*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

مراسم جشن نيمه شعبان در ايمن آباد و كروكلا (1398)

 

نيمه شعبان از راه مي رسد و همه جاي كشور و هر كجا كه منتظران آقا حضرت ولي عصر(عج) حضور داشته باشند مراسم جشن و مولودي خواني برپاست.

 

جشن ميلاد حضرت صاحب الزمان(عج) حتي در جمع چند نفره يك خانواده كه باشد عظمتي دارد كه شرح آن به زبان نايد.

 

  جشن نيمه شعبان 28 خرداد 1360 پايين كروكلا (برابر با 15 شعبان 1401 ه.ق(

 

 

اصولا" نیمه ي ماه شعبان یکی از جشن‌های بزرگ مسلمانان شيعه برگزار مي شود، که همزمان با سالروز تولد امام دوازدهم شيعيان است.

برگزاری مراسم نیمه شعبان فقط مختص به ايران نیست. از دیگر کشورهایی که چنین مراسمی را  آن هم به شکل وسیع برپا می‌کنند، می‌توان به کشورهای عراق، لبنان، مصر، بحرين، يمن و آذربايجان اشاره کرد. همچنین کشورهایی مانند هند، پاكستان، امارات متحده عربي، تونس و مراكش نيز كه شيعياني را هرچند اقليت در خود دارد، مراسم جشني باشكوه به همین مناسبت برگزار می‌شود. اين روز در تقويم ملي كشورمان به روز مستضعفان نيز نامگذاري شده است.

 

مراسم نیمه شعبان در كشورمان ايران نسبت به کشورهای دیگر بسيار پر رونق‌تر است. جداي از تدارکات ویژه‌ای که دولت مي بيند بسياري از مردم به صورت خودجوش و با صرف هزينه هاي قابل توجهي سعي مي كنند مراسم بسيار شاد و فرح بخشي را براي مردم محله، روستا، منطقه و شهر خود اجرا نمايند.

 

چراغانی‌های وسیع حتي چند روز مانده به روز نيمه شعبان آغاز مي شود و برنامه هاي مختلف تفريحي سرگرمي، مولودي خواني، مسابقات ورزشي با پخش شربت و شيريني که بسیاری از آن‌ها از سوی مردم و هیات‌های مختلف مذهبي انجام می‌شود، خاطره اي به ياد ماندني را براي مردم رقم مي زند.

 

 

جشن نيمه شعبان 28 خرداد 1360 پايين كروكلا (برابر با 15 شعبان 1401 ه.ق(

 

 

در روستايمان ايمن آباد و كروكلا نيز از ديرباز مراسم جشن نيمه شعبان در منازل برگزار مي شد. آنزمان مردم نمي توانستند آنگونه كه امروزه مراسم جشن در ميدان بزرگ روستا يا در خيابان ها با شكوه خاصي برگزار مي شود، پرشور و پر سروصدا به برگزاري اين جشن بپردازند.

 

در اين روز مراسم جشن با انواع برنامه هاي شاد به همراه پخش شربت، شكلات و شيريني و همچنين پارچه آرايي، چراغاني كردن معابر و پرچم آرايي از دو روز قبل، آغاز  مي شود و حتي تا روز بعد از ميلاد نيز در برخي خانه ها ادامه مي يابد.

 

  سال هاست كه آقاي حاج سيد حسين حسيني ايمني يكي از خيرين روستا با همكاري سيد محسن حسيني ايمني مراسم جشن نيمه شعبان را صبح روز ميلاد در ميدان ولايت روستا برگزار مي كنند. چراغاني محل و مكان جشن از روزهاي قبل، برگزاري مسابقات مختلف(مسابقه دو و ميداني با حضور نوجوانان، مسابقات مكتوب، مسابقاتي كه حين مراسم جشن برگزار مي شود) شعرخواني، اميري خواني، مولودي خواني، سخنراني كوتاه، نمايش ورزش هاي رزمي، شعبده بازي و تقليد صدا از جمله برنامه هايي  است كه در اين روز برگزار مي شود. حضور مردم در چنين روزي چشمگير است و بسيار باشكوه.

 

 

 

 

اين جشن در صبح روز ميلاد امام زمان(عج) از سال 1380 آغاز شده است. حاج محسن با بيان اين مطلب اشاره داشتند:

يادم مي آيد در اولين دوره آن يعني سال 1380 براي برگزاري جشن نيمه شعبان صندلي هايي را از تمامي مغازه داران روستا براي دو سه ساعت به امانت گرفتم. چون آن زمان ميز و صندلي اجاره اي نبود.

با تهيه شيريني و شربت جشن خوب و ماندگاري برگزار شد. خدا رحمت كند سيد قاسم حسيني ايمني (دوست محمد قاسم) ايشان حمايت معنوي زيادي از بنده نمود. يادم مي آيد آنروز، حاج حسيني حسيني ايمني يكي از خيّرين بزرگوار روستا كه خداوند همسرشان را رحمت نمايد با خريد چند جعبه شيريني از مهمانان پذيرايي نمود و پيشنهاد نمود كه از سال آينده جشن را خودش برگزار كند كه در نهايت تصميم گرفتيم هر دو در كنار هم، هرساله اين جشن را برگزار كنيم. خدا را شكر چه در روزهاي باراني و سرد و چه در هواي بسيار گرم تابستان، همچنان اين جشن، با شكوه خاصي برگزار مي شود.

 

 

و اما دو مراسم ديگر نيز در همين راستا در روستا برگزار مي شود. يكي در روستاي پايين كروكلا و ديگري در روستاي بالاكروكلا.

 

عصر روز نيمه شعبان، در محوطه مسجد النبي روستاي بالاكروكلا(قاضي محله) مراسم جشني با مولودي خواني و سخنراني با پذيرايي شربت و شيريني از سوي دهياري روستا و با همّت مردم، برگزار مي گردد.

 

 

در همين زمان يعني عصر روز نيمه شعبان در روستاي پايين كروكلا نيز در خيابان ولي عصر(عج)، خياباني كه مشرف به منزل شهيد گرانقدر روستايمان شهيد سيدباقر هاشمي مي باشد، مراسم جشن خاصي از سوي جوان پرشور، عاشق و با انگيزه اين روستا به نام عادل نوراله زاده، و با همکاری تعدادی از دوستانش برگزار مي شود.

 

 

آقاي عادل نوراله زاده جداي از تقبل هزينه ها، اجراي مراسم را نيز خود بر عهده مي گيرد و از شخصيت هاي طنز پرداز استان مازندران نيز دعوت به عمل مي آورد. موسيقي بومي محلي مازندران نيز بخشي از  مراسم است كه با حضور خوانندگان صاحب سبك و به نام مازندراني از جمله محمدرضا اسحاقي، ابوالحسن خشرو، عمران حيدرپور و.... اجرا مي شود.

 

 

 

 دادن افطاري در سالروز ميلاد حضرت ولي عصر(عج) در مسجد صاحب الزمان(عج) روستاي ايمن آباد به ميزباني پايگاه مقاومت بسيج روستاي ايمن آباد و كروكلا از برنامه هاي پاياني مراسم جشن نيمه شعبان هر ساله ي روستاست.

 

 

 

در مساجد روستاي ايمن آباد و كروكلا پس از اقامه نماز مغرب و عشا به جماعت، مراسم جشن مولودي خواني و سخنراني همواره برگزار مي شود. از جمله مسجد صاحب الزمان(عج) ايمن آباد، مسجد جامع ايمن آباد، مسجد صاحب الزمان(عج) پايين كروكلا و مسجدالنبي در روستاي بالاكروكلا.

 

 

 

فهرست زمان، مكان و شيوه برگزاري مراسم جشن نيمه شعبان در روستا:

 

 

 شنبه 31 فروردین ماه 1398 

مراسم جشن در كليه مساجد روستا، پس از نماز مغرب و عشاء، با مولودي خواني و سخنراني

 

 

صبح یکشنبه 1 اردیبهشت ماه 1398 

مراسم جشن نيمه شعبان در ميدان ولايت روستاي ايمن آباد از ساعت 9 صبح، با اجراي موسيقي محلي، مولودي خواني، مسابقه و سرگرمي و ....

 

 

 

عصر یکشنبه 1 اردیبهشت ماه 1398 

مراسم جشن نيمه شعبان در خيابان ولي عصر(عج) روستاي پايين كروكلا از ساعت 16 با اجراي مولودي خواني، موسيقي محلي، شعبده بازي، نمايش طنز، مسابقه و ...

 

مراسم جشن نيمه شعبان كنار مسجد النبي در روستاي بالاكروكلا از ساعت17

 

 

 

 

شامگاه چهارشنبه 1 اردیبهشت ماه 1398 

مراسم افطاري پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد صاحب الزمان(عج) روستاي ايمن آباد از سوي پايگاه مقاومت بسيج روستاي ايمن آباد و كروكلا به همراه مولودي خواني و سخنراني.

 

 

دعاي فرج:

 

اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن،  صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ ،  فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةٍ ، وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً ، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا"

 

خدایا، در این لحظه و در تمام لحظات، سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان ولى ‏ات حضرت حجّة بن الحسن باش، که درودهاى تو بر او و بر پدرانش باد،  تا او را به صورتى که خوشایند اوست و همه از او فرمانبرى مى ‏نمایند ساکن زمین گردانیده، و مدت زمان طولانى در آن بهره ‏مند سازى.

 

 

 در پايان دعا مي كنيم براي سلامتي و ظهور آقا امام زمان(عج)، و به حرمت اين روز و اين ايام دعا مي كنيم براي شفاي همه بيماران و همچنين بيماران روستايمان ايمن آباد و كروكلا.

 یامَن اِسمُهُ دَوا وَ ذِکرُهُ شَفاء.

 

بارخدايا رحم بنما بر كسي كه تنها اميدش تويي، يا ارحم الراحمين

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20