*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

گزارشی از نرخ ارزاق در مازندران؛ به قلم آقا سیدمرتضی ارشادی

 

موضوع: گزارشی از نرخ ارزاق در مازندران؛ سال ۱٣٢٢ ش. همزمان با جنگ جهانی دوم به قلم آقا سیدمرتضی ارشادی

 



بسم الله تعالی شأنه العزیز
برای یادداشت و تذکار اعقاب می نگارد که یوم پنج شنبه بیست و نهم رمضان المبارک من شهور سنه (1362) یکهزار و سیصد و شصت و [دو] قمری هجری نبوی(ص) مطابق یکهزار و سیصد و بیست و دو شمسی (1322) آتش جنگ بین الملل تا این تاریخ پنج شنبه به طول انجامید.

گرانی فوق العاده و لکن بحمدالله ارزاق و غیره و غیره، همه گونه فراوان و بسیار در مازندران؛ برنج سه 3 رطلی که سی و یک 31 من تبریز باشد به قیمت مبلغ یکصد و سی و هفت تومان، در طهران برنج یک من تبریز ده تومان بنا می کنند، یک من خوراکی نود و شش تومان، قند یک من تبریز خریده شد هفتاد تومان، چائی بسته ای شصت سیر چهارده تومان، زغال یک بار بیست و دو تومان، نفط [نفت] یک من تبریز هفت تومان، روغن یک من بیست و هفت تومان، عسل یک من بیست تومان، کفش زنانه جفتی ده تومان، مردانه جفت بیست و پنج تومان، ماده گاو رأسی دویست تومان، عوامل کاری [وِرزا=گاو کاری در مازندران] رأسی هفتصد تومان، یابوی بارکش یک رأس یک هزار و پانصد تومان، چیت ذرعی پنج تومان، چوخا ذرعی ده تومان.

باری؛ خداوند تبارک و تعالی عاقبت عموم برادران دینی را ختم به خیر گرداند، خصوصأ این بندة عاصی خاطی؛ حرره الاحقر سید مرتضی ارشادی فرزند مرحوم مبرور جنت مکان آقا سید میرزا طاب الله ثراه و جعل الجنه مثواه، امین آبادی الاصل بابلی المسکن، انشاء الله تعالی فراموش نخواهد شد، همیشه به فاتحه و سورة اخلاص یادآوری و ممنون نمائید. سنه 1322

با سپاس از محقق ارجمند محمدصادق ابراهیمیان

علی ایمانی ایمنی

 

منبع: کانال تلگرامی علمی و فرهنگی لاله آباد

 

 


 

 

کوتاه درباره

آیت الله میرزا احمدالحسینی ارشادی

(وفات: پنجم شوال 1345 قمری)

 

 

به استناد دست نوشته خودشان، ايشان محرر(کاتب)، مقرر و شاگرد شیخ کبیر بابل بوده که مدت چهل سال از زندگی خود را به تلمذ و شاگردي در خدمت شیخ کبیر گذرانده و به آن افتخار می کرد.

 

 

 تاریخ وفات ایشان به خط فرزندشان، حجه الاسلام سید مرتضی ارشادی، پنجم شوال 1345 قمری، یعنی یک سال بعد از وفات شیخ کبیر ذکر شده است.

 

 
 

از آنجا که میرزا احمد کاتب بوده، از ایشان نسخه های خطی و اسناد محلی زیادی به جا مانده است. از جمله نسخه های خطی به جا مانده از ایشان می توان به کتاب هاي زير اشاره داشت:

 

1_ اسرارالشهاده ی مولی دربندی

 

2_ شرح زبده الاصول حسام الدین صالح مازندرانی

 

3_ نتیجه المقال شیخ کبیر بارفروشی

 

4_ حاشیه هایی بر کتاب قوانین المحکمه فی الاصول

 

 به گفته ی پیرمردان روستا، ایشان بانی مسجد جامع ایمن آباد بوده و تولیت موقوفات این مسجد نیز در دست ایشان بوده است.

 

مردم ایمن آباد و کروکلا احترام زیادی برای ایشان قائل بودند و مرجع امور شرعی و ازدواج روستا نیز ایشان بودند که بعد از وفات به فرزندشان آقا سید مرتضی ارشادی واگذار شد.

 

 

لازم به توضيح اينكه اسناد زيادي از ايشان به جاي مانده است كه پسوند امين آبادي بر ادامه نام ايشان آورده شده است كه از جمله ي آن مي توان به وقفنامه قرآني از دست خط ايشان اشاره نمود كه از سال 1304 ه. ق به يادگار مانده است.

 

 

 

 

 

 

حضرت آيت اله سيد احمد الحسيني امين آبادي در پنجم شوال سال 1345 هجري قمري برابر با 17 فروردين 1306 هجري شمسي و مصادف با هفتم  آوريل 1927 ميلادي كه مصادف با سالروز عروج پيامبر خدا حضرت عيسي ابن مريم(س) مي باشد، دار فاني را وداع مي گويد.

 پيكر ايشان در مسجد محدثين بابل كنار مزار شيخ كبير(ره) به خاك سپرده مي شود اما ظاهرا" اثري از مزار و يا سنگ قبر ايشان نيست.


تصوير و يا عكسي از تمثال مبارك حضرت آيت اله سيد احمد الحسيني امين آبادي در دست نيست اما عكس فرزندشان حضرت حجت الاسلام آقا سيد مرتضي ارشادي را از نظر مي گذرانيم.

 

 

حضرت حجت الاسلام آقا سيد مرتضي ارشادي(وفات 1342)

 

 

 

خداوند روح بزرگ ایشان و اجداد بزرگوارشان را با اولیای الهی محشور گرداند.

 

 

 

 

 

تهیه و تنظیم: علی ایمانی ایمنی

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20