*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

روند شکل گیری کتابخانه روستای ایمن آباد و کروکلا از دیروز تا بحال

 

 

 

مروری به گذشته ی روستایمان ایمن آباد و کروکلا، یادآور تلاش شبانه روزی دهقانانی است که گاه در پایان برداشت محصول آنچه نصیب­شان می شد، کیسه ای خالی بود و خرواری کاه برای دام هایشان.

 

امّا وجود یک ویژگی در اهالی ایمن آباد و کروکلا سبب شد تا این روستا نسبت به روستاهای اطراف مورد توجه بعضی از حکومت ­ها از دوره صفویه تا امروز باشد، اشتیاق به دانش اندوزی و سواد دینی و علمی خصلت ذاتی مورد اشاره بوده است.

 

شاهد ادعای ما حضور عالمان دینی زیادی از جمله سید عبدالوهاب و سید عبدالکریم قاضی کروکلایی، آقا میر محمدعلی و آقا میرزا احمد حسینی ایمن آبادی و... است که در مدارس علوم دینی بابل در دورة قاجار مشغول تحصیل و تبلیغ و محل رجوع بسیاری از اهالی بابل و روستاهای اطراف بوده اند.

 

از اواخر دورة قاجار به واسطة ارتباط بیشتر اهالی با بزرگان بابل، سوادآموزی در حد مقدماتی در روستا و نزد ملاهای محلی و سپس حضور در مدارس علمی شهر بابل انجام می گرفت. گاه بعضی از فرزندان ایمن آباد و کروکلا همچون آقا سیدمرتضی ارشادی، موفق به ادامة تحصیل در حوزة علمیة نجف نیز شده اند.

 

این روحیه با گذشت زمان صورت کامل­تری به خود گرفت و با آمدن مدارس جدید در کنار مدارس علوم دینی، مخاطبین خاص خود را نزد اهالی پیدا کرد؛ تا جایی که اهالی تصمیم به احداث مدارس جدید در ایمن آباد و کروکلا گرفتند.

 

بالاخره اولین دبستان سپاه دانش در سال 1342 خورشیدی در روستا بنا شد و به ترتیب مدارس راهنمایی پسرانه و دخترانه با تلاش اهالی ساخته شد. نیاز به آموزش نوین چنان ضروری به نظر رسید که عده ای از بزرگان روستا با هزینه شخصی دست به کار مدرسه سازی شدند. مدارس شهید فیاض بخش به همت حاج ابوالحسن قاسمی ایمنی و مدرسه حاج حسن لاسمی  به همت حاج محسن لاسمی ایمنی نمونه ی این مدارس اند.

 

در حوزه علوم جدید نیز فرزندانی از روستا خوش درخشیدند؛ بزرگانی چون دکتر هوشنگ بزرگی، زنده یاد دکتر سید فرید حسینی زاده، دکتر نادر بهرامی فر، دکتر مسعود هاشمی، دکتر حسینعلی اصغرنیا، دکتر کمال هاشمی و... .

 

یکی از نمادهای توسعه یافتگی و رشد فرهنگی یک قوم، وجود مراکز آموزشی و فرهنگی است و در این میان کتابخانه یکی از مهم­ترین مراکز فرهنگی مورد نیاز است. کتابخانه که علاوه بر داشتن کتاب ­های مختلف، مکانی برای مطالعه و تحقیق می تواند باشد.

 

ایمن آباد و کروکلا از این زاویه نیز در میان روستاهای اطراف، پیشرو بوده و در سال ­های 1358 و 1359 هجری شمسی به فکر تأسیس کتابخانه افتاد تا بازوی قوی فکری و فرهنگی اهالی باشد. در دهه 60 خورشیدی فعالیت کتابخانه درخور توجه بود، و به تدریج به خواب زمستانی عمیقی فرو رفت.

 

کتابخانه از حرکت ایستاد، امّا بودند عزیزانی که همواره یافتن مکانی مناسب برای کتابخانه دغدغه همیشگی شان بود. حجت الاسلام سیدسیف اله (آقا محمدرضا) هاشمی سال ها تلاش نمود تا با یافتن زمینی مناسب، گلستانی دیگر به بوستان دانش ایمن آباد و کروکلا هدیه کند. وی پس از مدت­ها تلاش و رایزنی با اهالی موفق شد زمینی برای احداث کتابخانه پیدا کند. جوانی چون سیدعلی هاشمی که سال­ها به عنوان شورای اسلامی در روستا فعالیت دارد و یکی از مربیان پرتلاش ورزش برای تربیت جوانان روستا است، بخشی از زمین کشاورزی خود را  به نیت پدر مرحومش حاج رمضان هاشمی برای ساخت کتابخانه اهداء نمود.

 

دوستانی دیگر دست به کار دریافت مجوز و هماهنگی با نهاد کتابخانه های مازندران شده و بالاخره بنای کتابخانه در سال 91 آغاز شد. اهالی روستا نیز در شروع کار بخشی از منابع مالی را تأمین کرده و ادامة کار توسط نهاد کتابخانه های مازندران انجام گرفت.

 

 

 

اجرای طرح مدتی به دلیل کمبود بودجه معلق ماند تا این که گروهی از جوانان تحصیل کرده روستا با نام «مجمع حامیان علم و فرهنگ ایمن آباد و کروکلا» پیشنهاد گلریزان برای کتابخانه را مطرح و خود پیشگام اجرای این طرح شد.

 

مجمع حامیان که پیش تر دست در جیب خود کرده و کتاب روستا را در سال 94 به چاپ رساند و تمامی عایدات حاصل از فروش کتاب را به کتابخانه اهداء کرده بود؛ جشن گلریزان کتابخانه را در تاریخ 29 بهمن 95 برگزار کرد.

 

 با کلیک روی تصویر بالا، می توانید همه ی تصاویر را مشاهده نمایید

 

 

روزی به یاد ماندنی در زمستانی سرد که حضور فرهنگ دوستانی از اهالی ایمن آباد و کروکلا، این روز را به روزی گرم و شاد بدل نمود. بذل و بخشش حاضرین در جلسه فراتر از انتظار گروه بود، از جوان­ترین عضو حاضر در جلسه که با اهداء مبلغ قابل توجه و نیت زیبایش تا مسن ­ترین عضو حاضر با دست به جیب بودن همیشگی اش گامی به جلو برای تکمیل کتابخانة نیمه تمام روستا برداشتند.

 

بدین جهت ما نیز اعتماد اهالی به اعضای مجمع حامیان علم و فرهنگ طی فعالیت 20 ماهه خود را به فال نیک گرفته و با تلاشی مضاعف و صرف هزینه های مادی و معنوی به دنبال ساخت کتابخانه و فعالیت های علمی و فرهنگی ایمن آباد و کروکلا گام های بلندتری برخواهیم داشت.

 

 

 

 

و اما گزارشی کوتاه از تکمیل پروژه‌ی کتابخانه پس از جشن گلریزان

در جشن گلریزان 29 بهمن 1395 و پس از آن مبلغ ۲۹ میلیون و هفتصد هزار تومان جمع‌آوری شد.

 


هزینه‌کرد:


۱_ با مبلغ ۲۳ میلیون تومان دیوار چینی حیاط و ساختمان کتابخانه انجام شد.


۲_ با مبلغ ۲ میلیون تومان جهت خاکریزی حیاط  هزینه شد.

 


باقی‌مانده:


۱_  مبلغ سه میلیون تومان در حساب مجمع خیرین کتابخانه‌ساز بابل باقی است و به زودی جهت ادامه‌ی کار دریافت خواهد شد.


۲_ مبلغ یک میلیون و هفتصد هزار تومان به صورت نقدی در اختیار آقای سید اکبر هاشمی(حمزه) بوده و در جریان تکمیل پروژه هزینه خواهد شد.

اکنون پس از مدتی توقف در عملیات اجرایی، با پیگیری‌های انجام گرفته، پیمانکار جدید با هماهنگی نهاد کتابخانه‌های مازندران در دهم تیرماه 1398 شروع به تکمیل پروژه نموده است. اعتبار این مرحله مبلغ ۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.


با امید به تکمیل بدون توقف پروژه تا مرحله‌ی تجهیز و شروع به کار آن‌.

 

 با کلیک روی تصویر بالا، می توانید همه ی تصاویر را مشاهده نمایید

 

 

 

 

منبع: کانال کتابخانه ی ایمن آباد و کروکلا / 12 تیرماه 1398

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20