*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

خانه تاريخي روستا

 

 

خانه اي بسيار قديمي كه قديمي ترين خانه روستايي است از ديگر جاذبه هاي تاريخي ايمن آباد و كروكلاست كه قدمت آن به 120 سال مي رسد. حدود سالهاي 1260 تا 1270.

اين خانه  توسط مير صفي خان لاله آبادي ساخته شده است و محل زندگي او بوده است. بعدها سيد شيرآقا هاشمي كرويي  آنرا خريداري نمود.

مرحوم میر صفی خان لاله آبادي  بعد از پایان یافتن حمام شروع به ساخت یک باب منزل مسکونی نمود او دو اتاق برایش ساخت یکی نشیمن و دیگری آشپزخانه و با سقف سفالی که خودش در کوره آجرپزی ساخت تا نمای ساختمان زیبا و باشکوه شود آن مرحوم اتاق نشیمن را حسینیه نامگذاری کرد و دستور داد یک منبر ساختند و در آن اتاق نهاد هنوز که هنوزه در آن مکان مقدس بانوان علویه در عزاداری اباعبدالحسین مراسم سوگواری بپا می کنند.

 

 

دیوارهای منزل نقش هایی از گچ بری نمایان است و سقف آن از چوبهای طراحی شده می باشد و در آن اتاقهایی طراحی نمودند برای گذاشتن لوازمات زندگی و بالای این اطاقها طاقهای کوچکی طراحی کردنند که قدیمی ها به آن(رف) می گفتند و  دربهای ورودی کنده کاری شده بسیار زیبا کار گذاشتن و روی دیوارش آئینه مودوری گذاشتن تا هر روز خود را در آن ببیند که هنوز در آنجا بصورت زنگار گرفته موجود است.

برعکس حمام تاريخي روستاي كروكلا هنوز نوادگان آنمرحوم در این منزل سکونت دارند و زندگی در آن جریان دارد.

 

 

تهيه و تنظيم: سيد فضل اله هاشمي كرويي (آبان 1391)

 

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

نظرات  

 
0 # سید حسین حسینی در تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392 ، ساعت 10:02 ق ظ
با سلام و تشکر فراوان.آدرس دقیق این حسینیه کجاست؟
مديريت وبسايت:نرسيده به مدرسه سابق ابتدايي روستا كنار مغازه برادران ميرآقا و آقاجان هاشمي- منزل شخصي مرحوم شيرآقا هاشمي
نقل قول
 
درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20