*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

سیل، هشداری جدی برای اهالی روستا

 

نوروز امسال بحران سیل 28 اسفند سال 1397 در آستانه ی سال نو، نوروز را بر هم استانی ها و هم وطنانمان بسیار تلخ کرد. و هر کسی به هر شکلی سعی در ابراز همدردی با سیل زدگان نمود

ضمن تبریک سال نو به اهالی روستا امیدواریم سالی سراسر آرامش، سلامتی و برکت باشد برای اهالی روستا.

 

تصویر مرتبط

 

 اما نکته ی مهم در علل رخداد چنین بلایی بوده است که به قول خیلی ها آنرا بلای طبیعی می نامند اما بنده با توجه به حضور فیزیکی در محل سیلاب در روستاهای تالارپشت و رکن کلای سیمرغ و سوته و حسن آباد ساری و گفتگو با اهالی منطقه و افراد سیل زده مهمترین علت هایی که از رخداد سیل در این مناطق بوده است و حتی غرب مازندران در مهرماه 1397، طی جمع بندی از گفتگو با مردم، می توانم فهرست وار به موارد زیر اشاره کنم:



1_ لایروبی نکردن رودخانه ها و در صورت انجام، لایروبی غیر اصولی و سهل انگارانه توسط پیمانکاران ناشی و سودجو و عدم نظارت صحیح دولت (آب منطقه ای مازندران) به عنوان متولی امر.

2_ اشغال حریم رودخانه توسط مردم که زمین های زراعی، باغی و حتی مسکونی خود را تا درون رودخانه پیش بردند.

3_قطع درختان در جنگل ها  طی سال ها توسط جنگل خواران و مردمی که برای ساخت ویلا در همان متراژ کم، به قطع درختان اقدام کردند.

4_ جمع آوری نکردن چوب و درختان قطع شده توسط جنگل خواران و ورود آن به رودخانه و بسته شدن دهنه پل ها

5_ استاندارد نبودن پل ها هم از نظر ارتفاع هم از نظر پهنا

6_ وجود زباله ها در حریم رودخانه ها و ورود آن در شرایط خاص به درون رودخانه ها


 
این موارد ساده  نقش اساسی در سیلاب مازندران داشته است.

 

 

 


این مهم به این دلیل عنوان شده است تا مردم زحمتکش و نهاد احرایی روستای ایمن آباد و کروکلا در جریان باشند که اگر سالی یکبار هم که شده لایروبی اصولی صورت نگیرد در بارش های شدید، احتمال سیلاب در روستا وجود دارد و نباید فراموش کرد که اگر رودخانه ی بابلرود در  شهر بابل هم، طی دو ماه در تابستان 1397، لایروبی اصولی صورت نمی گرفت، بی شک بخاطر  پایین بودن از سطح دریا نسبت به شهرهای مجاور،  از این سیلاب در امان نبود و چه بسا شرایطی بحرانی تر از  آق لا در استان گلستان را می داشت.

لذا جای قدردانی دارد از کشاورزان و نهاد اجرایی روستا که لایروبی را در اواخر سال 1397 در دستور کار خود قرار داده بودند و امیدواریم هر ساله جزو برنامه های ثابت نهاد اجرایی قرار گیرد.

 

 



به قلم: عسکری امینی ایمن آبادی / 12فروردین1398

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20