*اطلاعات موجود در سایت بیشتر بصورت میدانی جمع آوری شده است و احتمال اشتباه وجود دارد . ما را در رفع اشتباهات و تکمیل اطلاعات، یاری نمایید . منتظر ارسال مقالات، مطالب و دست نوشته های شما اهالی روستا، درباره موضوعات مختلف هستیم*

هشدار جهاد کشاورزی مازندران در باره سم تقلبی ترکیب بنومیل

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران به کشاورزان در باره استفاده از ترکیب تقلبی سم بنومیل که روی آن عبارت ساخت مجارستان ( made in Hungary  ) درج شده است ، هشدار داد .

 

 

 

عبدالرحمن زاغی گفت که این نوع سم که عبارت بنومیل 50 درصد ( Benomyl 50% wp ) و همچنین  ' الکاری ' (AL-QARI ) بر روی بسته بندی آن درج شده ، بدون رعایت موارد قانونی و فارغ از اقدامات نظارتی سازمان حفظ نباتات در استان توزیع شده است.


وی با تاکید بر این نکته که تهیه ، توزیع و مصرف این ترکیب از سم کشاورزی ممنوع است ، به فروشندگان هشدار داد: در صورت مشاهده و شناسایی مکانهای عرضه، با هماهنگی دستگاههای ذیربط اقدام قانونی صورت میگیرد.


زاغی با اعلام این که ترکیب این سم برای بیماری گیاهی از جمله از بین بردن سفیدک و کنه و جلوگیری از پوسیدگی میوه استفاده می شود، از فروشندگان مجاز سموم کشاورزی خواست تا برای شناسایی و معرفی افراد سودجوئی که اقدام به عرضه این سم می کنند، با بهره برداران و دستگاههای اجرایی ذی ربط همکاری کنند.


وی نسبت به پیامدهای خطرناک اقدام افراد سودجو در عرضه و فروش سموم تقلبی و خارج از شبکه برای محیط زیست و سلامتی جامعه هشدار داد و گفت: خسارت به بهره برداران و تخریب منابع زیست محیطی از جمله مضرات بی توجهی به هشدار های حفظ نباتات و مصرف سموم تقلبی است.

 


**
پایان شهریور آخرین مهلت برای تعیین تکلیف فروشندگان غیر مجاز سموم کشاورزی مازندران


مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران همچنین اعلام کرد که از حدود 820 فروشگاه سموم کشاورزی استان همچنان 60 واحد غیر مجاز هستند که باید تا پایان شهریور امسال و آخرین مهلت تعیین شده، وضعیت خودشان را مشخص کنند.


وی با تاکید بر این که این واحدها باید از اول مهر بر اساس ضوابط و معیار های سازمان حفظ و نباتات وزارت جهاد کشاورزی فعالیت کنند، یکیاز معیارها را در اختیار داشتن یک کارشناس مرتبط با بخش حفظ نباتات دانست .


زاغی ، گذراندن دوره های آموزشی سم شناسی را از مهم ترین معیار برای فروشندگان سموم کشاورزی مجاز برشمرد و گفت که آموزش دوره 20 ساعته سم شناسی برای فروشندگان سموم کشاورزی در مازندران اجباری شده است.


وی سرفصل های دوره آموزشی را سم شناسی ، سموم پر خطر ، سموم از رده خارج ، معرفی سموم جدید و مسئولیت پذیری فروشندگان در قبال نسخه پیچی سموم اعلام کرد.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت : ساماندهی فروشندگان ، بهینه کردن مصرف سموم و جلوگیری از توزیع سموم تقلبی از اهداف اصلی حفظ نبابتات جهاد کشاورزی است.


وی استفاده از سموم شیمیایی را آخرین راهکار مبارزه با آفات کشاورزی برشمرد و افزود : افزایش آگاهی فروشندگان سموم ، تهیه سموم با کیفیت ، توسعه و تقویت شبکه های مراقبت بخش خصوصی و دولتی برای توصیه های فنی در زمان مناسب به باغداران و کشاورزان و استفاده از ادوات و تکنیک های مناسب از اساسی ترین راهکار مبارزه با آفات کشاورزی است.


مازندران با داشتن 460 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و کشت و برداشت بیش از 70 نوع محصول ، مهم ترین قطب کشاورزی کشور به شمار می رود .


بر اساس آمارهای رسمی سالانه چهار هزار تن سم در کشاورزی و باغداری مازندران مصرف می شود که کمتر از میانگین کشوری و جهانی است .


این استان در تولید دستکم 10 نوع محصول کشاورزی رتبه اول تا سوم کشور را دارد.


رتبه اول تولید برنج، مرکبات، کیوی و ماهیان پرورشی گرم آبی کشور هم متعلق به مازندران است.

 

 

 

 


خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی _ ایرنا

 

ارسال نظر

وبسايت روستا مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است و از انتشار نظراتی که حاوی توهین یا بی‌احترامی به اشخاص حقيقي يا حقوقي و موارد مغایر با قوانین كشور باشد معذور است.

کد امنیتی
بارگزاری مجدد

درباره روستا
شهدا
حماسه سازان
مردم شناسی
کشاورزی
مشاغل و صنایع
آموزش
ورزش
زنان
خیرین
روستائيان نمونه
بنياد علمي فريد
آئينهاي مذهبي
نهادهای اجرایی
بهداشت
مقالات و مطالب مختلف
دیگر موضوعات

 

 

روستــا20