*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

آقا میرمحمدعلی ایمن ­آبادی

 

 سیّد محمدعلی فرزند میرزا حسن بن میربدیع ابن سیّد امین حسینی ایمن­ آبادی مشهور به «آقا میرمحمدعلی» از روحانیون هم­ عصر محمدشاه و ناصرالدین­شاه قاجار است. به روایت اسناد به جا مانده، ایشان در مدرسة علمیة «مسجد کاظم­ بیک بابل» به تحصیل علوم دینی اشتغال داشت و از محضر علمای عصر خود از جمله: «سعیدالعلماء بارفروشی»، «ملامحمد اشرفی»، «ملامحمدحمزه شریعتمدار» بهره برد.

 

ویژگی بارز این روحانیِ لاله­ آبادی کتابت اسناد، نسخ خطی و دست ­نوشته ­هایی است که از ایشان به یادگار مانده است. با مراجعه به تعدادی از این نسخ خطی موجود در کتابخانه آیت­ الله روحانی بابل اطلاعاتی از کتاب­ های تحریر یا تقریر شده توسط ایشان به دست آمده است. از جملة این کتاب­ها می­توان به موارد زیر اشاره نمود: :انوار التنزیل و اسرار التأویل، التمهید القواعد الاصولیه و العربیه، المطول، شرح لمعه دمشقی از شهید ثانی، قوانین المحکمه فی الاصول از میرزا ابوالقاسم بن حسن گیلانی قمی.

 

 

وی در برخی موارد حاشیه ­هایی نیز بر این کتاب­ها نوشته است. میرمحمدعلی این کتاب­ها را بین سال­های 1261 تا 1264 ه.ق تحریر نمود و در سال­های 1283-1282 ه.ق وقف مساجد کاظم ­بیک و جامع بابل کرد. در حاشیة این کتاب­ها، یادادشت­هایی از تولد فرزندان و وفات والدینش به چشم می­ خورد. [تمام یادداشت­های وی در کتاب ابنوا-کروکلا آمده است.]

 

 

از جمله فرزندان ایشان می­توان به «سیّد عبدالغنی»، «سیّد عبدالباقی»، «سیّد عبدالحسین»، «سیّد صالح»، «سیّد احمد» و «سیّد عبدالرزاق» اشاره نمود.

از میان این فرزندان «سیّد عبدالغنی» و «سیّد عبدالباقی» نیز به کسوت روحانیت درآمده و از شاگردان آیت­الله شیخ کبیر بابل بودند.

 

آقا میرمحمدعلی به سبب موقعیت اجتماعی که در میان اهالی داشت تولیت مقدار زیادی از موقوفات و رقبات را نیز به عهده داشت و خود نیز مقدار چهار هکتار از زمین­های اجدادی­اش را در دشت کپورچال لاله ­آباد وقف عزاداری ایام محرم و صفر کرد.

 

از زمان دقیق وفات آقا میرمحمدعلی و محل دفن ایشان اطلاعاتی به دست نیامده است، اما با توجه به نوشته­ های وی می­توان فوت وی را پیش از 1300 ه.ق دانست. وی عموی میرزا احمد حسینی ارشادی بود.

 

 

 

 

 

 

منابع:

 

[1]. ایمانی ایمنی، علی، ابنوا-کروکلا، ساری، شلفین، 1394،صص 54-52.

[2]. صدراییخوئی،علی؛طیارمراغی،محمود؛حافظیانبابلی،ابوالفضل،فهرست نسخ خطی مدرسه صدر بابل، تهران: انتشارات وزیری، 1376، ص35.

 

 
 

 

حضرت حجت الاسلام آقا سيد مرتضي ارشادي(وفات 1342)
نوه ی آقامیر محمدعلی ایمن آبادی

 

 

 

 

خداوند روح بزرگ ایشان و اجداد بزرگوارشان را با اولیای الهی محشور گرداند.

 

 

 

 

 

تهیه و تنظیم: علی ایمانی ایمنی

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20