*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

مکانیزم انگیزشی برای تسریع وام روستایی

بانک‌هایی که در پرداخت منابع صندوق توسعه ملی، برای وام اشتغال روستایی تعلل کنند و آنها را نزد خود نگه‌ دارند، باید به صندوق توسعه ملی سود پرداخت کنند. قائم‌مقام صندوق توسعه ملی با اعلام این خبر گفت:  این کار انجام می‌شود تا انگیزه برای نگه داشتن پول وجود نداشته باشد.

 

علیرضا صالح با اشاره به پرداخت ۵/ ۱ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی گفت: «معادل ریالی این منابع حدود ۵ هزار میلیارد تومان است که از طریق ۳ بانک پست بانک، کشاورزی و صنعت ومعدن و دو صندوق کارآفرینی امید و حمایت از کشاورزی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

قائم‌مقام صندوق توسعه ملی با بیان اینکه هنوز دستورالعمل اجرا مصوب نشده است، گفت: کار این آیین‌نامه در کمیسیون‌های دولت تمام شده و به نظر می‌رسد ظرف هفته‌ جاری در دولت تصویب شود و پس از آن سازمان برنامه و بودجه سپرده‌گذاری صندوق در بانک‌ها را اعلام خواهد کرد.»او تاکید کرد: «قرار است به صورت مرحله‌ای، منابع در اختیار بانک‌ها و صندوق‌ها قرار گیرد و آنها نیز معادل این رقم را برای پرداخت تسهیلات بیاورند.

 

صالح نرخ سود سپرده تسهیلات اشتغال از محل منابع صندوق توسعه ملی را ۶ درصد عنوان کرد و افزود: «بخشی از نرخ سود را دولت یارانه خواهد داد.»قائم‌مقام صندوق توسعه ملی با اعلام آمادگی از اینکه می‌توانیم در یک مرحله تمام منابع را در اختیار بگذاریم، گفت: «این بحث مشروط به آوردن سهم بانک‌ها است.»او شیوه نظارت بر حسن انجام را برعهده سازمان برنامه و بودجهدانست و یادآور شد: «به دولت پیشنهاد کردیم به هر میزان که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات از منابع صندوق تعلل کنند باید مطابق سود سپرده مصوب شورای پول و اعتبار سود به صندوق پرداخت کنند تا انگیزه برای نگه داشتن پول را نداشته باشند.»صالح افزود: برای نظارت بیشتر سامانه‌ای ایجاد خواهد شد که چقدر وام پرداخت شد، ثبت شود و مبنای انحراف منابع باشد.

 

به گفته این مقام مسوول، بررسی طرح توجیهی اشتغال و وثایق با بانک است و پس از 7 سال بانک باید پول صندوق را بازگرداند.او ادامه داد: «مثلا طرحی 2 سال زمان برای اجرا و 4 سال برای بهره‌برداری نیاز دارد و بستگی به طرح دارد که چه میزان تسهیلات و زمان نیاز دارد.» صالح در مورد تضامین طرح اشتغال بیان کرد: «قطعا سهل‌تر از شیوه رایج وام‌ها، پیش‌بینی شده است اما در هر صورت باید به‌گونه‌ای باشد که تسهیلات بازگردد.» قائم‌مقام صندوق توسعه ملی در مورد ورودی صندوق گفت: «در 4 ماه امسال حدود 4 تا 5/ 4 میلیارد دلار به صندوق واریز شده است.

 

 
 

 

 منبع:آبادی نیوز

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20