*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

مقاومت برنج نوبرانه مازندران در برابر افزایش قیمت

 

 برنج تازه شالیزارهای مازندران در حالی این روزها به صورت نوبرانه وارد مراکز عمده فروشی می شود که تاکنون بی توجه به هیاهوی بازار کالاهای دیگر تن به افزایش قیمت نداده است

به گزارش خبرنگار ایرنا ، برداشت شالی در مازندران از 10 روز پیش آغاز شد و کیسه های حاوی برنج جدید هم هر روز بیشتر از روزهای قبل وارد بازار استان می شود.

 

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که هم اکنون هر کیلوگرم برنج طارم محلی که در مناطق غربی و مرکزی مازندران وارد شالیکوبی ها شده به قیمت 90 تا 100 هزار ریال بسته به مرغوبیت و درصد شکستگی به صورت عمده عرضه می شود.

 

ثابت ماندن قیمت برنج مازندران در سطح سال گذشته در حالی است که امسال قیمت نهاده های کشاورزی از جمله بذر گواهی شده ، کود و سم ، قطعات یدکی ماشین های کشاورزی و کارمزد آنها برای شخم و شیار و آب تخت کردن از 20 تا 100 درصد افزایش یافته است.

 

کارشناسان اقتصادی ثابت ماندن قیمت برنج با وجود افزایش هزینه تولید و بالا رفتن قیمت ها در بازار سایر کالاها را ناشی از موفقیت سیاست دولت تدبیر و امید در این زمینه در چند سال گذشته ارزیابی می کنند .

 

قیمت برنج تازه مازندران تا پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید همه ساله با آغاز برداشت شالی بشدت کاهش می یافت و کشاورزان برنجکار را با ضرر و زیان فراوان مواجه می کرد و به همین دلیل نیز برخی از کشاورزان در دهه 80 یا شالیزارهای خود را فروختند و یا به باغداری و کشت دیگر محصولات تغییر کاربری دادند .

 

دولت از سال 93 با ممنوع کردن واردات برنج هنگام برداشت محصول داخلی از یک سو و اختصاص تسهیلات ارزان قیمت برای مکانیزاسیون نه تنها جلوی کاهش ناگهانی قیمت این محصول راهبردی را گرفته بلکه هزینه تولید آن را هم کاهش داد.

 

بر اساس اعلام مسئولان جهاد کشاورزی مازندران امسال 35 درصد از کشت برنج در مرحله نشاء به صورت مکانیزه انجام شد و برآورد می شود که تا 95 درصد برداشت هم به صورت مکانیزه انجام شود.

 

کاشت و برداشت برنج به صورت مکانیزه به اعتقاد کارشناسان کشاورزی تا 70 درصد هزینه ها را کاهش می دهد. به طور میانگین هر هکتار نشاء دستی به دستکم 15 نفر کارگر نیاز دارد که دستمزد هر نفر بدون محاسبه خورد و خوراک امسال روزانه تا یکصد هزار تومان می رسد و برای داشت هر هکتار هم به همین میزان کارگر نیاز است .

 

 

** رونق کشت دوم با کشاورزی مکانیزه

کاشت و برداشت مکانیزه برنج همچنین سبب شده است تا کشت دوم برنج در مازندران طی چند سال گذشته رونق گرفته و درآمد کشاورزان را افزایش دهد و این وضعیت یکی از دلایل مهم مقاومت برنج نوبرانه مازندران در برابر افزایش قیمت ارزیابی می شود .

 

گزارش رسمی جهاد کشاورزی مازندران نشان می دهد که برنامه 10 ساله افزایش سطح کشت دوم برنج در شالیزارهای مازندران به 30 هزار هکتار ، به خاطر گسترش کشت مکانیزه تنها در طول سه سال محقق شد.

 

اگر چه کمبود آب سبب شده است تا شرکت آب منطقه ای و جهاد کشاورزی امسال محدودیت هایی را برای کشت دوم برنج اعمال کنند ، ولی بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد کشاورزان شالیکار بی توجه به این موضوع همچنان در حال افزایش سطح زیر کشت دوم برنج هستند

 

 

** توقع افزایش قیمت و پیگیری جهاد کشاورزی

کشاورزان شالیکار مازندران این روزها در حال رایزنی برای افزایش قیمت برنج جدید هستند و توقع دارند با توجه به افزایش هزینه تولید ، باید قیمت معقولی برای برنج تعیین شود تا شیرینی برنجکاری طی چند سال گذشته همچنان در کامشان باقی بماند .

 

برخی از شالیکاران شهرهای بابل ، آمل ، محمودآباد و فریدونکنار به خبرنگار ایرنا ضمن ابراز رضایت از ثبات قیمت برنج طی چند سال گذشته گفتند که امسال هزینه های تولید افزایش قابل توجهی نسبت به سال پیش داشته و لازم است قیمت برنج هم افزایش یابد .

 

به گفته آنان امسال کم آبی و خشکسالی در زمان شخم و شیار علاوه بر اینکه نیاز به نهاده های کشاورزی از جمله پلاستیک ، استفاده از تیلر و تراکتور برای شخم و آب تخت کردن و تامین سوخت موتور پمپ های چاههای کشاورزی را دوچندان کرد ، نرخ این نهاده ها بویژه سموم کشاورزی نیز تا 2 برابر سال قبل افزایش داشت .

 

دهیار یکی از روستاهای بخش لاله آباد بابل که صاحب حدود یک هکتار زمین شالیزاری است در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : امسال شالیکاران سم دیازینون 5 و 10 درصد10 کیلویی را یک میلیون و 100 هزار ریال خریداری کردند که این قیمت 2 برابر سال قبل است .

 

مهدی بابایی افزود : همچنین قیمت هر لیتر سم علف کش بوتا کلر (ماچتی ) از 190تا 210 هزار ریال سال پیش امسال به 280 هزار ریال رسیده بود .

 

وی گفت : اگر چه مکانیزاسیون بویژه در بخش برداشت هزینه تولید را بسیار کاهش داده است ، اما قیمت نهاده های کشاورزی امسال افزایش زیادی داشته و لازم است تدابیری اتخاذ تا دخل و خرج کشاورزان از تعادل خارج نشود .

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم با تایید ثابت ماندن قیمت برنج نو در سال جاری همانند قیمت سال پیش ، گفت : در صدد هستیم تا برای جبران بخشی از هزینه های بالای تولید در بخش نهاده ها ، قیمت خرید توافقی را با هدف افزایش 10 درصدی قیمت نسبت به سال قبل زودتر اعلام کنیم.

 

دولت خرید توافقی برنج ارقام محلی شالیکاران استان مازندران را شامل ' طارم صدری ' و ' طارم هاشمی ' با قیمت هر کیلوگرم 90 و 100 هزار ریال از اواخر اسفند سال پیش انجام داد.

 

عزیزالله شهیدی فر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه امسال برخی از نهاده های کشاورزی افزایش قابل توجهی داشته است ، افزود : البته نهاده های کشاورزی حدود پنج تا 10 درصد هزینه تولید را شامل می شود و بیشترین هزینه کشاورزان برنجکار دستمزد کارگر بوده که با مکانیزاسیون به کمتر از نصف کاهش یافته است .

 

شهیدی فر گفت : امسال حدود 35 درصد نشاکاری با دستگاه نشا کار انجام شد و پیش بینی می شود تا 95 درصد برداشت نیز با کمباین های مخصوص درو شالی انجام شود و ما هم در نظر داریم تا با اعلام زودتر قیمت خرید توافقی ، رضایتمندی کشاورزان را کسب کنیم.

 

وی به کاهش ضایعات برنج در بخش برداشت و تبدیل شالی به برنج سفید در شالیکوبی ها هم اشاره کرد و افزود : باید ضایعات و هدر رفت برنج را به حداقل برسانیم به همین دلیل علاوه بر اینکه کمباین ها با معاینه فنی وارد مزرعه می شوند ، شالیکوبی ها نیز در حال توسعه و تجهیز به ماشین های مدرن هستند.

 

او ادامه داد : سیاست دولت تدبیر و امید در ممنوعیت واردات برنج خارجی به بازار همزمان با برداشت و منطقی و واقعی کردن مقدار مورد نیاز برنج برای واردات و حمایت ویژه از برنجکاری در 2 استان مازندران و گیلان سبب شد تا شالیکاران استان های شمالی در دو سال گذشته از وضعیت بازار برنج راضی باشند.

 

مازندران 230 هزار هکتار شالیزار دارد که پارسال به خاطر کمبود آب 213 هزار هکتار زیر کشت برنج رفت و امسال نیز سطح زیر کشت به 208هزار هکتار کاهش یافت.

 

سالانه حدود یک میلیون و 50 هزار تن برنج سفید در مازندران تولید می شود که بیشتر آن از ارقام کم محصول و با کیفیت طارم محلی ، صدری ، هاشمی و دم سیاه است

 

 

 

مردادماه1397

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20