*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

گورستان روستا، توسعه یا جابجایی؟!

بر اساس بند 29 ماده 10 شرح وظایف دهیاران روستاها در کشورمان ایران " ایجاد و سازماندهی غسالخانه و گورستان و تهیه وسايل حمل اموات و مراقبت در انتظام امور آن ها" از وظایف دهیاری به شما می رود، لذا ساماندهی گورستان­ روستای ایمن آباد را می توان یکی از وظایف مهم دهیار و اعضای شورای اسلامی روستا عنوان نمود.

 

 

 

اوایل ابان ماه 1396 طرح آماده سازی قبرها در آرامگاه روستای ایمن آباد آغاز شد. با توجه به اینکه گورستان روستا، امروزه در مرکز روستا قرار گرفته است پیشنهاد می شود نهاد اجرایی روستا زمینی را در خارج از بافت روستا برای ایجاد گورستان جدید در طرح هادی روستا در نظر بگیرد و با احداث غسال­خانه در گورستان براساس معیارها و ضوابط فنی و بهداشتی، برنامه ریزی دراز مدتی را برای این مهم برای روستای ایمن آباد تهیه و اجرایی نماید.

 

 

در سال 1391 به دهیار روستا یادآوری شد تا نسبت به وقف زمین اهدایی زنده یاد حاج مختار حسینی ایمنی(ره) برای گورستان روستا ضمن گفتگو و کسب اجازه از مرحوم، زمین را به فروش رسانند و پول آنرا به تهیه زمینی وسیع تر در خارج از بافت روستا اختصاص دهند. این تصمیم هم می تواند شروعی خوب برای ایجاد گورستانی جدید با توجه به ضوابط فنی و بهداشتی باشد و هم اینکه غسالخانه ای را نیز می توان برای آن در نظر گرفت. اما برای نهاد اجرایی روستا چندان مهم به نظر نرسید.

 

 

تعدادی از همسایگان گورستان فعلی هم طی گفتگوی سال گذشته با آنان، تمایل زیادی برای انتقال گورستان به مکان جدید و خارج از بافت روستا داشتند. آنان دیدن چندین و چند باره قبرستان را هر روزه در مسیر کسب و کارشان ناخوشایند می دانستند و چون عادت کرده ایم زیاد به نظرمان ناخوشایند نیست اما فرزندان مان بسیار  به توسعه آرامگاه در مکان فعلی معترض هستند.

 

 

 

یادم نمی رود که زمین خالی ضلع غربی  مسجد صاحب الزمان(عج) ایمن آباد نیز به گفته حاج حسین امینی(ره) برای ایجاد گورستانی جدید در روستا بود که مورد مخالفت نهاد اجرایی روستا قرار گرفت و وجود چاه آب کنار آن نیز عامل مهمی برای رد احداث گورستان روستا در این مکان شد.

 

 

در مجموع به اهالی پیشنهاد می شود از وقف زمین خود برای توسعه گورستان فعلی پرهیز نمایند و در صورت علاقه مندی با مشورت نهاد اجرایی روستا به تعویض زمین در خارج از بافت روستا اقدام نمایند و در ادامه با برنامه ریزی و طرح درازمدت به ایجاد گورستانی زیبا، مردم از ان به عنوان پارک روستایی یاد کنند.

 

 

 

 

 

به قلم: عسکری امینی ایمن آبادی

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20