرزمین گیلان

 

یوسف هاشمی ، متولد ۱۳۲۶ در روستای چاپارخانه است. روستایی در میانه بزرگراه آستانه اشرفیه و بندرآزاد انزلی . چاپارخانه ، از روستاهای بخش خُمام است که از زیرمجموعه های شهر رشت (مرکز استان گیلان ) به شمار می آید. خمام ، صنایع دستی خوبی دارد. (البته اگر چینی ها و جنس قاچاق بگذارند !)

 

یوسف هاشمی ، از ابتدا در روستای چاپارخانه زندگی کرده و هم اکنون نیز در این روستا زندگی می کند. اهل روستا می دانند که یکی از نابغه های برنج ایران در میان شان زندگی می کند ؛ ولی بسیاری از ایرانی ها ، هنوز این موضوع را نمی دانند.  ( اگر دوست دارید با آقای یوسف هاشمی گفتگو کنید، با این شماره تماس بگیرید)

 

یوسف هاشمی ، کاشف برنج هاشمی ، دارای شش پسر و سه دختر است. دو تا از پسرهایش ( یونس و سعید ) در کار کشاورزی با او همکار هستند. دیگر پسرها ، به کارهایی دگر می پردازند . همسر یوسف هاشمی نیز با او در کار کشاورزی همکاری می نموده و می نماید؛ بانویی که پا به پای مرد خویش ، در کشف برنج هاشمی ، یار و همراه بوده است.

 

برنج هاشمی ، یکی از خوش پخت ترین ، خوش بوترین و بهترین برنج ایرانی است. این برنج نه با طرح های کشاورزی دولتی به وجود آمده است و نه از خارج کشور وارد شده است؛ بلکه یوسف هاشمی در سال ۱۳۶۴ ، متوجه چند خوشه اندک از آن در میان کشتزار برنج خود شد و پس از چندین سال تلاش و کوشش ، توانست که آن را گسترش دهد و نژادش را افزایش بدهد.

 

 اکنون برنج هاشمی  به همراه برنج علی کاظمی ، در سطح گسترده ای از شالیزارهای برنج مازندران و گیلان کاشته می شود ( تا هفتاد یا هشتاد درصد زمین های برنج )؛ هم چنین یکی از پر خرید و فروش ترین برنج های ایرانی شمال است. معمولا هم قیمت برنج هاشمی ، به دلیل اعلا بودن ، بر بالای شانه برنج های دیگر است.

 

یوسف هاشمی ، کسی که برنج هاشمی را کشف کرد ، حق بزرگی بر گردن صنعت تولید برنج در ایران دارد؛ چرا که نژاد برنجی که او آن را کشف کرد ، سبب شد که کشت برنج شمال ، از برنج بی نام و خزر و صدری ، به سوی برنج هاشمی گسترش یابد . در واقع ، برنج هاشمی به همراه برنج علی کاظمی ، مسیر کاشت برنج را در ایران دگرگون کرد؛ کیفیت برنج ایرانی را بالا برد و بر ارزش آن افزود.

 

در واقع یوسف هاشمی ( و دوستش علی کاظمی ) ، حق بزرگی به گردن همه دارند: هم دولت و هم مردم. حق بزرگ به گردن دولت آن است که از صرف میلیون ها تومان بودجه هنگفت ، برای کشف چنین برنجی ( که شاید با آن بودجه ها ، کشف هم نمی شد ) جلوگیری شده است.

 

 نتیجه تصویری برای یوسف هاشمی برنج هاشمی

یوسف هاشمی و دوستش علی کاظمی

 

حق بزرگ بر گردن مردم هم ، با تعریف “مردم ” مشخص می شود: مردمی که با این برنج سر و کار دارند عبارت هستند از کشاورزان دیگری که این برنج را کشت می کنند؛ افرادی که در صنعت برنج ایرانی با این برنج سر و کار دارند؛ واحدهای برنج فروشی در شمال و تهران و مشهد و یزد و شیراز و اصفهان و دیگر شهرهای بزرگ و در گام پایانی هم ، خریداران و خواهانان برنج ایرانی .

 

 همه این گروه ها، برنج ایرانی خوب و خوش پخت ای دارند که کارشان را بهتر، فروش شان را بیشتر و خریدار را راضی تر می نماید.

 با وجود تایید مسوولین برنج استان گیلان، هنوز برنج هاشمی به صورت رسمی به نام یوسف هاشمی ثبت نشده است.

 

 

چگونه باید از آقای هاشمی سپاسگزاری کرد

 

اگر اداره جهاد کشاورزی گیلان قبول دارد که برنج هاشمی توسط یوسف هاشمی کشف شده است، می بایست این مساله در سطح کشور نیز ثبت بشود. ( این که تا به حال ثبت نشده است، خود یک پرسش است !)

 

 یوسف هاشمی ، یک کاشف در زمینه کشاورزی و غذایی است. هم  اکنون برنجی که او کشف کرده است، در سطح وسیعی از شالیزارهای شمال کشور، در گیلان و مازندران کاشته می شود. بسیاری از ایرانی ها، نام برنجی که او نژاد آن را گسترش داده است می دانند؛  اما هنوز از او ، سپاس گزاری شایسته ای که در خور او باشد، انجام نشده است.

 

 کشاورزی می گفت که اگر یوسف هاشمی و علی کاظمی ( کاشف برنج علی کاظمی ) در هند یا پاکستان یا کشوری دیگر بودند، به آنها خانه و ماشین و حقوق و چیزهای دیگر می دادند که فقط از نام و شهرت شان ، برای پر افتخارتر کردن صنعت تولید داخلی خودشان استفاده کنند.  آنها را پرچم دار تولید خویش نمایند و به جهانیان بگویند که ما این گونه کشاورزان ای داریم. اما همه هدیه هایی که تا به حال به این دو عزیز کشاورز داده شده است، از یک فوتبالیست ذخیره لیگ دسته ۳ هم کمتر بوده است !

 

 در حالی که کمترین حد قدرانی از آقای هاشمی ( و یار وی علی کاظمی ) از سوی دولت این است که وزارت کشاورزی ، یا مجموعه های زیردست وی، به صورت رسمی تایید نمایند که یوسف هاشمی ، کاشف برنج هاشمی است ؛ علی کاظمی ، کاشف برنج علی کاظمی است. چرا که تایید ها تا به اکنون (مهر ۹۶) ، فقط در حد استان گیلان بوده است.

 

مردم نیز خود می دانند که چگونه از یوسف هاشمی و علی کاظمی سپاس گزاری نمایند. اگر آنها بدانند که مشکلات یوسف هاشمی و مشکلات علی کاظمی چیست، خود آستین بالا خواهند زد و به عشق این دانشمندان کشاورز زمانه ، گام برخواهند داشت.

 
 
 

 

 منبع: برنج فروش

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20