*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

بازار کم رونق برنج / ثبات قیمت ها در مازندران

 

شالیکاران مازندران در حالی آماده خزانه گیری به عنوان نخستین فرایند از کشت شالی هستند که همچنان بخشی از برنج های سال زراعی گذشته در انبارهای شالیکوبی های استان بدون مشتری باقی مانده اما قیمت ها تغییر چندانی نداشته است.

 

 

هرچند دولت دوازدهم به منظور خروج بازار برنج استان های شمالی گیلان و مازندران از رکود ،با اعلام قیمت توافقی ،خرید سه رقم از برنج های پر محصول و طارم هاشمی را از اواسط دی ماه سال جاری آغاز کرد ،اما بر اساس اعلام اتحادیه شالیکوبی داران ،همچنان حدود 30 درصد از برنج های آماده فروش کشاورزان در انبارهای شالیکوبی ها باقی مانده است.

 

مازندران دارای یک هزارو 100 واحد شالیکوبی است و بر اساس این آمار هم اکنون در هر یک از شالیکوبی های استان به طور متوسط 200تا 250 تن برنج سفید در انبارها انباشته شده وجود دارد.

 

بر اساس اعلام اتحادیه 10درصد از برنج های موجود در شالیکوبی ها متعلق به تاجران و 20 درصد نیز برای خود کشاورزان است.

 

از آنجاییکه حدود نیمی از یک میلیون تن برنج سفید تولیدی مازندران در شهرستان های مرکزی از جمله بابل ، آمل ، قائمشهر، محمودآباد و فریدونکنار بدست می آید به طور یقین برنج های دپو شده در شالیکوبی های این مناطق به مراتب بیشتر از مناطق غرب و شرق استان است.

 

هر چند میل و ذائقه مصرف کنندگان ایرانی به برنج طارم ،دم سیاه و طارم هاشمی تولید مازندران و گیلان سبب شده تا این محصول همیشه مشتریان خاص خود را داشته باشد اما اظهارات رسمی واردات بیش از یک میلیون تن برنج در پنج ماهه اول امسال باعث شده تا تقاضا در بازار شالیکوبی های استان مازندران کم شده و عملا بخشی از تجار استانهای دیگر کشور دست نگهداشته تا در وضعیت بهتری برنج تولید داخل را بخرند .

 

به گفته کارشناسان کشاورزی همین مساله باعث شده از یک ماهه گذشته بازار برنج در استان مازندران نسبتا کم کشش شده ولی قیمت ها ثبات نسبی داشته است.

 

بنابراین گزارش اکنون تقاضای اعلام نشده تجار برای خرید برنج از استان های مختلف کشور وجود دارد ولی از آنچه به عنوان وجود برنج های خارجی وارداتی مطرح می شود، رغبتی به خرید نشان داده نمی شود و به اصطلاح بازار در نوعی انتظار به سر می برد.

 

ذکر این نکته ضروری است که سیاست های دولت تدبیر و امید در ممنوعیت واردات برنج خارجی به بازار همزمان با برداشت و منطقی و واقعی کردن مقدار مورد نیاز برنج برای واردات و حمایت ویژه از برنجکاری در 2 استان مازندران و گیلان سبب شد تا شالیکاران استان های شمالی در 2 سال گذشته از وضعیت بازار برنج راضی باشند.

 

در حال حاضر نیز به رغم اینکه بازار برنج در شالیکوبی های استان مازندران کم رونق است ،اما قیمت کنونی برنج به نسبت قیمت پنج و 6ماهه گذشته که زمان برداشت بوده ،تغییر چندانی نکرده است.

 

قیمت برنج طارم هاشمی و صدری که بیش از 80 درصد از ارقام برنج تولیدی مازندران را تشکیل می دهد ،امسال در هر کیلو گرم از 90هزار ریال تا 105هزار ریال به نسبت درصد شکستگی در نوسان بوده که هم اکنون نیز همین قیمت است.

 

برنج مرغوب دونوج و کشت دوم که دارای مشتری ویژه است ، هم اکنون هر کیلوگرم 108تا 110 هزار ریال به فروش می رسد.

 

احمد قربانی عضو اتحادیه شالیکوبی داران و از آگاهان بازار برنج مازندران ضمن تایید کاهش مشتری برنج به خبرنگار ایرنا گفت : در حال حاضر حدود 30 درصد از برنج ها آماده فروش در انبارها وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه هر ساله در روزهای پایانی سال و در آستانه نوروز تقاضای خرید از سوی تاجر برنج اضافه می شود ،ادامه داد: در حال حاضر بازار برنج بسیار کم رونق و کشش ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه اکنون قیمت عرضه طارم محلی و هاشمی در هر کیلو گرم 90تا 100هزار ریال است، ادامه داد: این قیمت به نسبت قیمت زمان برداشت (اواخر تیر ،مرداد و شهریور ) تفاوتی نکرده و البته مورد رضایت شالیکاران نیز است.

 

وی خاطر نشان کرد : رکود و بی رونقی بازار ،تاثیر محسوسی در قیمت برنج نگذاشته است ،اما به نظر می رسد وجود برنج های خارجی رغبت را برای اعلام تقاضای خرید از سوی تاجران استان های مختلف گرفته است.

 

 

 

وجود بیش از 350هزار تن برنج در شالیکوبی های مازندران

 

رییس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران با بیان این که واحد های شالیکوبی استان مملو از برنج سفید است، گفت: به دلیل واردات بیش از حد و از همه مهمتر برنج هایی که به صورت قاچاق وارد بازار می شود، برنج های داخلی روی دست باقی مانده است.

 

ˈˈسید تقی جعفریان درگفت و گو با ایرنا وضعیت بازار برنج در شالیکوبی ها را نگران کننده دانست وافزود: برنج طارم با عطر و بوی عالی تولیدی مازندران متناسب با ذائقه ایرانیان است اما این که چرا در مقایسه با برنج های وارداتی هندی و پاکستانی مورد استقبال قرار نمی گیرد، جای سئوال است.

 

جعفریان با بیان این که برنج های خارجی که مقوله سلامت آن نیز زیر سوال است، با قیمت نزدیک به برنج های داخلی به راحتی در بازار عرضه و خریداری می شود، گفت: هنوز بازار عرضه برنج در اختیار عده ای خاص است که با واردات سود هنگفتی کسب می کنند.

 

وی با اشاره به این نکته که گفته می شود برنج ها دراختیار تاجران و صاحبان شالیکوبی ها قرار دارد واز دست کشاورزان خارج شده است، گفت: مگر تاجران و صاحبان شالیکوبی ها در این مملکت آدم نیستند ، این افراد برنج ها را با قیمت مناسب مورد توافق شالیکاران خریداری کرده و با سود منطقی آماده فروش هستند.

 

وی گفت :از طرفی 20 درصد از برنج های دپو شده در انبارهای شالیکوبی های مازندران همچنان متعلق به کشاورزان است .

 

کشاورزان مازندران به همراه کشاورزان استان گیلان 80 درصد برنج تولیدی کشور را تامین می کنند که از این میزان 42 درصد مربوط به مازندران است.

 

در سال زراعی گذشته با احتساب مجموع کشت اول و دوم در شالیزراهای مازندران ، بیش از یک میلیون و 300 هزار تن شلتوک در استان تولید شد که حدود هشت درصد بیشتر از سال قبل بوده است.

 

ارقام طارم محلی ،صدری ،هاشمی و دم سیاه به عنوان رقم های کم محصول کیفی زبانزد مردم کشور است و استقبال برای تولید و خرید این ارقام همواره وجود دارد.

 

روند کشت برنج در مازندران از اواسط اسفند هر سال با خیساندن بذر و خزانه گیری آغاز می شود و با انجام نشاء از اواسط فروردین ، از نیمه دوم تیرماه به مرحله برداشت می رسد.

 

 

 

 

منبع: سید رضا هاشمی کروئی خبرنگار خبرگزاری ایرنا

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20