*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

نگاهی بر انتخاب روستاهای هدف گردشگری مازندران

 

 غلبه شاخصه های طبیعی و تاریخی باعث شده تا به گفته برخی کارشناسان دیگر معیارها چون امکانات وزیرساخت های خدماتی و رفاهی برای برخی روستاهایی که به عنوان روستای هدف گردشگری مازندران انتخاب شدند ،نادیده گرفته شود.

حفظ معماری و بافت روستایی مصون از شیوه شهر نشینی به همراه در آمیخته بودن زندگی اهالی روستا با یکسری آداب ، رسوم و سنت های بومی باعث شده تا به عنوان ظرفیت و پتانسیل برای انتخاب روستاهایی با عنوان 'روستای هدف گردشگری ' منظور شود تا شهرنشینان گریزان از هجمه مشکلات نوع زندگی شهری ،روزهایی فارغ از این مصائب را در این روستاها بگذرانند .


اما در میان معطوف شدن همه توجهات تنها به یک سمت، باعث سنگینی یک کفه روستاهای هدف گردشگری در استان مازندران شد و ابعاد دیگر که به دسترسی آسایش و رفاه مسافران ختم می شود در این زمینه رنگ ببازد .


انتخاب روستاهایی در مسیرهای بی بهره از راه دسترسی مناسب، قرار داشتن در ارتفاعات و نبود حتی یک فضای اقامتی سنتی یا همان بوم گردی باعث شده که اکثر روستاهای هدف گردشگری مازندران باتوجه به این شرایط در 6 ماه سرد سال خالی از مسافر بماند، این در حالیست انتخاب روستاهایی در پایین دست برخوردار از امکانات رفاهی و خدماتی بهتر به همراه دارا بودن شاخص های روستای هدف گردشگری می تواند گزینه بهتر و مطلوب تر روی میز مسئولان امر باشد .

 

 

پله پله تا روستای هدف گردشگری ایده آل شدن
'
برسه روستایی در ارتفاع حدود 2 هزار متری از زمین در فاصله 45 کیلومتری شهر تنکابن در غرب مازندران قرار دارد که یکی از همان 300 روستای هدف گردشگری استان به شمار می رود .
بنا به گفته دهیار برسه، این روستا در زمان دولت قبل به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شد که براساس اعلام آنزمان میراث فرهنگی داشتن منظره و آب و هوای خوش به عنوان ملاک های این انتخاب ذکر شد .
رجبعلی یحیی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا جمعیت ثابت این روستا را 300 خانوار ذکر کرد و گفت : در فصول خاص همچون بهار و تابستان با ورود جمعیت شناور ، این رقم به 700 خانوار نیز افزایش می یابد .
وی که تعداد حضور مسافران به این روستا را 15 هزار نفر اعلام کرد، افزود :اما در سال های نخست انتخاب برسه به عنوان روستای هدف گردشگری، مسافران کمتری به این روستا سفر می کردند .
دهیار روستای برسه نبود و کمبود امکانات و زیر ساخت های اصلی برای ماندگاری و استفاده مسافران را علت اصلی بی رغبتی و یا عدم تمایل افراد برای حضور در این روستای هدف گردشگری ذکر کرد و ادامه داد : بعد از گذشت چند سال ، با ساخت و آسفالته کردن راه دسترسی و ایجاد اماکن رفاهی و خدماتی جانی به فضای گردشگری این روستا بخشیده شد .
وی که این روستا را هنوز کم برخوردار از برخی امکانات و زیرساخت های رفاهی و خدماتی می داند ، اضافه کرد: بعد از گذشت چند سال از آنزمان تاکنون هنوز مراکز اقامتی خاص و رسمی برای حضور مسافران وجود ندارد .
یحیی زاده اظهار داشت: نبود این زیر ساخت و یا اقامتگاههای بوم گردی باعث شده تا مسافران برای اقامت به سوئیت های اجاره ای مردم روی بیاورند که غالب آنها فاقد امکانات لازم برای خدمات دهی به مسافران هستند .
وی به تلاش اخیر دهیاری برسه برای اخذ مجوز راه اندازی بوم گردی در این روستا اشاره کرد و گفت : با همکاری اداره میراث فرهنگی این بوم گردی در آینده نزدیک در روستا ایجاد خواهد شد تا خلا موجود رفع شود .

 

به امید حضور بیشتر مسافران در فصول سرد سال
جواهرده ، روستایی در 27 کیلومتری شهر رامسر، این روستا که 20 خانوار بومی و ساکن همیشگی را در خود جای می دهد بیشتر از سه هزار منزل مسکونی درآن قرار دارد که نشان دهنده استقبال افراد برای خوش نشین شدن در این روستا است .
دهیار روستای جواهرده با اشاره به قرار داشتن روستا در ارتفاع 2 هزار متری ارتفاعات البرز ، گفت : در آبان و دومین ماه فصل پاییز به دلیل برفگیر شدن مسیر ، امکان تردد در جاده منتهی به روستا وجود ندارد .
سجاد چهار قران افزود : این روستا به طور معمول از این ماه دیگر ترددی در آن صورت نمی گیرد و مسافران قادر به استفاده از فضای گردشگری روستای جواهرده نیستند .
وی به وضعیت کم بارش و گرم بودن هوا در فصول سرد امسال به عنوان امتیاز مثبت برای این روستا یاد کرد و ادامه داد : هرچند راههای منتهی به این روستا در سال های اخیر آسفالت شده است اما هنوز هم برفگیر بودن مانعی برای حضور مسافران و رغبت آنها به این روستا می شود .
دهیار روستای جواهرده ، بیشترین تعداد حضور مسافران را مربوط به فصول گرم سال از جمله بهار و تابستان دانست و افزود : این حضور تا بدانجاست که خیابان ها و معابر روستا جوابگو خیل عظیم حضور مسافران نیست و اما در دیگر فصول این مساله برعکس است .

 


جانمایی نادرست روستاهای هدف گردشگری مازندران
مدیر گروه جهانگردی دانشگاه مازندران یکی از زیر ساخت ها برای ایجاد روستاهای هدف گردشگری را دسترسی راحت مسافران و فراهم بودن امکانات در آن ذکر کرد و گفت که اما این شاخص در انتخاب این روستاها در استان به درستی انجام نشده است .
مهدی رمضان زاده افزود : در تعریف استانداردهای بسته خدماتی رفاهی به مسافران ، نحوه دسترسی به محل یا همان دسترسی راحت مسافران به عنوان یکی از این شاخص ها به شمار می رود .
وی ادامه داد : درحالیکه در مازندران ، روستاهایی به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب و معرفی شدند که هرچند جاذبه های لازم سنتی و بومی را دارند ولی بیشتر آنها بی بهره از این شاخصه ها هستند .
این عضو هیات علمی دانشگاه مازندران که وجود این مشکل را تاثیرگذار بر روند حضور مسافران در این نوع روستاها دانست ، افزود : دسترسی سخت به این روستاهای هدف در بازگشت دوباره مسافران نیز تاثیر خود را خواهد گذاشت و شاید رغبتی برای بازگشت دوباره نداشته باشند .
وی ادامه داد : در انتخاب روستاهای هدف گردشگری مازندران تمام نگاه ها به این سمت سوق داده شد که روستاهایی با فاصله دور و صعب العبور را انتخاب بکنند تا به نوعی بدینگونه بکر بودن فضا و بومی بودن روستاها بیشتر در ذهن مسافران مجسم شود .
رمضان زاده اظهار داشت : در حالیکه روستاهای پایین دست و با دسترسی راحت تر نیز این جاذبه ها و امکانات سنتی و بومی در آنها وجود دارد تا به مسافران معرفی شود .
وی درآمدزایی برای اهالی هر منطقه را به عنوان یکی از اهداف اجرای پروژه روستاهای هدف گردشگری ذکر کرد و گفت : برندسازی روستاهای بی بهره از راه دسترسی مناسب که به نوعی 6 ماه از سال راکد از حضور مسافر و کسب درآمد هستند به آسیب و چالشی در آینده مبدل خواهد شد .
مدیر گروه جهانگردی دانشگاه مازندران گفت که این مساله باعث شده تا مسافران بی رغبت برای حضور در این روستاها شوند و هدف درآمدزایی با اجرای این پروژه در برخی روستاهای استان محقق نشود .
وی خاطرنشان کرد : نباید تنها به دنبال جذب گردشگر انبوه در منطقه ای باشیم ، باید با معرفی مناطق دیگر این پراکندگی و توزیع متناسب سفر را عملی بکنیم .
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران برخورداری از جاذبه های تاریخی ، طبیعی ، فرهنگی و حفظ معماری را از پارامترهای انتخاب روستاهای هدف گردشگری برشمرد .


مهران حسنی به خبرنگار ایرنا گفت :پس از تایید کارگروه گردشگری استان ، برای تایید نهایی اسامی روستاها به کارگروه روستاهای هدف گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور اعلام می شود تا تایید نهایی اخذ شود .
وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 50 روستای مازندران از این طریق به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند ، ادامه داد : لحاظ کردن این ویژگی ها برای روستاهای هدف گردشگری جز اولویت ها می باشد .
معاون گردشگری مازندران گفت: برای جبران برخی کمبودها در روستاهای هدف گردشگری استان بویژه در بخش بوم گردی به عنوان فضای مناسب برای اقامت مسافران اقدامات خاصی قرار است انجام شود .
وی به تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی به مازندران اشاره کرد و افزود : 10 درصد این اعتبار به حوزه گردشگری استان اختصاص خواهد یافت که ایجاد بوم گردی در 33 روستای استان با این اعتبار انجام می شود .
حسنی با تاکید بر تلاش برای رفع مشکلات پیش روی گردشگری روستایی بویژه روستاهای هدف گردشگری مازندران گفت که برای این منظور در تفاهم نامه ای فی مابین این اداره کل و دانشگاه مازندران قرار است با حضور اساتید و صاحبنظران در این خصوص بحث و تبادل نظر شود .


باز شدن پای پژوهش در اجرای طرح های گردشگری
معاون گردشگری مازندران همچنین گفت : اداره کل میراث فرهنگی مازندران از پذیرش و استفاده از پایان نامه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که در حوزه گردشگری هستند استقبال می کند .
وی افزود : مطمئنا ورود علمی و پژوهشی در عرصه گردشگری می تواند در غنا و قوت بخشیدن به اجرای کارها در این بخش تاثیر بسزایی بگذارد .
اجرای پروژه روستاهای هدف گردشگری از دهه 80 در کشور کلید خورد و روستاهایی با حفظ معماری سنتی و بومی و یکسری آداب و رسوم آن به نوعی تاریخ ، تمدن و فرهنگ منطقه به عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب و معرفی شدند تا در معرض دید گردشگران قرار بگیرند .
بافت ویژه و معماری خاص خانهها، مغازهها و مراکز محلات این روستاها، زیبایی های طبیعی و طبیعت بکر و دست نخورده، آثار تاریخی با قدمت چندهزار ساله، وجود رودخانه های جاری و تولید محصولات مرغوب کشاورزی، این نوع روستاها را به روستاهای شاخص با ارزشگردشگری قابل توجه تبدیل کرده است .


مازندران بیش از سه هزار روستا دارد که براساس اطلاعات اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران ، بیش از 50 روستای هدف گردشگری هستند .

 

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20