*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

هزینه ی 320میلیون تومانی اهالی روستا در محرم1396

 

شام دهی و نذری دادن اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا همانند سایر مردم مازندران در ماه محرم، در زمان های نه چندان دور عمدتا" از روز هفتم آغاز می شد. با مراسم ساده ی سنتی و مرثیه خوانی کوتاه.

 

 

 

 

اما مروری کنیم بر پذیرایی ها و نذری دادن های اهالی روستای مان ایمن آباد و کروکلا:

همچنان پر رنگ ترین بخش مراسم عزاداری هر ساله ی روستایمان ایمن آباد و کروکلا، همانند سایر نقاط مازندران که چندی پیش در همین وبسایت با عنوان فربه شدن فرعیات محرم در مازندران    از نظرتان گذشت، و به نظر می رسد از آسیب های جدی این مراسم آئینی به شمار می رود، پذیرایی پُرخرج و بسیار سنگین وُ رنگین شام می باشد که هر ساله بر دوش اهالی روستا می گذارد. هزینه ای بالغ بر سیصد میلیون تومان طی 12شب در محرم سال 1396!!

این مبلغ در سال 1395 هزینه ای بالغ بر 220 میلیون تومان بوده است.

 

این هزینه کرد برای پذیرایی شام، شامل: برنج، گوشت مرغ، گوسفند، گاو، اردک، سبزی، ماست، فسنجان، دوغ، میوه و... و برای نذری روزهای تاسوعا و عاشورا و سفره های زنانه شامل: ذبح گوسفند، شربت، شیر، شیرینی، خرما و ... که در قالب نذری از عزاداران پذیرایی می شود.

 

بعضی از اهالی روستا بالاجبار و اینکه فرزندشان در فلان تکیه حضور دارد باید در پرداخت هزینه ی شام مشارکت داشته باشد و چه بسا کسانی که با پول قرضی و حتی بازپرداختش با سود، اقدام به این کار می کنند. بعضی ها نیز که نذر قربانی گوسفند دارند و در سال 1396 مبلغ حداقلی حدود 400هزار تومان باید برای خرید گوسفند بپردازند، چاره ای جز رفتن همین راه، یعنی قرض کردن از دیگران و چه بسا پول نزولی ندارند. جالبتر اینکه بسیاری از نذر کنندگان گوسفند، از چگونگی به مصرف رساندن نذرشان اظهار بی اطلاعی می کنند و خود نمی دانند نذرشان باید به چه مصارفی برسد! به دست نیازمندان و یا به دست توانمندان!.

 

 

پذیرایی هر شب در ایام محرم بطور حدودی در چهار منطقه از روستا به شرح زیر می باشد:

 

روستای بالاکروکلا                               4میلیون و پانصدهزار تومان در یک حسینیه

 

روستای پایین کروکلا5                            میلیون  تومان در 6 تکیه و سقانفار

 

روستای ایمن آباد(مسجد جامع)            11میلیون تومان در 11 تکیه و سقانفار

 

روستای ایمن آباد(مسجد صاحب الزمان)4   میلیون تومان در چهار بخش در یک حسینیه

 

هزینه ی قربانی کردن 25 تا 30 راس گوسفند به عنوان نذری عصر روز عاشورا نیز مبلغی حدود 12میلیون تومان را به همراه دارد.

 

با یک جمع و ضرب ساده می توان به مبلغی معادل26میلیون تومان برای هر شب دست یافت که در مجموع 12شب مبلغی معادل 310میلیون تومان ، هزینه کرد اهالی روستای ایمن آباد و کروکلا در 12 شب ماه محرم است. هزینه ی سنگینی که شاید بتوان با کاهش دادن آن در راستای بازخوانی آموزه های عاشورای حسینی و اهداف آن که می تواند زندگی بهتری را برای ما به ارمغان آورد با هدایت برنامه های مختلف آموزشی و ترویجی و کاربردیِ عزاداری، با انجام کارهای فرهنگی بهتر در این ایام، سروسامان و هدف بخشی بهتری به آن داد.

 

یکی از مهمترین اهداف عاشورای حسینی اقامه ی نماز ، آنهم در اول وقت می باشد، اما عملا" حداقل در دهه اول محرم مشاهده می شود، تعداد نمازگزاران به 5 درصد جمعیت حاضر بر سفره های شام شب های محرم نیز، نمی رسد!. چه رسد اینکه آماری از نمازخوانان و بی نمازان ارائه شود.

 

 

توسل جستن برای رفع بلا، دفع مصیبت و جلب منفعت در میان همه اقوام است و هر کسی می‌کوشید تا فضل و رحمت و محبت الهی را به شکلی به سوی خود جلب کند. دین اسلام، مسیحیت، یهود، زرتشت و... همگی به فلسفه نذر و نذری دادن اشاره‌ای داشته‌اند. چه بسا ادیانی که فرزندانشان را نذر خدایان می کردند.

 

در جامعه ما نیز افراد برای به دست آوردن حاجات خود، نیت نذرهای مختلفی را می‌کنند. در ایام ماه محرم و صفر و در کل در اعیاد و عزادرای‌هایی که در کشور وجود دارد افراد در صدد هستند به اشکال مختلف ارادت خود را با خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نشان بدهند که یکی از این راه‌ها نذر کردن و نذری دادن است و این امر در فرهنگ دینی ما، بسیار تاکید شده است.

 

چه بسا اهالی روستا ی مان نیز فرزندانشان را نذر معصومین کرده و می کنند و اسامی غلامرضا، غلامعلی، غلامحسن و غلامحسین را بر آنان می نهادند تا در درازمدت غلامی این خاندان را در راستای ترویج ابعاد وجودی شان به مرحله ی اجرا بگذارند.

 

اما نکته و سوال مهم اینست که نذر باید به چه مصارفی برسد؟ اطعام و غذادهی به گرسنگان، دستگیری مادی و معنوی از نیازمندان، دادن گوشت های قربانی به کسانی که شاید سالی قدرت خرید چند کیلو گوشت گوسفند را ندارند و یا  آنچه را که ما امروز شاهد آن هستیم؟!!

 

بهترین غذاها را پخت می کنیم تا خودمان از آن بهره مند شویم و چه بسا نیازمندانی که هیچگاه به تکایا، سقانفارها و حسینیه ها نمی آیند چون آنان نیز باید برای شبهای بعد هزینه ای بپردازند. و چه بسا اگر مبلغی نپردازند مورد نیشخند دیگران قرار می گیرند( فلانی با دِ سه تا وچه دوازده شو بی یمونه پلا بخردنه، اتا هزار تمنی ندانه!!).

 

30گوسفند را عصر روز عاشورا  به عنوان نذر ، قربانی می کنیم تا فرداشبی در همین تکایا صرف غذای شام برای خودمان یعنی افراد سیر روستا شود نه مستمندان روستا. فلسفه ی قربانی در دین مبین اسلام با آنچه ما انجام می دهیم به نظر می رسد با هم همخوانی ندارد. مثل عید قربانی که گوشت های قربانی هنوز در یخچال های بعضی از خانه های ما و فرزندان مان، در فریزرها مانده است تا در هفته های آتی به مصرف خودمان برسد.

 

نزدیک به ده تن از اهالی را مورد پرسش قرار دادم که از سخنرانی روحانی(آخوند) مساجد چهارگانه ی روستا و یا از اشعار مدیحه سرایان و مرثیه خوانان چه آموختید و چه اثربخشی در زندگی شما داشته است که پاسخ در عین ناباوری واژه ی " هیچی مِ یاد نِنِه" (چیزی یادم نمی آید) بوده است. این نشان از این دارد که سخنان سخنرانان کاربردی و تاثیر گذار نیست و اشعار مداحان نیز آن پختگی لازم را نداشته و چه بسا تکراری باشد. سخنران بجای اینکه اهداف عاشورای حسینی را با آسیب های روز جامعه پیوند زند به تعریف اصل حماسه ی عاشورا می پردازد، پردازشی که دوباره مرثیه خوان مروری دوباره بر آن دارد. با این تفاوت که این یکی با نثر و آن دیگری با نظم.

 

یکی از اهالی روستا روایت می کرد: همسایه ای داریم که نه تنها هزینه تحصیل فرزندش، بلکه به نان شبش محتاج است. جالب اینجاست که خود این راوی بر اساس گفته ی خودش مبلغ ششصد هزار تومان به عنوان نذری برای شام دهی محرم، پرداخت نموده است!! نذری باید به دست دارا برسد یا ندار؟!! کسی که درد همسایه اش را می داند اینگونه عمل کرده است و حال درباره ی افرادی که خبری از همسایگان ندارند چه باید گفت؟.

 

 

بعضی از من و شما، با پرداخت این هزینه ی گزاف، شناختی از حسین(ع) از شغلش از همسر و فرزندانش، از زندگی اش، از ویژگی های بارز اخلاقی اش در خانواده و در اجتماع، از اهدافش، از جملات اثربخش و دیگر آموزه های بلند این حماسه ی بزرگ جهانی نداریم و بجای خداوند متعال( وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ و چون بيمار شدم مرا شفا مى ‏بخشد (شعرا 80)) از بنده ی شایسته اش شفای دردهایمان را می خواهیم، چه بسا آگاهی و عمل به آموزه های عاشورا نه تنها می تواند نسخه ی شفابخش بسیاری از دردهایمان باشد که آسیب های اجتماعی عصر ماست، بلکه می تواند از فراوان دردها و زخم ها بر روان و تنمان، در آینده پیشگیری کند.

 

ما باید سیاهپوش و عزادار افکار و ایده های نادرستی باشیم که بدون مستندات دینی و سنت پیامبراکرم و اهل بیتش، توسط افرادی بی تجربه و تهی از تحلیل عاشورا، نا آگاهانه وارد فرهنگ عاشورایی روستای ما شده است. چه بسا مواردی که ریشه در فرقه های غیر دینی دارد و با مرور زمان دستخوش تحریفات نیز شده است و هیچ جایگاهی در دین مبین اسلام نداشته و ندارد. چه بسا با ظهور دین اسلام توسط خود پیامبر، این آئین های بی ثمر،  کنار گذاشته شد.

 

یادمان نرود اصل هر چیز مثل عزاداری و نذری دادن ها (شام دهی) با اصل دین، مذهب و سنت(آداب و رسوم) منافاتی ندارد. اما وقتی از اهداف اصلی اش خارج می شود نه تنها بهنجار و مفید نیست بلکه ناهنجار بوده و  آثار مخربی را در دراز مدت برای فرهنگ و اقتصاد مردم به همراه دارد.

 

بیاییم بجای آنکه اهداف دیگران را در روستا به عنوان ایده ی جدید برای تغییر در عزاداری پیاده و بارها و بارها تکرارش کنیم، به اندیشه مان و آرمان های بلند دین مبین اسلام و پیامدش اهداف حسین ابن علی(ع) توجه کنیم. و به قول مولوی: خلق را تقلیدشان بر باد داد / ای دوصد لعنت بر این تقلید باد. اگر هر عملی در روستا صورت می گیرد و نیاز به حمایت و همراهی همه ی مردم روستاست سعی کنیم از مطرح کننده ی این ایده و طرح یک پرسش ساده ی یک کلمه ای  " چرا؟ " را مطرح کنیم. چرا باید سنتی کهن و اثربخش را که یک قرن قدمت دارد به راحتی حذف یا  آنرا تغییر داد و تحریفش کرد و سنتی تحریف شده را که بلای جان و مال مردم شده است به آن رونق بیشتری بخشید؟

 

 

به نظر حقیر ندانستن این مهم، درد بزرگیست که هیچ دارویی جز آگاهی، درمانش نخواهد بخشید.

 

 

 

 

 

به قلم: عسکری امینی ایمن آبادی

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20