*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

بوستان روستایی یا قبرستانی در مرکز روستا؟!

 

پارک و یا بوستان روستایی یکی از نیازهای ضروری برای اهالی روستاست.
پنجشنبه 22فروردین 1397، حاج محمدرضا کریمی ایمنی که خود از تلاشگران عرصه عمرانی و دینی در دهه های گذشته بوده است و همچنان به این امر همت می گمارد، هزینه ی  30 کامیون گِل برای محوطه ی مسجد صاحب الزمان(عج) ایمن آباد که تا سال گذشته به کشت برنج اختصاص یافته بود، یم پردازد. خداوند نگهدارش باد.



این زمین که جزو املاک مسجد به شمار می رود و با پول اهالی روستای ایمن آباد خریداری شده است، با این هدف که مکانی برای دفن مردگان این روستا به شمار بیاید.

بهرحال با گذشت زمان از دهه هشتاد تا  به امروز ، با توجه به وجود قبرستان در روستا (کنار مسجد جامع ایمن آباد)، نیازی به مکانی جدید به دفن مردگان نبود.
با توجه به پر شدن مکان فعلی آرامستان روستا، فکر زمین فعلی برای این مهم مورد توجه عزیزانی چون حاج محمدرضا کریمی که از بانیان و متولیان خرید زمین بوده است، پیشنهاد می شود و این امر پسندیده ایست.

ضمن قدردانی از حاج محمدرضا کریمی ایمنی این مرد ارزشی و زحمتکش روستا که در دهه های پیششین نقش تاثیرگذاری در توسعه ی روستا و بویژه مسجد روستا از ابعاد مختلف  داشته است، و سپاس از نهاد اجرایی روستا که در این مورد بخصوص برای رفاه حال مردم روستا، برنامه ریزی درازمدتی دارد، باید خدمت اهالی روستایم عرض کنم:

 ایجاد فضای سبز ‏‎،‎‏ گسترش پارک ها و بوستان ها در مناطق روستایی حداقل در دهه ی اخیر مورد توجه دست اندرکاران امور روستایی بویژه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گرفت .
 یکی از ملاک های ارزشیابی عملکردهای دولت، توسعه این گونه فضاها است. لازم است به موازات اجرای طرح های عمرانی و اقتصادی در روستاها، به اجرای طرح هایی پرداخته شود که در جهت بالا بردن امکانات تفریحی ، آموزشی و ورزشی بویژه پاسخگوی نیازهای به حق قشر جوان و نوجوان بویژه زنان روستایی باشد .

در اینگونه پارک ها می توان به احداث کتابخانه ای کوچک، دکه های روزنامه فروشی و کتاب فروشی ، محلی برای فیلم های آموزشی و ترویجی و کلاس های فوق برنامه بویژه در فصل تابستان، احداث کانون قرآن، اجرای نمایش خیابانی با محوریت دینی، برنامه های شاد عصرگاهی در مناسبت های مذهبی(مثل همین روز مبعث که در راه است) و مواردی از این دست همت گماشت.

برای گسترش فضای سبز در مناطق روستایی ، نیاز به جلب حمایت دولت و مشارکت همه جانبه ی مردم است.
جدای از اعتباراتی که خود بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای ساخت بوستان روستایی در ردیف بودجه ای خود دارد، مردم روستای مان می توانند همین هزینه های سنگینی که مثلا" برای اموات خود در سوم ها، هفتم ها، چهلم ها و سالگردها پرداخت می کنند و یا ثلثی که اموات بعد از خود برای اموری خاص در نظر می گیرند، به چنین کارهایی اختصاص یابد، بسیار می تواند کمک کننده باشد برای توسعه ی بیشتر این امور در روستاها، از جمله روستای مان ایمن آباد و کروکلا.

 اگر این زمین فعلی که جزو املاک مسجد صاحب الزمان(عج) روستای ایمن آباد به شمار می رود که روزی قرار بود تبدیل به قبرستان روستا شود برای دفن درگذشتگان، که تمامی هزینه ی خرید زمین توسط مردم روستا پرداخت شده است ، با نشستی هدفمند می تواند محلی برای توسعه ی امور دینی هم شود، یعنی مردمی که غروب در کنار مسجد در بوستان روستایی مسجد، دور هم جمع می شوند ، با انجام برنامه های فرهنگی در راستای ترویج دین، می تواند تاثیر بسزایی برای حضور آنان در مسجد و اقامه نماز اول وقت باشد.

امید این کار ارزشمند آنهم در  مرکز روستا، به نتیجه مطلوب نزدیکتر شود.

 

اما این سئوال مطرح می شود که در حال حاضر، آیا مکان فعلی، جای مناسبی برای دفن مردگان است یا باید مکان دیگری خارج از بافت روستا برای این مهم در نظر گرفته شود؟!!

نظر شما چیست؟

 

 

 

به قلم: عسکری امینی ایمن آبادی

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # سیدعلی حسینی در تاریخ: دوشنبه 27 فروردين 1397 ، ساعت 11:01 ق ظ
باسلام
خیرات از امور بسیار پسندیده می‌باشد. ولی آیا در نظر گرفتن این مکان با توجّه همجواری با روخانه اصلی روستا منبع تامین آب زمین کشاورزی می باشد از نظر بهداشتی درست است؟ در وسط محیط مسکونی بودن این محل چطور؟
مسئولان بهداشتی احضارنظر کنند.
باتشکر
نقل قول
 
 
-1 # hn94@gmail. Com در تاریخ: دوشنبه 27 فروردين 1397 ، ساعت 02:01 ب ظ
هزینه ای ک برای کامیون گل شد رو حاج حسینعلی کریمی پرداخت کرد ک اسمی از ایشون برده نشد باعث تاسفه واقعا.
نقل قول
 
 
+1 # hadi در تاریخ: دوشنبه 27 فروردين 1397 ، ساعت 02:01 ب ظ
به نظر من پارک تفریحی بشه خیلی خوبه انقدر دنبال قبر ستون مردن نباشید واسه شادی خانواده و دلگرمی خیلی خوبه دنبال شادی مردم باشید قبرستون وسط محل موجب آزار واذیت مردم میشه درست نیست این ریش سفیدها افکار قدیمی تو سر شون هست شمای که تحصیل کرده هستید بهشون بگید
نقل قول
 
 
+1 # hadi در تاریخ: دوشنبه 27 فروردين 1397 ، ساعت 02:01 ب ظ
پارک بهتره
نقل قول
 
 
0 # ایمن آبادی در تاریخ: جمعه 31 فروردين 1397 ، ساعت 08:01 ب ظ
نقل قول از hn94@gmail. Com:
هزینه ای ک برای کامیون گل شد رو حاج حسینعلی کریمی پرداخت کرد ک اسمی از ایشون برده نشد باعث تاسفه واقعا.



آدم مرده که خیرات نمی کنه!!
اینقدر که پای منبر می شینیم کمی هم کتاب بخونیم.

بعد از مرگ انسان، هر کسی که خیرات بکنه واسش، حتی از مال مرده، به حساب خودشه.
نقل قول
 
 
0 # سیدعلی حسینی در تاریخ: شنبه 01 ارديبهشت 1397 ، ساعت 10:02 ق ظ
باسلام
طبق احکام اسلام میّت مالک یک سوم مال خود است و به آن ثلث میگن. که وصی میّت طبق وصیت آن مرحوم هزینه میکنه.پس یک شخص پس از مرگ خود هم می تونه خیرات کنه.
خیرات زنده‌ها به نیّت اموات هم قابل قبوله.
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20