*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

روز مهندسی و شش ساله شدن وبسايت روستا

 

سالروز تولد خواجه نصیرالدین طوسی، روز مهندسی و شش ساله شدن وبسایت روستای مان بر مهندسان و اهالي روستای مان ایمن آباد و کروکلا مبارك باد.

 

 

 

 


 

اعضاي وبسايت روستا از همدلي و همراهي همه ي شما اهالي روستاي ايمن آباد و كروكلا در راستاي جمع آوري اطلاعات روستا و درج آخرين خبرهاي روستا بي نهايت قدرداني مي نمايد و همچنان اميدوار است به همراهي و همكاري شما هم محلي هاي عزيز. چه آناني كه در روستا به سر مي برند و چه كساني كه در بابل، ديگر شهرهاي مازندران و كشور و حتي خارج از مرزهاي ميهن عزيزمان ايران زندگي مي كنند.

 

 

و اما امروز در تقويم رسمي كشورمان ايران روز مهندس نام گرفته است. مهندس کسی است که در یکی از رشته‌های مهندسی آموزش دیده‌ باشد و یا به طور حرفه‌ای در آن رشته مشغول به کار باشد.

مهندسان از فن آوری، ریاضیات، و دانش برای حلّ مسائل کاربردی استفاده می‌کنند.



 

  در روستایمان حدود هفتاد نفر در رشته های مختلف مهندسی فارغ التحصیل شده اند یا در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در حال ادامه تحصیل هستند.

 

 

 این روز را بر تمامی این عزیزان در هر نقطه از ایران و جهان هستند تبریک می گوئیم.

از جمله:

دکتر محمد هاشمی كرويي        دکترای مهندسی شیمی در استرالیا

دكتر حسينعلي اصغرنيا ايمني     دكتراي مهندسي بهداشت محيط در بابل

و یاد دکتر سید فرید حسینی زاده  دکترای هوا فضا را گرامی می داریم.

 

 

 

 

ریشه واژهٔ مهندس

 

 ریشه واژهٔ مهندس واژه فارسی است. این واژه در فارسی میانه به گونه ای تلفظ می‌شده که پس از وام گرفته شدن این واژه از سوی عربی و صرف آن در یکی از باب های آن زبان واژه مهندس به معنی اندازه گر از آن ساخته شده است. اما امروزه مهندس به کسی اطلاق می‌شود که به یکی از علوم مهندسی آشنا باشد و در میان عامه کسی که هندسه بداند را مهندس خطاب نمی‌کنند.

 

مهندس به کسی گفته می‌شد که ماشین‌های نظامی را می‌راند. مفهوم مهندس غیر نظامی در قرن شانزدهم در هلند پدید آمد و به سازندگان پل ها وجاده‌ها نسبت داده می‌شد، و سپس این مفهوم)مهندس( درنگلیس وسایر کشورها هم ظاهر شد.

 

 

 

 

وظایف یک مهندس

 وظایف مهندسی بدین گونه‌اند که یک مهندس می بایست محدودیت‌های مربوطه را تشخیص دهد تا بتواند به دستاوردهای لازم برسد.

محدودیت‌ها شامل منابع در دسترس، محدودیت‌های جسمانی یا فنی، آمادگی برای پیرایش‌ها یا افزایش‌های آینده، و دیگر عامل‌ها مانند نیازهای هزینه ای، ساخت‌پذیر بودن، و کاربردی بودن می‌باشد. با درک این محدودیت ها، مهندس، شناسه‌ها و مشخصات حدودی که یک شیء یا سامانه می‌تواند در چارچوب آن ساخته شود را مشخص کرده و ارائه می‌دهد. از اینرو ملاحظات بسیاری بر روی کار مهندسی تأثیر دارند. که از آن دسته ملاحظات دقت بالا توانای تحلیل کنش ها و وا کنش ها می باشد.

 

 یک مهندسی موفق در بالا رفتن سطح زندگی بشر تاثیر بسزایي می گذارد. بنابراین یک مهندس علاوه بر دانستن قوانین فیزیکی و شیمیایی جهان هستی، باید از قوه تخیل بالای بر خوردار باشد که موجب گسترش دانش بشر می شود.

یک مهندس با در نظر گرفتن قوانین و استفاده بجا از آنها و ترکیب موثر برخی از آنها قادر خواهد بود نیاز های اجرای نسل بشر را در کمتر ین زمان و با بالاترین بازده برطرف سازد .

 

مهندس با درک بهتری که از قوانین هستی دارد علاوه بر طراحی تولید و راه اندازی در زمینه نیاز های حال و آینده بشر باید از قدرت تحلیل خود در رسیدن به بهترین بازده تلاش کرده و بهره وری را افزایش دهد .مهندس کسی است که مساله را به شکل فرمول در می آورد.

 

 


 

روز پنجم اسفند در تقويم‌ها روز بزرگداشت دانشمند بزرگ ايراني "خواجه نصرالدين طوسي " و "روز مهندسي" اعلام شده است.

 

 

 هفتصد و پنجاه و پنج سال از درگذشت دانشمند بزرگ ايراني خواجه نصرالدين طوسي مي‌گذرد اما هنوز هم دستاوردهاي علمي و آراي اين دانشمند ايراني محل رجوع است.

 

خواجه نصرالدين طوسي از بزرگترين فلاسفه و رياضي‌دانان و دانشمندان ايراني است كه پس از بزرگاني مانند " فارابي "، " ابوريحان بيروني "، " ابوعلي سينا " و " رازي " ظهور كرد و  امروز را به پاس خدماتش روز مهندسي نام نهادند.

 

 

 

تعدادی از رشته های مهندسی پرطرفدار:

 

 هوانوردی – خلبانی /  هوانوردی - مراقبت پرواز /  هوانوردی- ناوبری هوایی/  مهندسی نساجی/مهندسی نفت/ مهندسی هوا فضا/ مهندسی مواد/ مهندسی معماری/مهندسی مکانیک/ مهندسی مکانیک نیروگاه/ مهندسی کشاورزی/ مهندسی ماشینهای ریلی/ مهندسی معدن/ مهندسی فر ماندهی وکنترل هوایی/ مهندسی فناوری اطلاعات (IT)/مهندسی کامپیوتر/ مهندسی عمران/ مهندسی صنایع / مهندسی شیمی/ مهندسی سیستم/ مهندسی شهرسازی/ مهندسی دریا/ مهندسی رباتیک/ مهندسی پلیمر/ مهندسی خط و سازه های ریلی/ مهندسی حمل و نقل ریلی/ مهندسی برق/ مهندسی بازرسی فنی/ مهندسی پزشکی و ...

 

 

امیدواریم مهندسین روستای مان همواره با افزایش تخصص و آگاهی خود و صداقت در کار، در راستای اعتلای کشور و جامعه جهانی آثار مثبتی از خود برجای  بگذارند.

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20