*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

برنج «طارم روشن» جدیدترین رقم پرمحصول مازندران

 

مشخصات و مزیت‌های برنج طارم روشن

رقم طارم روشن گونه‌ی اصلاح شده‌ی برنج نعمت است که پس از بیش از دو دهه مطالعه‌ مرکز ژنتیک و زیست فناوری مازندران به بازار معرفی شده است.

 

طارم روشن از لحاظ کیفیت ( عطر، بو و پخت) همانند طارم بومی است؛ اما آن‌چه این رقم را متمایز از سایر ارقام رایج منطقه می‌کند؛ عملکرد دو برابری آن در مقیاس هکتار تا سقف هشت‌و نیم تن است و این در حالی‌است که عملکرد رقم رایج طارم، از سقف 4 و نیم تن و رقم اصلاح‌شده نعمت تا سقف 7 و نیم تن تجاوز نمی‌کند.

 

از دیگر ویژگی‌های این رقم، متوسط طول خوشه آن است که به 32 و نیم سانتی‌متر می‌رسد و این در حالی‌است که این میزان، در برنج طارم بومی، 26 و در رقم نعمت 29 سانتی‌متر است.

 

گفتنی‌است از ویژگی‌های شاخص دیگر این رقم، متوسط تعداد دانه سالم یا همان تعداد دانه‌های پر هر خوشه است که در برنج روشن، 160 الی 175 دانه می‌باشد که این شاخص در برنج سنگ طارم بومی، نزدیک 80 دانه و در رقم نعمت نزدیک به 130 دانه اعلام شده است.

 

قربانعلی نعمت‌زاده مدیر پروژه این محصول

 

 

 

 

با توجه به ترا ریخته بودن این محصول به قول بعضی از کارشناسان، ، پیشنهاد بونه کشاورزا و بینج کرا تحقیقات ویشتری در انتخاب این رقم  جدید بینج دارن تا محصول و غذای سالمتری ر تولید هکنن هر چند سموم کشاورزی طی سه چهار دهه اخیر خسارات جبران ناپذیری ر به آدم ها و محیط زیست بزوعه. بویژه شیوع سرطان معده و روده در مازندران.

همینتای وسه سعی هکنیم با اطلاعات علمی کاملتری این رقم ر انتخاب و  با آگاهی ، اگه دوست دارمی جایگزین طارم هاشمی هکنیم تا ش وجدان پیش و نسل آینده پیش شرمنده نواشیم.

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20