*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

بانک نشاء برنج اولويت سرمايه گذاري در کشاورزي مازندران است

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یکی از اولویت های سرمایه گذاری در کشاورزی استان را گسترش بانک نشاء برنج عنوان کرد و گفت: برای ایجاد بانک نشاء و ماشین های نشا کار محدودیتی در پرداخت تسهیلات وجود ندارد.

 


بانک نشاء مرکز خزانه گیری مکانیزه شالی برنج و کشت بوته شالی با دستگاه نشاء کار است.

بذر شالی در بانک نشاء در فضای سربسته با استفاده از خاک و آبیاری قطره ای و در دمای مناسب رشد پیدا می کند و انجام نشاء آن فقط از طریق دستگاه نشاء کار میسر است.

دلاور حیدر پور افزود: کشت بوته شالی تهیه شده در بانک نشاء و انجام نشاءکاری با دستگاه نشاء هزینه کشت برنج را تا 50 درصد کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 90 بانک نشاءدر استان مازندران مجوز بهره برداری گرفته اند، افزود: کاهش ضایعات کمی و کیفی محصول در کاشت و برداشت،افزایش تولید محصول ،افزایش بهره وری نهاد های کشاورزی، کاهش سختی کار و ایجاد فرصت های شعلی از مزیت های بانک نشاء است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: خزانه گیری برنج در سه سال اخیر با هدف کشت دوم از اوایل اسفند هر سال آغاز می شود و خزانه گیری سنتی در مورد تغییرات اب و هوایی حساس است اما بانک نشاء بدون توجه به تغییرات آب و هوایی و بدون دغدغه فعالیت خود را انجام می دهد.

حیدر پور تصریح کرد: به رغم اینکه هزینه تولید برنجکاری با استفاده از بانک نشاء و ماشین نشاکار تا نصف کاهش می یابد، اما اعتقاد کشاورزان این است که رویش بوته تهیه شده از بانک نشاء از مقاومت کمتری در مقابل خطرات احتمالی گرمای هوا و آب بیش از حد نسبت به بوته تهیه شده در خزانه های سنتی دارد.

حیدر پور در عین حال گفت که البته تسطیح و یکپارچه سازی برای هندسی کردن زمین و مدیریت آب زیر ساخت و بستر انجام مکانیزه نشاء کاری است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 4هزار دستگاه نشاء کار در استان مازندران وجود دارد ،افزود :پارسال حدود50 هزار هکتار از زمین های استان مازندران به صورت مکانیزه نشاء کاری شد که پیش بینی امسال برای کشت مکانیزه برنج 60هزار هکتار است.

استان مازندران 230 هزار هکتار زمین شالیزاری دارد که سالانه با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید ،42درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

روند کشت برنج در مازندران از اواسط اسفند هر سال با خیساندن بذر و خزانه گیری آغاز می شود و با انجام نشاء از اواسط فروردین، از نیمه دوم تیرماه به مرحله برداشت می رسد.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم اکنون حدود 70درصد اراضی شالیزاری استان شخم و شیار، 30 درصد آب تخت شده است و شالیکاران آماده خزانه گیری شدند.




منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20